Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

VW har nå dratt sløret av sin nye mikrobil – VW Up.

Dette er en bil som i følge fabrikken skal bli den mest solgte modellen de neste årene. Neppe i Norge hvor det skal mye til å vippe Golf, Passat og Polo av pinnen – men nedover i Europa er markedet ganske annerledes.

Liten bil, mye karisma

Målet med bilen har vært å utvikle en liten, men sikker bil med mye karisma, samtidig med at den skal se snill ut.

Designet skal være tilpasset en ung, urban livsstil. Den skal bli rimelig når den begynner å selges i desember i år, og konkurrentene defineres som Kia Picanto, Toyota Aygo og Ford Ka.

Stor innvendig

Bilen er rett over 3,5 meter lang og er med det 28 centimeter kortere enn VW Fox (som ikke selges i Norge), høyden er 1,42 meter mens akselavstanden er på 2,42 – noe som skal sikre en forholdsvis romslig innvendig plass.

Bagasjerommet er på 251 liter og er dermed blant de største i denne klassen. Legges baksetet ned øker lastekapasiteten til 951 liter.

Enkelt, kult og moderne interiør lakkert i bilens farge

Som i VW Beetle leveres også dashbordet i Up med en av bilens fem tilgjengelige lakkfarger. Up er registrert for fire personer.

Tar 6000 nordmenn feil - hvert år?

Box

Tre versjoner kommer: ”Take Up”, ”Move Up” og ”High Up” og i tillegg skal man få kjøpt diverse bokser - innholdende det du trenger når du er på bilturer med forskjellige behov. ”Kid Box” hvis ønsket er å ha tilgjengelig utstyr for barn i bilen. Den inneholder leker, kosedyr, matboks etc. En "City Box" for bykjøringsformål og en ”Travel Box" når du skal på langtur.

Venter på femørs

Inntil videre finnes Up kun som tredørs, men den kommer som femdørs-variant.

- Vi venter til våren og på femdørsutgaven som kommer før vi tar inn VW Up til Norge, sier Jan Erik Haugen, som er produktsjef hos Møller.

Volkswagen-Up_3-biler.

Vurderte motor bak

Da VW presenterte Up som konseptbil for et par år siden var motoren plassert bak – som på den legendariske VW Bobla. Men av omkostningsmessige årsaker ble den plassert foran på tradisjonelt vis. Det muliggjør bruk av komponenter som allerede finnes i lagerhyllene hos VW.

Under det lille panseret gjemmer det seg en 1-liters tresylinderet bensinmotor som kommer i to versjoner – enten 60 eller 75 hk. Drivstofforbruket skal være på hyggelige 0,42 l/mil og CO2-utslippet under 100 g/km på begge motorene. I 2013 kommer den som el-bil også.

Del med Facebook-vennene din

Les også: Dette blir en av Norges billigste biler

Volkswagen-Up-bakfra

VW Polo: Trenger du egentlig større bil?