Det er ikke hver dag vi blir invitert til en ambassadør-residens for å få høre bilnyheter. Men så er det da heller ikke hver dag et nytt bilmerke markerer at de skal etablere seg i Norge.

Bilmerket er Tesla. Og Brooms Helen Thorgersen stilte forventningsfull til frokostmøte i residensen til den amerikanske ambassadøren på Frogner i Oslo – klar for å få vite mer.

Starter 1. oktober

– Ja, dette er spennende! Tesla blir jo sett på som noe av det mest innovative og radikale som skjer innenfor bilbransjen akkurat nå. Og Norge har allerede fått en liten særstilling hos dem – både fordi det er mye fokus på miljø og elbil hos oss, og fordi svært mange nordmenn har vist interesse for Tesla. Det er da også grunnen til at de etablerer seg så tidlig i Norge, forteller Helen på telefon rett etter at pressemøtet er over.

Ine Roren er den første ansatte i Tesla Norge.

– Tesla starter offisielt opp i Norge fra 1. oktober. Det er fabrikken selv som skal stå for importen, via selskapet som heter Tesla Norge. De skal også stå for salget selv, det blir ingen "vanlige" forhandlere her. Første ansatte er også på plass, hun heter Ine Roren. Norge skal også få den første Model S Concept-butikken i Nord-Europa. forteller Helen.

Les mer om Model S: Over 100 nordmenn har bestilt råskinnet usett

158 bestillinger

Teslas første bil, Roadster, har allerede funnet mange norske kunder. Men det er oppfølgeren Model S som virkelig skal stå for Tesla-gjennombruddet.

Dette er en stor og linjelekker familiebil – som snur opp ned på manges syn på hva en elbil kan være. Rekkevidden og størrelsen på bilen gjør den unik i dette segmentet. Med stor batteripakke kan den gå 48 mil før den må lades, med grunnpakke skal den holde til 25 mil.

– Tesla har allerede 158 bestillinger på denne bilen fra Norge. Esben Pedersen fra Tesla understreket at det er ganske unikt. Bilen kommer i salg sommeren 2012 i USA og de første bilene kan komme til Norge i desember 2012, hvis alt går etter planen. Salgsmålet for 2013 er på 500 biler.

Model S blir den store prøvesteinen for Tesla - både i Norge og resten av verden.

LES OGSÅ – Tesla vant miljøkampen

Halv million?

– Fikk du vite noe om prisene?

– Nei, det vil de ikke være veldig konkrete på. Jeg vet at det tidligere har blitt antydet en startpris på rundt 500.000 kroner, det er i så fall svært gunstig for en bil som dette.

Men det er mange faktorer som spiller inn, også finansuroen vi opplever nå, forteller Helen.

Dette interiøret er det mange som har lengtet etter å få se i virkeligheten. Midtkonsollen er i praksis en diger skjerm, og hele kupeen er nærmest fri for knapper av noe slag.

Norsk vinterkulde

En viktig faktor her er at elbiler – i alle fall foreløpig – er svært gunstig priset i forhold til andre biler i Norge. De er momsfrie og slipper engangsavgift. Det gir denne biltypen et stort fortrinn – og gjør dem ekstra attraktive for norske kunder. Det nyter selvfølgelig også Tesla godt av.

Ikke hver dag et nytt bilmerke kommer til Norge. Det må selvfølgelig markeres! (Foto: Helen Thorgersen)

– Dessuten synes de Norge er spennende på grunn av klimaet vårt. Slik sett blir vi litt utstillingsvindu.

– Tesla mener at hvis bilene klarer seg i norsk vinterkulde, vil de kunne klare seg veldig mange andre steder i verden også, sier Helen.

Tesla Model S skal for øvrig vises på bilutstillingen i Genève neste år. Bilen skal produseres i samarbeid med Toyota, på en fabrikk som tidligere har produsert biler for både GM og Toyota.

Del med Facebook-vennene dine

Tesla S er i utgangspunktet bakhjulsdrevet, men det forventes at det blir mulig å bestille den som firehjulstrekker etterhvert.

LES OGSÅ – Denne elbilen er historisk