Får bom-regning uten å ha passert

URIKTIGE FAKTURAER: Selv om han aldri har vært i Tønsberg, fortsetter bompengekravene fra Fjellinjen å dumpe ned i postkassa til Mats Morell. Svensken mener video og datasystemet til bompengeringselskapene er uholdbart.  (Foto: Rune Bernhus, rb.no/ANB)
URIKTIGE FAKTURAER: Selv om han aldri har vært i Tønsberg, fortsetter bompengekravene fra Fjellinjen å dumpe ned i postkassa til Mats Morell. Svensken mener video og datasystemet til bompengeringselskapene er uholdbart. (Foto: Rune Bernhus, rb.no/ANB)

Selv om han aldri har vært i Tønsberg, får Mats Morell stadig bompengeregninger fra Vestfold-byen. Møkkete skilt gir bompengeselskapene problemer med å registrere riktig bilnummer.

– Jeg begynner å bli mektig lei av dette. De siste årene har jeg fått en rekke regninger for passering av en bomring jeg aldri har kjørt gjennom, sier Morell til Romerikes Blad.

Svensken som er bosatt i Lørenskog, er frustrert av hele situasjonen. Ikke bare får han fakturaer som indikerer at han skal ha kjørt gjennom bompengeringen i Tønsberg. Han får også både purregebyrer og inkassovarsler.

– Jeg må bruke en masse tid og penger for å få bompengeselskapene til å frafalle kravet. Samtidig får jeg regninger på nye passeringer og purregebyrer for det som angivelig er gamle passeringer, sier han.

– Møkkete skilt

Det er selskapet Fjellinjen AS som fakturerer Morell. Svensken har imidlertid få problemer med kundebehandlingen han får der.

– Når de går gjennom bildene, oppdager de at det ikke er min bil som har passert bommen. Deretter sier de at registreringene skyldes møkkete skilt på bilen som faktisk passerte, og at jeg skal glemme hele fakturaen.

– Problemet fortsetter imidlertid. Jeg synes det er skandaløst at et seriøst bompengeselskap har et datasystem som ikke klarer å skille mellom ulike bilskilt. Man kan jo ikke bygge et system basert på slike prinsipper.

Selv sier han at han har betalt mer i telefonregninger for å få frafalt kravet enn det han ville ved å betale regningene.

– Jeg har sendt Fjellinjen motkrav for de falske kravene. Det er en prinsippsak. Det store spørsmålet er jo hvor mange andre som opplever dette, og som betaler uten å tenke noe mer på det, sier han.

Morell har selv betalt to slike regninger uten å stusse. Han poengterer både at mange ikke sjekker bompengeregningen veldig nøye, mens man i tillegg gjerne får fakturaer som gjelder passeringer for lang tid tilbake.

LES MER: Klag skriftlig

Fjellinjen tar ikke skylda

Selv om det er Fjellinjen AS som har fakturert Morell, avviser selskapet at det har noe ansvar.

– Morell har et kundeforhold hos oss, mens vi har en avtale med flere bompengeselskap, deriblant dem som opererer i Tønsberg, om å viderefakturere slike passeringer. Hvorfor han får slike feilregistreringer, må dere nesten spørre dem om, sier kommunikasjonsrådgiver Hilde Foss Christensen i Fjellinjen.

Hun sier imidlertid at selskapet gjør grep når kunder som er blitt feilaktig fakturert, tar kontakt.

– Nå vi oppdager slike tilfeller, tar vi kontakt med driftsoperatørene der og ber dem om å gjøre tiltak, sier hun.

– Skjer fra tid til annen

Daglig leder Oddveig Kipperberg i Vegamot AS, driftsoperatøren for bompengeselskapet i Tønsberg, sier feilregistreringer forekommer.

– Det skjer fra tid til annen, for eksempel hvis et skilt ligner veldig på denne kundens skilt, som danskregistrerte biler, sier hun.

Også møkkete skilt kan føre til at feil nummerskilt blir registrert i datasystemet.

– Men i forhold til det enorme antall biler som passerer, er det et forsvinnende lavt antall registreringer som viser seg å være feil. Kommer man opp i en slik situasjon, kan vi enkelt sjekke opp og rette eventuelle feil. Det tas to bilder av alle passeringer, sier hun.

Hilde Foss Christensen i Fjellinjen mener autopassbrikker kan løse hele problemet.

– Har bilisten skaffet seg en brikke, får det ikke blitt slike feilregistreringer, sier hun.

Du kan lese mer om bil og trafikk på rb.no - her:

LES OGSÅ: Vil straffe SUV-ene i bomringen