BILEN MIN: Kennths Fiat Abarth 500 Esseesse er en rask liten rakker

...og eieren blir ertet fordi han har flere håndklær til bilen enn på badet.

Kenneths kvasse Abarth 500 Esseesse har fått de litt bredere stripene fra baneversjonen, men er ellers original å se på. Men snart blir det litt mer bling bling. Foto: Privat
Kenneths kvasse Abarth 500 Esseesse har fått de litt bredere stripene fra baneversjonen, men er ellers original å se på. Men snart blir det litt mer bling bling. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen skal vi kikke nærmere på en bil som eieren omtaler som en "rask, liten rakker". Det er det ingen grunn til å tvile på, selv etter bare å ha sett bildene.

Kenneths Fiat 500-baserte bil har blitt mange hakk morskere - og morsommere - etter å ha vært innom Abarth. Tuningfirmaet er kjent for å vite hva de driver med, og de har i mange omganger gjort forholdsvis små italienske hverdagsbiler om til de reneste testosteronbombene på hjul.

Denne er intet unntak.

Ingen tvil om at sportsstolene er seriøst ment. Skalldyr-interesserte vil dra kjensel på Abarth-logoen flere steder i interiøret. Foto: Privat
Ingen tvil om at sportsstolene er seriøst ment. Skalldyr-interesserte vil dra kjensel på Abarth-logoen flere steder i interiøret. Foto: Privat

Bilen vi her snakker om er en av spesialversjonene fra deres rikholdige meny, og den gjør den fra før av svært sjarmerende Fiat 500´en til et virkelig morsomt leketøy. Her hjemme har ikke salget av den kule - i dobbelt forstand - retrobilen tatt av på samme måte som i utlandet. Dermed er det ikke så mange som helt vet hva som skjuler seg under skallet på Kenneths bil.

Les også: Får også Citroën 2CV en retro-oppfølger?

Men det spiller ingen rolle. Kenneth - som er inne på sin andre "omgang" som bilentusiast - har satt seg grundig inn i både historikk og tekniske data, og han forteller gjerne om sin lille hissigpropp. Det er bare å la ham slippe til:

Eier: Kenneth Høiland, (37)

Bosted: Nesttun

Litt om meg selv: Jobber med kundeservice til daglig. Har vært bilinteressert i to omganger, først som 18-20-åring da jeg blant annet kjørte Kadett GSI og Ritmo Abarth 130TC, og så igjen som 35-åring, da jeg etter flere år som fotgjenger kjøpte bil etter hjertet igjen. Da ble det en rød Fiat 500 1,2 Sport, som ble dullet og stelt med etter alle kunstens regler.

Den måtte i sommer vike plassen for Abarthen.

Bredere striper fra baneversjonen gjør at bilen synes bedre i terrenget. Store 17-tomshjul, luftinntak og fire eksosrør gjør at ingen er i tvil om at dette er egnet til å ha det gøy med. Foto: Privat
Bredere striper fra baneversjonen gjør at bilen synes bedre i terrenget. Store 17-tomshjul, luftinntak og fire eksosrør gjør at ingen er i tvil om at dette er egnet til å ha det gøy med. Foto: Privat

Jeg er lidenskapelig opptatt av bilpleie og vasker og pusser så ofte jeg kan, både egen bil og venner og bekjente sine. Jeg blir litt ertet av samboeren for at jeg "har flere håndklær til bilen enn vi har til badet.."

Jeg er italofil, med spesiell sans for de små kjappe italienerne som 500 Abarth 695 SS, Lancia Delta HF Integrale, Ritmo Abarth 130 TC, og - av nyere saker - Alfa Mito Cloverleaf, og de tre Abarth-versjonene. I tillegg er jeg smittet av en gjeng luftkjølt VW-entusiaster, og liker godt gamle, lave bobler og hippie-busser.

Les også: VW T2 - hippiebussen går aldri av moten

Bilen: 2011 Abarth 500 "Esseesse" (SS)

Hvor lenge har du eid den? I halvannen måned.

Hva har du gjort med den? Byttet fra standard stripene til Assetto Corse-striper, inspirert av baneracer-versjonen. Vasket, polert og vokset den. Og selvsagt kjørt en god del.

Kenneth måtte spesialbestille sportsstolene i skinn og alcantara. Sammen med SS-tuningen til 165 hk, stivere understell og kraftigere bremser utgjør det en enorm forskjell i forhold til en vanlig Fiat 500. Foto: Privat
Kenneth måtte spesialbestille sportsstolene i skinn og alcantara. Sammen med SS-tuningen til 165 hk, stivere understell og kraftigere bremser utgjør det en enorm forskjell i forhold til en vanlig Fiat 500. Foto: Privat

Liker best med bilen: Utseendet, setene og lyden. Record Monza-eksosanlegget har en herlig snert, buldrer når man slipper gassen og smeller ved girskift når du treffer på turtallet. I tillegg er den jo en rask, liten rakker.

Liker minst med bilen: What's not to like? Tja, kanskje at det ikke finnes forhandlere i Norge.

Beste opplevelse med bilen: Når jeg etter et og ett halvt års sparing og drømming endelig fikk hentet den hos Auto Ital.

Framtidsplaner for bilen: Montere OMP stabilitetstag oppe og nede, samt få et par velvalgte deler under panseret som gir enda bedre godlyd og litt ekstra bling. Og å få tak i vinterdekk i 205 eller 215/40 R17 da bilen ble levert med to sett 17-tommere.

Drømmebil: Abarth 500 Esseesse.

Fargen er Campovolo-grå, som er en klassisk Abarth-farge fra 60-tallets Fiat 500-konverteringer. Dette bildet er tatt mens originalstripen fremdeles satt på plass. Foto: Privat
Fargen er Campovolo-grå, som er en klassisk Abarth-farge fra 60-tallets Fiat 500-konverteringer. Dette bildet er tatt mens originalstripen fremdeles satt på plass. Foto: Privat

Annet: Min Abarth 500 er levert i Campovolo grå, fargen som ble brukt på de klassiske 500 Abarth racerbilene på 60 tallet. Abarth historien forteller at den unge Karl Abarth kjøpte lakken til bilene han bygde på flyplassen som ligger ved siden av fabrikken i Corso Marche, Torino. Det var den samme fargen de brukte på flyene.

Min bil har spesialbestilte Abarth Corse by Sabelt Racing seter i skinn og alcantara samt Magneti Marelli Record Monza eksos. Eksosanlegget har en trykkstyrt klaff som styrer eksosen utenom bakre lyddemper ved turtall over ca 3.500 rpm og en fantastisk lyd. I tillegg har den Koni FSD dempere, som rydder opp i den noe stumpe fjæringen som mange anmeldere har bemerket.

Det er en Esseesse (Super Sport), et fabrikk-tuningsett som består av ny motorstyring, senkefjærer, perforerte bremseskiver og Brembo racingklosser. I tillegg får man ett nytt sett hjul med spesielle 17" hvite Esseesse-felger. Med Esseesse-settet og eksosen yter den ca 165 hester og 230 Nm.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Marit Strømøys første bil var en Abarth

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Kenneth om? Bruk kommentarfeltet under!