2003 Chevrolet SSR. Foto: Netcarshow.com
2003 Chevrolet SSR. Foto: Netcarshow.com

Chevrolet SSR: En pick up blir ikke mye tøffere enn dette

Topp 5: Vi ser nærmere på noen av de mest spesielle med lasteplan.

Helt siden før krigen har biler med plass til arbeidsredskap, hjemmesnekret hvilebrakke, surfingutstyr eller et helt junior-fotballag stått høyt i kurs hos amerikanerne. Og de kjøper dem fremdeles i hopetall, mange bare for ikke å være opprådd om man en gang skulle komme til å trenge en.

En toppliste over kule pick up´er kunne blitt hvor omfangsrik som helst. De tekniske løsningene er mange, de forskjellige spesialutgavene enda flere. Ikke minst når det gjelder tekniske løsninger forekommer det oss at GM har vært mest eksperimentelle, derfor har vi laget en ren GM-liste denne gang.

Har du andre forslag - og kanskje til helt andre produsenter enn GM? La oss høre i kommentarfeltet under saken!

Del med Facebook-vennene dine!

Nr. 5: 1973 - 1975 Chevy Blazer / GMC Jimmy

1973 - 1975 GMC Jimmy. Foto fra brosjyren
1973 - 1975 GMC Jimmy. Foto fra brosjyren

Ok, dette er ingen pick up i utgangspunktet. Men de første to årsmodellene av det som etterhvert måtte betegnes som "stor-Blazeren", K5, var bortimot ekstremt tilpasningsdyktig for ethvert behov. Enten man skulle kjøre grønnsaker, gravemaskinskuffer eller kameratgjengen på tur - eller alt på én gang.

Helt fra pedalene til baklemmen var det åpent lende, og det var bare å improvisere - i hvertfall så lenge man hadde en typisk 70-talls, avslappet holdning, til om noen av sikkerhetsbeltene kunne brukes.

Og den var kul også - frem til det ble fast ståltak over fremre seterad i 1976 kunne hele reiseselskapet cruise rundt med himmelen som tak - eller en lefsete presenning-topp, som ble levert som ekstrautstyr i tillegg til glassfibertoppen.

Les også: Denne karen setter Dodgen sin skikkelig på prøve

Nr. 4: 1991 GMC Syclone

1991 GMC Syclone. Foto: GM
1991 GMC Syclone. Foto: GM

Den var voldsom da den kom, og den er ikke mindre imponerende i dag - selv om det har kommet flusst av versting-pick up´er fra USA i årene etterpå. Men da er det stort sett digre maskiner med åtte eller ti sylindre under "huven".

Syclone´n var en ulv i fåreklær, bygget på lille GMC Sonoma, motsvarigheten til Chevrolets S-10 pick up. Den meget sjarmerende og arbeidslystne 4,3-liters sekseren, som også sørget for greie fartsressurser i Astro van, fikk turbo og 280 hester, og med firehjulstrekk og brutalt oppsett ble det produsert 2.995 biler som var samleobjekter idet de rullet ut fra fabrikken.

Les også: Robins King Cab er en skikkelig hardhaus

Nr. 3: Chevy Avalanche / Cadillac Escalade EXT

2002 Cadillac Escalade EXT. Foto: Netcarshow.com
2002 Cadillac Escalade EXT. Foto: Netcarshow.com

Glem fjærvekt-klassen, her er vi i avdelingen for de virkelig store ruskene. Og til forskjell fra Syclonen, der det var fartsressurser og "Ferrari med lasteplan-faktoren" som sikret den en plass på vår liste, er det her mer de tekniske løsningene vi applauderer.

Bilen er, spesielt i påkostet Cadillac-versjon, en godt støydempet, femseters SUV full av luksus. På planet har man plass til alt hva hjertet måtte begjære, og for påkomne tilfeller kan baksetet slås ned, og bakveggen like så - dermed har du i praksis lasteplass helt fra forseteryggene og til frontstøtfangeren på bilen som kjører bak.

En del Chevroleter og noen få Cadillacer kom hit også, men fikk hele fleksibiliteten ødelagt av en fastmontert nettingvegg, og, i de fleste tilfeller, null baksete. Men det er en annen historie.

Les også: F-150 SVT Raptor - bygget for Baja 1000

Nr. 2: 1961 - 1964 Chevrolet Corvair 95 Rampside

1962 Chevrolet Corvair 95 Rampside. Foto fra brosjyren
1962 Chevrolet Corvair 95 Rampside. Foto fra brosjyren

Pick up med to høyder på planet, og åpning både bak og fra siden på det laveste? Joda, det fantes en gang i tiden.

Og om de forskjellige høydene på planet i utgangspunktet var en ulempe som den hekkmonterte, luftkjølte boxer-sekseren førte med seg, så klarte de å vri den til noe positivt.

Lemmen i siden var belagt med gummi på toppen, slik at den kunne felles ned på bakken og brukes nettopp som rampe. De praktiske fordelene ble markedsført tungt i reklamen, og den særegne bilen ble en favoritt blant annet for el- og tele-firmaene i USA, som kunne rulle tunge kabelsneller enkelt opp på planet.

Noen langvarig suksess ble aldri varebil-programmet i Corvair-serien i det hele tatt, men det er verdt å merke seg at denne "raringen" var den som slo best an, og fikk leve lengst. Den mer "normale" Loadside-utgaven, som bare hadde vanlig lem bakerst, holdt bare i to år, og ble produsert i kun 2.844 eksemplarer, mot Rampsidens 17.786.

Les også: Denne Porschen har litt mer plass enn normalt

Nr. 1: 2003 - 2006 Chevrolet SSR

2003 Chevrolet SSR. Foto: Netcarshow.com
2003 Chevrolet SSR. Foto: Netcarshow.com

Den har ikke det største lasteplanet i verden, men dette er på den annen side en bil som har litt av alt - i den grad at den kan gjøre et Kinderegg grønt av misunnelse.

For det første er den udefinert retro - den legges merke til. Smaken er som baken, men vi synes den ser litt kul ut. Lasteplanet gjør den svært anvendelig som sommerlig hobbybil. Og så er det altså en cabriolet. Ikke en litt halvveis tett, flagrende presenning-greie som åpne pick up-konversjoner gjerne er, men en tight og topp moderne foldetak-cabriolet.

Og så går det altså noe helt inn i granskauen: SSR fikk råere motor for hvert år, og avsluttet i 2006 etter totalt 24.112 bygde biler med Corvettens 6,2 liters V8 med 400 hester i kombinasjon med sekstrinns manuell!

Del med Facebook-vennene dine!

Én ting er at eventyret ikke kunne vare evig. En annen ting er at det selvsagt også måtte bli problemer med ett eller annet i forbindelse med norsk godkjenning. Vi mener å huske at det igjen var krav om en eller annen nettingvegg som skapte trøbbel. Uansett klarte noen få biler å komme gjennom nåløyet også hit, og de er antagelig blant de morsomste pick up´ene du kan finne.

Les også: Toyota Prius pick up? Joda, her er´n!