Man kan slanke seg ved å bruke sunn fornuft. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Man kan slanke seg ved å bruke sunn fornuft. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Vi må lære oss å nyte maten, mener ernæringsfysiolog.

Her er tipsene til en slankere linje uten en hysterisk diett.

Vi mennesker er skapt for nytelse, og mat er et både lovlig og nødvendig nytelsesmiddel.

– Dessverre er det ofte alt for lite fokus på matopplevelsen og nytelse når vi tenker på sunt kosthold, sier Tine Mejlbo Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse.

Men ifølge ernæringsfysiologen, er ikke dette motsetninger.

– Et sunt kosthold kan nytes.

LES OGSÅ: Ernæringsfysiolog Tine Sundfør: – Spis uten dårlig samvittighet

LES OGSÅ: – De fleste kan spise karbohydrater

Ta deg tid ved måltidet

tine mejlbo Sundfør (Foto: TV 2)
tine mejlbo Sundfør (Foto: TV 2)

Å smake og lukte, ha kunnskap om det som spises og drikkes, spise sakte og sammen med gode venner er sanselige begjær, som gjør at vi nyter maten.

– En av hemmelighetene i å kunne være en nyter er å stoppe mens leken er god, sier Tine til God morgen Norge.

– Nytelsen er avhengig av at man dveler ved den og at man ikke overstimulerer, slik at nytelse går over i smerte. Mange erfarer nettopp det nesten hver eneste dag, etter å ha overspist til middag, forklarer hun.

Unngå lunsjfellene, les mer her!

Så mye fett er det i tacomiddagen

Lavkarbodiett kan gi helseplager

Ikke spis for fort

I en studie, som er publisert i tidsskriftet British Medical Journal (BMJ), tyder det på at folk som spiser fort, øker risikoen for å bli overvektige.

Resultatene i studien viste at menn som spiste fort hadde 84 prosent høyere risiko for overvekt, mens kvinnene doblet risikoen hvis de ikke hadde matro.

Blant de omlag 4000 personene som deltok i studien var det 45,6 prosent av mennene og 36 prosent av kvinnene som oppga at de spiste fort.

– Siden det tar en viss tid fra vi begynner å spise og magesekken utvider seg, til vi får metthetssignalene fra hjernen, er det sannsynelig at de som spiser fort, lettere spiser for mye, sier Tine Sundfør.

Vær bevisst på å glede deg over og ta deg tid til å nyte maten er hennes tips.

Les også: Spis deg til yngre hud

– Unn deg dessert hver dag, mener ernæringsfysiolog.

– Lettere slank med feit mat

Skill mellom sult og sug

– En annen viktig ferdighet du kan lære i forhold til spisemønsteret ditt er å skille mellom sult og sug, sier Tine.

Hun forklarer det slik;

Fysisk sult oppstår som en følge av at kroppen trenger næring. Når man er fysisk sulten er alle typer mat tilfredsstillende, også en rå gulrot eller en salat.

Følelsesmessig sult derimot, oppstår av helt andre årsaker enn et fysisk behov for næring.

Følelsesmessig sult uttrykker seg primært som lyst og sug. Det finnes mange varianter og både kjedespising og trøstespising er kjent for de fleste. Ved sug er det ofte spesielle matvarer som frister.

– Man opplever ofte at man får sterke signaler om at det er mat man trenger. Mat kan fungere bra for å regulere følelser – på kort sikt. Til en viss grad har vi vel alle den opplevelsen av at så fort sjokoladen, potegullet, isen eller kakene er i munnen, så føler vi oss bedre, hvertfall et kort øyeblikk. Eventuelt inntil vi begynner å straffe oss selv for å være så svake og viljeløse og kanskje får dårlig samvittighet. Noe som faktisk ofte ender i mer spising, forklarer Tine.

– Det er denne umiddelbare følelsen av lettelse som er den største utfordringen, mener Tine.

Slik kvitter du deg med sommer-kaloriene. Klikk her!

Hva utløser at du spiser?

Ifølge ernæringsfysiologen er det viktig å kartlegge hva som utløser spising.

  • Sult, fysisk behov for mat
  • Kjedespising; kanskje kjeder du deg litt foran TV’n eller PC’n
  • Trøstespising: Syns du litt synd på deg selv eller opplever at du har fortjent en pause?
    Har du en dårlig dag og føler deg rett og slett litt deprimert og nedstemt?
  • Belønning og kos. Har du hatt en hektisk og stressende dag og føler at du trenger å slappe av.
    Har du gjennomført en dag med mange utfordringer og syns at du fortjener noe ekstra?
  • Vanespising: Jeg pleier alltid å kjøpe popcorn på kino? Når jeg setter meg ned foran TV’n liker jeg å kose meg litt ekstra og da kommer med en gang lysten på noe å spise. Det er liksom en del av kveldsritualet.
  • Sosial spising: Spiser fordi de andre gjør det. Det ser jo så godt ut.

– Det er viktig å gjøre varige endringer som man kan lære seg å trives med. Da kommer de varige resultatene, sier Tine.

Se tips til hvordan du kan gå ned i vekt uten en hysterisk diett i høyere kolonne.

Les også:

Lavkarbo-oppskrift: Feite vafler til frokost

Spis deg slank med lavkarbo

En tynn, veltrent kropp gir økt sosial status

Nordmenn spiser sunnere enn før