Mercedes CLC Shooting Brake: Mercedes planlegger klassens lekreste stasjonsvogn
Plutselig ser de aller fleste konkurrentene klumpete ut ...
Mercedes har tidligere bekreftet at de vil komme med en stasjonsvognutgave av firedørs-coupeen CLS. Nå har de også offisielt fastslått at lillebror CLC skal komme i en slik utgave.
CLC er basert på den nye A- og B-klassen og kommer standard med trekk på forhjulene. Men Mercedes kommer også til å tilby den med 4Matic-firehjulstrekk.
Både CLS og CLC stasjonsvogn blir basert på Shooting Brake-konseptet som Mercedes viste første gang i 2010. Og ut fra det å dømme, har vi med å gjøre to stasjonsvogner som virkelig kommer til å flytte grenser i denne klassen.
Alle nisjer
"Stasjonsvogn" er forresten ikke et ord Mercedes selv bruker om bilene.
De ønsker å markedsføre dem som en coupe med stor bakluke. Men om CLC ikke blir noen plassmester (det setter nok denne bakluka en effektiv stopper for), blir det i alle fall en langt mer fleksibel bil enn vanlig, firedørs CLC.
Det skal også bli svært interessant hvordan Mercedes kommer til å prissette denne. Med avgiftsgunstige motorer og beinhard konkurranse, tipper vi de ikke våger å legge den veldig langt over konkurrenter som BMW 3-serie og Audi A4/A5. Det kan bety en realativt folkelig prislapp.
Nye CLS blir nesten 200 000 kroner rimeligere – les mer her
Svarer BMW og Mercedes
Linjelekre CLS har blitt en kjempesuksess, til tross for at den langt på vei bare er en mindre praktisk versjon av E-klassen. Til gjengjeld har Mercedes truffet skikkelig innertier med designet.
Derfor har de altså valgt å gi en "lillebror" – og Mercedes svarer samtidig på nye modeller fra både Audi og BMW. Det er nesten utrolig hvor tett de tyske statusmerkene nå konkurrerer, i den ene nisjen etter den andre. CLC stasjonsvogn går rett i krigen mot Audi A5 Sportback og den kommende BMW 3-serie GT.
Dyrt og deilig – les testen av A5 her.
Klassisk oppskrift
Bilen er inspirert av de klassiske "shooting brake"-modellene ethvert statusmerke med respekt for seg selv måtte ha for noen tiår siden. Det vil si litt mer plass enn i en coupe – uten at det skulle gå på bekostning av verken kjøreegenskaper eller design.
Den gangen var det to (eller tre) dører som gjaldt, men Mercedes tar sjansen på å la nykommeren få fem dører. Ikke dumt med tanke på litt praktisk tenkning. Nykommeren skal være på plass sent i 2012, eventuelt tidlig 2013.