Lær å lese tidlig (Foto: Erik Manshaus)
Lær å lese tidlig (Foto: Erik Manshaus)

Lær 2-åringen å lese

2-åringer kan faktisk lese om de begynner leseopplæring tidlig.

– Egentlig kan man begynne allerede i det man kommer fra sykehuset, sier spesialpedagog Heidi Aabrekk, men legger til at det må være lystbetont og hvis man har overskudd.

– Jeg tuller ikke, det handler om sansestimulering, smiler spesialpedagogen.

Se innslaget om barn og lesing med Heidi Aabrekk i videovinduet over!

Les også: Dette bør barnet kunne før skolestart

De minste lærer fortest

Det kan være enklere å lære en 2-åring å lese enn en 7-åring. Nettopp derfor kan babylesing være med å hjelpe barn med lese- og skrivevansker.

Heidi Aabrekk er spesialpedagog og underviser i en metode som lærer de minste å lese, bravometoden.

– Norsk nevropsykologisk forskning sier at det er lurt å stimulere barn tidlig, sier Aabrekk.

– Det er lurt å begynne tidlig fordi da er hjernen i eksplosiv utvikling. Den lærdommen man får da blir værende.

Trine Haraldsen lærer datteren hvordan fargene skrives. (Foto: Erik Manshaus)
Trine Haraldsen lærer datteren hvordan fargene skrives. (Foto: Erik Manshaus)

La barna få en fin skolestart

Trine Haraldsen og hennes mann har begge dysleksi i familien. De ønsket å forsøke metoden for å ruste barna til skolestart.

– Det er motivasjon å få barna til å slippe å streve så mye som deler av familien har gjort, sier Trine.

Her kan du se Trine og Camilla prøve ut metoden med barna:

(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

Barn blir smartere av fysisk aktivitet , les mer her!

Brukte metoden på multihandikappet sønn

Utgangspunktet til Heidi Aabrekk var at hun fikk en multihandikappet sønn. Da sønnen hennes var 17 måneder gammel var han funksjonelt blind.

Hun brukte lesekort på sønnen, som sammen med intensiv motorisk trening og sunt kosthold, gjorde at han lærte å lese da han var 2 år. Da han var 2 1/2 hadde han lært å uttrykke seg skriftlig.

Klikk her for å lese mer om Heidi og Bravo-metoden.

Bra samspill mellom barn og foreldre

Spesialpedagog Aabrekk sier det er viktig at barna ikke går lei, og mener man skal bruke maks 10 minutter hver dag. Hun synes også det er en ypperlig anledning til å leke med barna sine.

– Denne metoden inneholder mye lek og samspill mellom barn og foreldre, og er bra for tilknytningen, sier hun.

– I tillegg er det fint å kombinere læringen med sansemotorisk aktivitet.

Les også: Foreldre i dag er mer ettergivende og usikre

Nettprat

Spesialpedagog Heidi Aabrekk stilte til nettprat

Les svarene under!