Jo mer stresset du er, jo oftere sjekker du Facebookprofilen din. Gjør det du skal i stedet! Vanskelig å komme igang? Skriv en liste.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Jo mer stresset du er, jo oftere sjekker du Facebookprofilen din. Gjør det du skal i stedet! Vanskelig å komme igang? Skriv en liste. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Mindre stress og mer struktur: Slik får du en mer effektiv hverdag

Når oppgavene hoper seg opp er det bare en ting å gjøre: Få ting gjort.

Over sommeren har innboksen fylt seg opp med e-poster. Møter skal deltas på. Helger fylles opp med middagsselskaper. Det er oppstart på skolen og i barnehager. Klær skal vaskes og telefoner skal tas. Det er lett å føle motløsheten når vi tenker på alt som skal gjøres.

Heldigvis finnes det gode råd for hvordan vi skal få ting gjort uten at stressnivået spretter til himmels.

Les også: Riktig pust mot angst og stress

Les også: Slank uten diett

Stå opp om morgenen

Ingvild Wedaa Tennfjords arbeidsdag starter ofte iført rosa morgenkåpe. Hun er frilansjournalist og småbarnsmor, og er avhengig av god struktur i hverdagen for å få oppgavene unna.

– Jeg jobber best om morgen, så blir jeg slappere og slappere utover dagen. Timen før frokost kan være utrolig effektiv, forteller frilansjournalisten.

Først skal du ha en kaffe, og så sjekke mail, og så en kaffe til og før du vet ordet av det er det tid for lunsj. Kjenner du deg igjen?

Ingvild Tennfjord er travel småbarnsmor og har to enkler råd for å få ting gjort: 1. Vite hva du skal gjøre. 2. Gjør det! (Foto: Agnete Brun)

– Gjør det du skal først. Før kaffe! Før mail!

Selv om du ikke er en morgenfugl, som Ingvild, er det ingen grunn til å fortvile. Det handler nemlig ikke om å få ting unna tidlig på morgen, men når det passer deg best. Tennfjords råd er å spørre deg selv: Når på døgnet er du på ditt beste?

– Finn ut når hjernen din fungerer best og bruk den tiden godt.

Lag korte lister

Tennfjord mener en full kalender har lært henne å være effektiv. Veldig effektiv.

– Uten en plan surrer jeg bare rundt. Har jeg mye å gjøre, lager jeg en plan for dagen. Kvelden før skriver jeg opp tre punkter på en lapp. Det er det viktigste som må gjøres først, så får alt annet komme etterpå, sier hun.

Men Tennfjords lister er aldri lange. Maks tre punkter!

– Kommer du tilbake fra ferien med en liste med 32 punkter, så er det nok til å gjøre deg så matt. Da får du bare lyst til å dra på ferie igjen, sier hun.

– Ingenting bedre enn følelsen av at du kan stryke et punkt på listen.

Aksepter at ting flyter

Hvor viktig er det å strukturere hverdagen som småbarnsmor?

– Ikke viktig. Du kan ikke klare det uansett. Jeg forsøker å strukturere hverdagen, men som tobarnsmor må jeg som regel gi tapt. Det er som å kjempe mot tyngdekraften.

Les også: Slik lykkes du med barnehagetilvenningen

Les også: Lykkelig uten barn

Få ting gjort

Morten Røvik er produktivitetsekspert og teknoblogger og har, ifølge han selv, svart belte i å få ting gjort. Røvik sverger til GTD, et system utarbeidet av amerikaneren David Allen.

Morten P. Røvik er produktivitetsekspert og hjelper folk med å få ting gjort.

GTD står for Getting Things Done (få ting gjort) og prinsippet er som følger: Dine oppgaver og plikter må ut av hodet og inn i et system. Papirbasert eller elektronisk. Da trenger ikke hjernen din bekymre seg over det, og du kan bruke cellene til å få ting gjort.

– GTD har forandret livet mitt, sier Røvik.

Han er karrieremann og småbarnsfar, og mener Allens metode har gitt han full kontroll både på jobb og på hjemmebane.

En liste for alt

Røvik har et komplekst listesystem. Han har egne lister for «venter på» – ting du venter på at andre skal gjøre før du kan gjøre ditt, ting som skal gjøres på jobben og ting som skal gjøres hjemme.

Ha kontroll på hvor du setter fokus, hva du fokuserer på og når du vil sette fokuset på det.

Det kan høres ut som om det blir veldig mange og lange lister. Kan ikke dette gjøre deg litt maktesløs? Nei, mener Røvik. Blir listene for lange bruker og strukturerer du de feil, mener han.

– Er du tømmerhugger og ser på alle trærne du skal hugge de neste seks månedene samtidig vil du nok legge deg under et tre istedet. Men du behøver ikke se på trærne du ikke kan hogge nå, forklarer han.

Røvik ser kun på listen med oppgaver som kan utføres på kontoret når han er på kontoret. Han ser ikke på «kontor-listen» når han er hjemme og jobber i hagen. I hagen er det nemlig kun «hage-listen» som gjelder.

Les også:

Slik unngår du at mobilen din blir hacket

Facebook er skummelt for selvfølelsen

Fem apper du sparer tid med:

  • Zenbe Lists - Denne appen gjør én ting, men den gjør det bra. Appen lar deg nemlig lage lister. Du kan redigere listene på mobilen og dele de med andre over mail.
  • Things - Denne appen er basert på GTD-metodikken og kan brukes både på pc og iPhone. Her kan du også organisere lister, prosjekter og oppgaver. (Kun til iPhone).
  • Dropbox - Denne appen lar deg lagre filer på nettet så du sparer plass på din egen data. Den gjør det også enkelt å dele filene dine med andre. Kan brukes på mac og pc.
  • Shopshop - Denne appen lar deg lage handlelister og krysse av ingredienser du har lagt i handlekurven.
  • Evernote - Denne apper lar deg enkelt holde styr på egne notater, og enkelt finne de igjen senere.