MOTBAKKELØPER: Thorbjørn Ludvigsen (22) anbefaler variert trening for deg som ønsker å bli flink til å løpe oppover. (Foto: Nina Kausland/)
MOTBAKKELØPER: Thorbjørn Ludvigsen (22) anbefaler variert trening for deg som ønsker å bli flink til å løpe oppover. (Foto: Nina Kausland/)

Motbakkekongens beste tips

– Ta i skikkelig på dager du kjenner du er i støtet.

Se TV 2 Sporty på TV 2 Sumo eller på TV 2 søndager klokken 19.00.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Thorbjørn Ludvigsen (22) fra Bergen er en av landets beste motbakkeløpere. I fjor vant han Stoltzekleiven Opp, et av verdens bratteste motbakkeløp, med tiden 08,22.

LES OGSÅ: Tar du Dag Ottos nye utfordring?

Like å slite
Kunne du tenke deg å starte motbakketrening? Her deler Thorbjørn Ludvigsen sine tips for hvordan man blir god til å løpe oppover:

1. Du må like å slite. Under motbakkeløp blir man sliten uansett.

2. For å bli god er det viktig å trene intervaller i motbakke. Variere med å løpe med ekstra vekt på kroppen og å bare løpe helt løst og ledig. De beste dagene å løpe intervaller på er når du føler at du er i støtet og kjenner at «i dag kan jeg virkelig gi gass».

LES OGSÅ: Slik lager du kebab på primus

3. Tren variert. Ikke bare fokuser på motbakkeløping, men ta også lengre fjellturer og tren litt sykling. Jeg prøver å få mest mulig variert trening, og det fungerer for meg. Det bidrar til at jeg holder motivasjonen oppe og ikke blir lei. Det forhindrer belastningsskader ved at treningen ikke blir for ensforming.

4. Ha fokus på kostholdet.

5. Få nok hvile mellom treningene.

Artikkelen fortsetter under videovinduet.
551689

LES OGSÅ: Nå er hele Norge på opptur

Spiser mye pasta
Thorbjørn er ikke bare opptatt av å variere treningen, men også av et sunt kosthold.

– Jeg spiser fryktelig mye pasta og tunfisk, og mye kylling og grønnsaker. Jeg lever litt etter «spis det du vil»-prinsippet. Jeg spiser en sjokolade i ny og ne om jeg virkelig har lyst på det, sier 22-åringen.

LES OGSÅ: 10 norske motbakke-klassikere

Han mener at det handler mest om å forbruke det man har fått i seg.

– Hvis man går rundt og nekter seg selv å spise sjokolade, så får man bare mer og mer lyst på det, og til slutt så må du bare spise. Da knerter man gjerne en hel 200 grams sjokolade, og det er ikke så bra.

– Jeg spiser det jeg har lyst på. Jeg liker å spise sunt, så dermed blir det et forholdsvis sunt kosthold.

Hva er dine beste tips for motbakkeløp? Del dem med oss i kommentarfeltet under.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!