Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

GS-serien fra Lexus har aldri blitt noen særlig suksess her hjemme.

Mellomklasse-Lexusen har falt litt mellom stolene – og har slitt med å matche sterke konkurrenter som BMW 5-serie og Audi A6.

Mer sporty

Nå er det klart for helt ny modell og dermed nye muligheter – Lexus har nemlig akkurat vist fjerde generasjon GS på Pebble Beach Concours d’Elegance i California. Valget av sted er selvfølgelig ikke tilfeldig. USA er fortsatt et svært viktig markedet for merket, selv om de ikke lenger er bestselgeren blant premiummerkene.

Designet viser at Lexus nå ønsker å gå i en langt mer sporty retning enn på bilen den erstatter. Japanerne understreker også sterkt at kjøreegenskapene har blitt forbedret – og lover en mer engasjerende bil.

Mens utvendige dimensjoner er praktisk talt uendret, økes plassen innvendig. Også bagasjeplassen er blitt større.

Lexus-GS_350_front

LES OGSÅ: Dette er luksus-SUV til folkepris

Nytt hjuloppheng

Understellet er langt stivere enn foregående modell. Antall sveisepunkter er økt betraktelig og Lexus kan berette at lasersveising er benyttet på enkelte områder. Sporvidden er 40 mm bredere i front og 50 mm bredere bak.

Det nye hjulopphenget er designet for å gi GS presisjon gjennom svinger. Foran er de øvre og nedre bærearmene laget av aluminium og benytter kraftigere fôringer. Bak er oppsettet helt redesignet til en ny multilink-konfigurasjon, med forbedret fjæringsgeometri som kontrollerer svingkreftene og gir bedre veigrep.

Nye klimatanker

Lexus-GS_350_dashbord

Lexus lover også oppgradert interiør og mer standardutstyr. Et nytt energibesparende automatisk klimaanlegg kalt ”S-Flow” oppdager om det sitter passasjerer i setet, for å fokusere luften til området hvor det faktisk befinner seg passasjerer. GS er den første bilen i sin klasse med slikt utstyr.

En ny generasjon fjernkontroll er standard på alle modeller. Fjernkontrollen gir brukeren mulighet til å kontrollere klimaanlegget, audioanlegget, telefonstyringen og et valgfritt navigasjonssystem.

LES OGSÅ: Kanskje er dette verdens beste bil

Kun hybrid

Modellen som er vist i California er GS 350 med 3.5-liters V6-motor bensinmotor. Den yter 306 hestekrefter og gir bilen en akselerasjon fra 0–100 km/h på 6.4 sekunder.

GS 350 vil ikke bli tilgjengelig i Norge, hvor kun hybridmodellen GS 450h vil bli markedsført. Denne bilen debuterer på den internasjonale bilmessen i Frankfurt 13. september 2011.

Del med Facebook-vennene dine

Lexus-GS_350-hekk

LES OGSÅ: Denne Lexusen er et seriøst råskinn

Hva tror du - klarer GS å hamle opp med BMW og Audi? Si din mening i kommentarfeltet under: