Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Særpreget interiør med mye luft og lys.
Særpreget interiør med mye luft og lys.

Citroën C4 Grand Picasso: Eierne skryter den opp i skyene

Smart flerbruksbil som kan være et kupp på bruktmarkedet.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lurer du på noe om en bilmodell?

Da er Broom-forumet stedet for deg! Her er det mange som kan mye - og som gjerne deler kunnskapen sin med andre.

Her er et eksempel: Øyvind som trenger stor familiebil og som vurderer Citroën C4 Grand Picasso.

Dette er en flerbruksbilene som gir deg absolutt mest bil for pengene brukt. Verditapet er nemlig ganske høyt - og du kan særlig gjøre gode kjøp fra privatpersoner.

Men hva med kvaliteten? Det er det Øyvind lurer på.

Her kan du lese innlegget hans - og svarene som har kommet til nå:

Øyvind:

Noen som har erfaring med Citroen Grand C4 Picasso? Tenker mest på kvalitet/driftsikkerhet.

Er på leting etter bil som er brei nok i baksetet til å klare 3 barneseter i bredden, tar gjerne imot tips, ikke "kassebil" som Hiclass osv.

sondre

Dette er en veldig fin bil ! God plass og veldig praktisk ! Du får lett plass til 3 barneseter

Er vell en 7seter (?) Ser bra ut gjør den også!

Bendik

Blir spennende og høre om noen har erfaringer når det kommer til feil og problemer.

Jeg går også funderer på denne. Hadde en som lånebil i over en uke for et par år siden i forbindelse med bilskade og falt veldig for bilen, med unntak av den fryktelige halvautomaten. Uten den virker det som en nesten perfekt familiebil med nydelig komfort og mye plass men er spent på hvordan ting henger sammen etter noen års bruk.

Joni

Jeg har eid to GC4P. Meget gode biler. God plass, godt utstyrt, komfortabel (nesten "for komfortabel"; les "myk"). Vi hadde ikke noen spesielle feil på våre, men jeg vet at EMG-kassa kan bli kranglete etter noen kilometer/år. EMG kassa (halvautomaten) bør man uansett forsøke å unngå da den er en irritasjonskilde i en ellers velkjørende og god bil. Mht feil kom også GC4P best ut i tyske ADAC sin statistikk over 2-3 år gamle flerbruksbiler (dvs bedre enn S-Max, Touran, Zafira osv). Tror ikke kvaliteten er noe å bekymre seg over.

Vi kjøpte Peugeot 5008 (søstermodellen) ved siste bilbytte da GC4P begynner å dra litt på årene + at den ble litt i mykeste laget - for ungene spesielt (les bilsyke). Citroen er også fortsatt noe tungsolgt som brukt, noe man som bruktbilkjøper kan utnytte til sin fordel.

Klikk her for å lese mer om Grand Picasso i Brooms bruktbilguide

Arne

Hei. Jeg har selv en C4 Grand Picasso. Tror kvaliteten på bilen er bra. Eneste jeg har hørt, er et par som har byttet noe småtteri i forstillingen.

Super bil, med 7 seter. De to bakerste setene er såpass store at barn opp til 150 cm. sitter greit, noe mange av konkurrentene ikke kan skilte med.

Brukte bilen på ferie i sommer. Vi var to voksne og fire barn. Med skiboks fikk vi med oss det vi trengte til en 10-dagers tur.

Anbefaler deg å kjøpe en Exclusive- utgave, da disse har mye bedre seter og masse utstyr. Lykke til.

AR

Ha hatt min 1,6 hdmi EMG siden den var ny (2007). Har byttet setetrekk grunnet at varmen ikke virket. Byttet turbo pga ulyd etter 63.000 km. byttet en lenkearm, pga slakk (norsk veistandard, dette skje på alle biler). Bilen er fantastisk, komfortabel, snittforbruk siste 10.000 km er 6.4 l/mil. Girkassen blir du vant til etter en tid, umulig å lære seg å bruke denne på en liten kjøretur. Ingen sportsbil, myk, men ligger godt på veien.

Jeg har store barn, 11, 14 og 16. De har god plass i baksetet. Jeg har kjørt, og kjører mange biler, pga jobber med bil. Har ikke funnet andre biler med samme kjøreopplevelse. Anbefales om du tør å tenke litt anneledes. Pass på å få med glasstak og blåtann. Du kan lese mer om eiererfaringer på citroenakuten.com eller c4owners.org

Del med Facebook-vennene dine

HG Hansen

Har hatt vår i litt over 1 år nå og den har gått litt over 23000km. Kjørte tidligere i sommer på ferie ned til Malaga i sør-Spania. Opplevde ingen problemer på de 700 milene som ble tilbakelagt på drøyt 2 uker. Vi var 2 vokste + 3 barn på ca 10 år i bilen. Hadde mer enn god nok plass til bagasjen, men så fort man tar i bruk et eller begge de bakerste setene er det ikke veldig mye man får med seg.

