Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mens de fleste andre japanske merkene har surfet høyt på SUV-bølgen i mange år, har Mazda havnet i bakleksa.

Tribute ble aldri noen suksess - og CX-7 debuterte først med en nesten uselgelig motor. Da den endelig fikk diesel var løpet litt kjørt - og Mazda har heller ikke kunnet tilby bilen med den ettertraktede kombinasjonen diesel og automat.

Derfor er nye CX-5 en svært etterlengtet modell. Mazda letter nå litt på sløret rundt sin nye kompakt-SUV som debuterer offisielt på bilitstullingen i Frankfurt i september.

Først i en ny generasjon

Og dette er virkelig en ny bil. Mazda betegnet den selv som "den første av en ny generasjon Mazda-modeller"

CX-5 er utviklet rundt spekteret av det Mazda kaller SKYACTIV teknologi – inkludert helt nye bensin- og dieselmotorer, manuelle og automatiske girkasser, karosseri og chassis.

Motorutvalget for Europa vil inkludere en ny 2-liters bensinmotor og en 2,2-liters dieselmotor. Sistnevnte skal ha et CO2-utslipp på under 120 gram/km.

Les duellen mellom to tøffe konkurrenter: Tiguan og CR-V

Nytt familiefjes

CX-5 er også første produksjonsmodell som viser frem Mazdas nye designtema, “KODO – Soul of Motion”, som ble presentert for første gang i Mazda SHINARI og Mazda MINAGI konseptbiler. Dette inkluderer en ny front med et dristigere “familiefjes”.

CX-5 skal inn i en stadig større - og tøffere - klasse og konkurrere med biler som Honda CR-V, VW Tiguan og Mitsubishi Outlander.

Strekke seg oppover

Men Mazda har også høyere ambisjoner. De håper at de best utstyrte utgavene også skal kunne strekke seg mot kjøpere som ellers vurderer biler som Audi Q5 og Mercedes GLK. For å klare det legger de blant annet vekt på et påkostet interiør med høy materialkvalitet.

Tøft? Ja. Realistisk? Kanskje... Med storebror CX-7 har Mazda en bil som er veldig nær å kunne matche konkurrenter med adskillig høyere statusfaktor. Kanskje vil det være enklere å klare dette en klasse under.

En annen viktig målsetning er å kapre kunder som i dag kjører andre merker og som kanskje ikke ville vurdert en av dagens Mazda-modeller.

LES OGSÅ: Bilen din bruker mye mer enn den skal

Ned 30 prosent

Mazda er langt framme på vektreduksjon og skal ha jobbet mye med det underveis i utviklingen av CX-5- Målet er at den skal være minst 100 kilo lettere enn konkurrentene, kanskje også mer.

Ifølge tidligere rykter planlegger Mazda å lansere bilen både i tre- og femdørs versjon. Fleksible interiørløsninger skal sørge for god plassutnyttelse, noe som er svært viktig i denne bilklassen. Den kommer temmelig sikkert også med både forhjulstrekk og firehjulstrekk.

Mazda lover lansering fra tidlig i 2012.

Del med vennene dine på Facebook

Slik ser den ut inni. Japanerne i denne klassen har fått kritikk for mye hardplast. Klarer Mazda å flytte grensene litt med denne bilen?

Kan Mazda-SUV-en yppe seg mot Volvo? Les mer her