Kan ikke førsteklassingen knyte skoene sine anbefaler rektor ved Gamlebyen skole, Hanne Hauge, sko med borrelås.  (Foto: colourbox.no)
Kan ikke førsteklassingen knyte skoene sine anbefaler rektor ved Gamlebyen skole, Hanne Hauge, sko med borrelås. (Foto: colourbox.no)

Dette bør barnet kunne før skolestart

Her er tipsene som gjør overgangen fra barnehage til skole enklere for foreldre og barn.

Denne uken tropper en rekke forventningsfulle førsteklassinger opp på skolen for første gang. Bak barna står gjerne bekymrede foreldre med flere sommerfugler i magen enn de små.

– Foreldre er gjerne redd for at barna deres ikke skal bli sett og hørt, og at de ikke skal få den hjelpen de trenger, sier Lena Jensen, leder i Foreldreutvalget for barnehage (FUB).

Foreberedelse til skolestart

I barnehagen er barna vant til mye voksenkontakt, mens de i skolen kommer til å oppleve at det nesten ikke er voksne tilstedet. Gruppene blir mye større, og barna tvinges til å bli mer selvstendig.

Hanne Hauge er rektor ved Gamlebyen skole i Oslo, og mener det er en del oppgaver foreldre kan lære den kommende førsteklassingen for å lette skolehverdagen for både barnet og lærerne. Et eksempel er av- og påkledning.

– Sørg for at barna kan knytte skolissene sine selv. Kan de ikke bør de ha sko med borrelås, sier rektoren. På skolen er det nemlig en mye lavere voksentetthet enn barna er vant til i barnehagen, sier rektoren.

På foreldremøtet i forkant av skolestart oppfordrer hun foreldrene til å trene på en rekke oppgaver:

Barnehage, skole, SFO og foreldre er ansvarlige for å gjøre overgangen god for alle barn.

Les også: Slik får du svømmedyktige barn

Dette bør førsteklassingen kunne:

  • Kle av og på seg klærne selv
  • Knytte skolisser
  • Hjelpe seg selv på do
  • Vaske hender etter toalettbesøk
  • Bevege seg i trafikken
  • Vente på tur

Sett av tid til samtale

Bør barn kjenne bokstavene og tallene før skolestart?

– De må ikke det, men det er flott om de kan litt. På skolen får elevene uansett utfordringer i forhold til sitt nivå.

Rektoren oppfordrer foreldre til å sette av tid til å snakke med barna hver dag. Hun mener at barn som snakker med voksne utvikler seg fortere intellektuelt.

– Det er ingen grenser for hva man kan lære barnet dersom man tar utgangspunkt i det de selv spør om, sier Hauge.

Les også: Nå kommer «annerledes»-bøkene for barn

I fjor hadde prinsesse Ingrid Alexandra sin første skoledag på Jansløkka skole i Asker.  (Foto: Linn Cathrin Olsen )
I fjor hadde prinsesse Ingrid Alexandra sin første skoledag på Jansløkka skole i Asker. (Foto: Linn Cathrin Olsen )

Vær positiv, men realistisk

Lena Jensen i FUB råder foreldre til å sørge for at barnet har positive og realistiske forventninger til skolestart.

– La aldri barnet høre at du er kritisk til skolen eller lærere. Det vil føre til et lojalitetsproblem, sier hun.

Les også: Foreldre i dag er mer ettergivende og usikre

Leseferdigheter – ikke et krav

Jensen vil ikke sette konkrete krav for hva barn bør kunne når de begynner på skolen.

– De ferske førsteklassingene er seksåringer med ulik bakgrunn og kultur. Noen av dem har kanskje aldri gått i barnehage, sier Jensen.

Så foreldre trenger ikke å være bekymret dersom barnet ikke kan alfabetet?

– Nei. Det er ikke et krav. Lese og skrive lærer man på skolen.

Les også: Dette kan du forlange av barnehagen

Når de voksne er enige om hvordan ting skal være skaper det trygghet for barnet.

Lena Jensens tips til en vellykket overgang fra barnehage til skole:

  • Marker avsluttet barnehagetid
  • Snakk positivt og konkret om det praktiske rundt oppstarten i skole og SFO
  • Sørg for at barnet har positive og realistiske forventninger til skolestart.

Samarbeid med skolen

Ifølge Loveleen Brenna, leder i Foreldreutvalget for grunnopplæring, må skolen tidlig invitere til dialog med hjemmet, og foreldre må åpne for god kontakt.

Det betyr ikke at alle må være tillitsvalgte og klassekontakter, men at man skal være innstilt på å etablere en god dialog med skolen.

– Se på skolen som en samarbeidspartner, sier Brenna.

– Det betyr ikke at man skal ha daglig kontakt mellom foreldre og skole, men skolen skal gi foreldre verktøy og kunnskap om hvordan de kan være til støtte for sine barn.

Foreldre som ressurs

Har skolene nok ressurser til å holde en tett kontakt med alle foreldre?

– Dette handler ikke om økonomiske ressurser, men om holdninger. Skolen må vite hvilken ressurs foreldrene er. Å ha en god dialog med foreldrene betyr å gi tilbakemelding til hver enkelt elev.

Brennas tips til foreldre med barn i skolen:

  • Delta på foreldremøter og arrangementer i regi av skolen
  • Bli kjent med barnas venner og deres foreldre
  • Vis interesse for hva som skjer på skolen og SFO
  • Følg med på timeplan og ukeplan

Les også:

Skole tilbyr skilsmissebarn samtalegrupper

Pass på at skolesekken passer barnet ditt

Dette mener femteklassinger om forelskelse