Selv liker jeg EMG-girkassen veldig godt, men den kan være litt irriterende enkelte ganger i lav fart og oppoverbakke (ettersom den kan bli litt vel treg når den skifter ned slik at man mister fart). Dieselmotoren på 1,6l er langt sprekere enn 1,8 l (bensin) som satt i Mondeoen vi hadde tidligere. Nedover i Europa er det jo en del høyere fartsgrenser enn her hjemme, men opplevde null problemer med å ha nok å dra på med til enhver tid - selv over fjellpassasjene.

Har forøvrig ikke hatt noen tekniske problemer med bilen. Før vi handlet bil i fjor sommer ble bl.a. Peugeot 5008, Renault Grand Scenic og Ford S-Max vurdert som alternativer. 5008'en har samme motor og girkasse (opsjon), men jeg synes den EMG-kassen var programmert noe annerledes (i negativ forstand). Det er også mer hjulstøy i 5008'en, og den mangler mange av de praktiske oppbevaringsrommene som C4'en har - bortsett fra det er de bilene ganske så like.

Tøff konkurrent: Les testen av Ford S-Max med ny sparemotor

Guest

Det er en glimrende bil. Høy komfort, stor plass og meget driftsøkonomisk. Har hatt en C4GP i tre år. Kjørt 80.000 med kun en bagatell av en feil. Det tar en mnd å venne seg til EMG men deretter er det glimrende.

Øyvind

Noen eiere med EMG-kasse som kan forklare hva som er med disse gearkassene, girer de som en vanlig automatkasse eller må de kjøres på en spesiell måte? Ser det er færre med man.gir for salg enn med automat, det er vel gjerne solgt flest med automat eller er det de som er vanskeligst å få solgt? Designmessig ligger den langt foran Touran, Mazda 5 er for smal, 5008 har alle seteløsninger + div. fra C4GP, men ser mye mindre ut. Ikke lett å finne det man vil ha...

Her kan du lese testen av "søstermodellen" 5008:

Joni

Jeg er ingen tekniker, men EMG er vel egentlig bare en automatisk klutsj. Dvs at det er en manuell kasse der en føler finner ut at "nå er det på tide å gire", klutsjer og girer. resultatet er nykkete og langt fra myke overganger mellom girene (slik en vant med på ordentelige automatkasser, eller VAGs DSG-kasser (sistnevnte har dobbeltklutsj)).

Jeg har kjørt EMG på noen Citroener, og eid en GC4P med EMG-kassse i vel ett år. Det er som noen er inne på at en venner seg til det etter hvert. Man lærer seg å "gå av" gaspedalen like før girskifte, slik at en unngår de verste nykkene. Det jeg absolutt ikke liker med disse kassene er at de er usedvanlig trege i starten; står du et lyskryss/foran en rundkjøring eller lign. og har behov for litt respons fra girkassen, skjer det ingenting de første tidels-sekundene, og det føles som en evighet dersom det er litt trafikk. Kassa her også en tendens til å gire litt tregt opp/ned, noe som ikke alltid er like greit dersom det er glatt/snøføre. Man kan velge manuell funksjon, men elektronikken overstyrer den manuelle funksjonen, slik at du ikke alltid får det turtallet du syns er ok. EMG-kassa er vel heller ikke kjent for å være like holdbar som en manuell gearkasse, men det sitter langt inne hos Citroen å innrømme det, dessverre.

Når det er sagt er jeg enig i det mesta av det positive som sies om GC4P. Men EMG-kassa kan de få ha i fred for meg. Heldigvis har de begynt å selge nye GC4P med en ny 6-trinns manuell gearkasse igjen f.o.m 2011-modeller. Dersom de hadde strammet opp fjæringen bittelitt også så hadde den blitt enda bedre.

Karosseriet har også gått uforandret siden 2006. Selv om bilen er Ok å se på, men vi står nok like foran en omfattende facelift/evt ny modell - med de konsekvenser dette får for en allerede presset bruktbilpris på eksisterende modell....

Tor Ivar

Må bare slenge meg på her og si meg helt enig i det som skrives. Dette er en veldig bra familiebil med god byggekvalitet og komfort i toppklassen. Citroëns dårlige rykte stemmer i allfall ikke for denne bilen. Jeg tror heller ikke at verditapet blir så galt pga at nyprisen var så gunstig. Mer bil for pengene får man knapt når det skal være syv seter.

Del med Facebook-vennnene dine

C4 Grand Picasso er en smart bil med mange familievennlige løsninger.

Har du innspill eller synspunkter?

Klikk her for å bli med i debatten i Broom-forumet