Særegent design med en lang snute som antydet luksus gjorde Pontiac Grand Prix fra 1969 og oppover til en ettertraktet bil. Petters 1971 modell er like flott etter 40 år. Foto: Privat
Særegent design med en lang snute som antydet luksus gjorde Pontiac Grand Prix fra 1969 og oppover til en ettertraktet bil. Petters 1971 modell er like flott etter 40 år. Foto: Privat

BILEN MIN: Petters Pontiac Grand Prix er 40 - men langt fra ferdig

Dessuten har han en til - som har stått på låven i 25 år!

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

For brødrene Jonny og Petter Basteson er det amcars som gjelder, og bildene vi har fått viser Petters 1971 Pontiac Grand Prix - en bilmodell som han har et meget godt forhold til. I tillegg til denne svært oppegående bilen har han nemlig ytterligere ett eksemplar av arten, som du snart skal få høre om.

Luksus på Pontiac-nivå

Pontiac var GMs etterhvert litt sportslig profilerte merke, statusmessig rett over Chevrolet, og de trillet ut mange minneverdige modeller frem til finanskrisen kostet hele merket livet for noen få år siden.

Noen har ripet opp venstre siden på Petters Grand Prix, dermed skal den nå få et nytt strøk lakk. Ellers er det lite å utsette på bilen, som kun har gått 85.000 miles siden den var ny. Foto: Privat
Noen har ripet opp venstre siden på Petters Grand Prix, dermed skal den nå få et nytt strøk lakk. Ellers er det lite å utsette på bilen, som kun har gått 85.000 miles siden den var ny. Foto: Privat

Grand Prix kom på markedet en gang på 60-tallets første halvdel, som en fullsize-bil med luksuriøs innretning og noen egne særpreg - men likevel med en litt vagt definert modell-profil. Det var først da 60-tallet ble til 70-tall at GM kom på ideen å lage klart definerte, kompakte "personal luxury cars" også innenfor de billigere merkene, for å lage billigere paralleller til Cadillac Eldorado, Buick Riviera og Oldsmobile Toronado.

Les også: Glenns Buick er tøffest bakfra

Dermed kom en litt mindre versjon av Pontiac Grand Prix i 1969, og ble fulgt av parhesten Chevrolet Monte Carlo i 1970. Og Oldsmobile hadde kuriøst nok også et tilbud i samme klasse med sin Cutlass-modell, i tillegg til den forhjulsdrevne og svært mye dyrere Toronado-modellen.

Noe å strekke seg etter

Både Grand Prix og Monte Carlo fulgte trenden fra de dyrere merkenes personal luxury-modeller, med lange pansre, korte bagasjerom, elegante og markerte linjer og rikholdige utstyrslister for både eksteriør og interiør. Uansett lommebok, så kunne GM tilby en elegant coupé med "relativ luksus" i forhold til prislappen.

Grand Prix var først en luksuriøs fullsize-bil, men fant senere formen som en mer kompakt og markert luksusbil med klare referanser til GMs dyrere
Grand Prix var først en luksuriøs fullsize-bil, men fant senere formen som en mer kompakt og markert luksusbil med klare referanser til GMs dyrere

Noe å strekke seg etter, altså. Og biler med særpreg, så det syntes når du hadde nådd målet.

Det var en oppskrift som fungerte.

Petters gullfargede Grand Prix viser at designet fremdeles er både særpreget og elegant i dag, 40 år etter. Det er Jonny som har tatt bildene, og forteller historien om brorens bil - eller biler:

"Bare" 50.000 produserte

Eier: Petter Basteson

Bosted: Spydeberg

Bilen: Pontiac Grand Prix model J, 1971-modell.

Les også: Passat B2 - nå er også denne blitt veteranbil

Interiøret er på Pontiac-vis klart sportslig inspirert, med førerorienterte instrumenter og gulv-velger til automaten. Foto: Privat
Interiøret er på Pontiac-vis klart sportslig inspirert, med førerorienterte instrumenter og gulv-velger til automaten. Foto: Privat

Hvor lenge har du eid den? Den ble bruktimportert fra California i 2008. Min bror har hatt bilen i snart to år. Det ble "bare" produsert ca. 50.000 av denne i 1971, og det finnes bare to som er registrert i Norge, har jeg fått opplyst fra Statens Vegvesen.

Hva har du gjort med den? Bilen har gått 84.600 miles. Det eneste han har gjort med den er full tektylbehandling, og han har overhalt forgasseren.

Restaurerer maken med spesiell historie

Beste opplevelse med bilen: Motoren er en 400 kubikktommers V8 med mer enn nok hester. Broren min var på amcartreff i Trondheim, og kjørte da fra Oslo via Bergen, og bilen gikk fint hele veien.

Fremtidsplaner for bilen: Planen er nå ny lakk, da noen har laget en stygg ripe langs hele venstresiden. Hvis noen har lyst til å sponse en lakkering så er det bare å ta kontakt :-)

Petter har en flott nyimportert klassiker fra California han kan nyte mens hans tilsvarende bil - som han har hatt stående på låven i 25 år - er under restaurering. Foto: Privat
Petter har en flott nyimportert klassiker fra California han kan nyte mens hans tilsvarende bil - som han har hatt stående på låven i 25 år - er under restaurering. Foto: Privat

Drømmebil: Min bror Petter har en Pontiac til som er av samme modell, som vi driver og restaurerer. Dette er en bil han har hatt stående på en låve i 25 år, som hans sønn Tommy skal ha. Dette er nemlig bilen som Petter kjørte kona til og fra fødeklinikken med da Tommy ble født, så Tommy har et spesielt forhold til den bilen.

Min egen drømmebil er vel Dodge Aspen eller Diplomat.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Kjartan kjører Chevy Monte Carlo

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Jonny eller Petter om? Bruk kommentarfeltet under!