i8 på brua
i8 på brua

BMW i3 og i8: Dette er BMWs elektriske fremtid

Vil ta elbiler til et nytt nivå med tidenes storsatsing.

BMW er kanskje ikke det første merket som dukker opp i bevisstheten når det snakkes om elbiler. Men det var før - nå skal den tyske giganten for alvor inn på dette markedet også.

De fleste er nemlig enige om at mye av framtiden for miljøvennlig bilindustri ligger i å utvikle elbiler.

Utfordringen er i hovedsak å finne løsninger som gjør at en kan få lang rekkevidde og minimalt med nødvendig oppladingstid av batteriene.

LES OGSÅ: Ikke fornøyd med elbilene

Ny måte å lage bil på

BMW har imidlertid tatt sitt konsept både ett og to steg lenger enn som så. Elbil-serien som har fått betegnelsen "i", settes nemlig sammen på en helt annen måte enn de tradisjonelle modellene.

I i-serien er det fokus på en langt mer energieffektiv produksjon, større vektbesparelse og ny og futuristisk design. For eksempel er lim i større grad brukt for å sette sammen deler og gjenvinning er enda mer utstrakt enn før.

Resultatet som er to biler som skiller seg betydelig fra det vi er vant med.

MPV

i3 studiofoto
i3 studiofoto

Det ventes at i-serien etterhvert vil utgjøre en rekke ulike modeller. Men så langt har BMW altså valgt å vise fram to konseptbiler - i3 og i8. Det skjedde nylig i Frankfurt.

LES OGSÅ: Denne elbilen er historisk

Hvis vi begynner med i3, så er dette en type flerbruksbili klasse med blant andre Audi A2. Her er det plass til fire - og litt bagasje. Bagasjerommet er på 200 liter, så hovedfunksjonen til denne bilen er å frakte folk, ikke kofferter.

Rekkevidden er 160 km, som er tilgjengelig ved 6 timers lading. Hurtiglading på en time gir imidlertid imponerende 80 prosent rekkevidde.

Elmotoren har en effekt på 170 hk, som gjør at 0-100 km/t skjer på 7,9 sekunder. Vekten er 1250 kilo, og toppfarten 150 km/t.

Super-elbil

i8 i studio
i8 i studio

i8 er en helt annen bil. Men utseendet har klare likhetstrekk med søstermodellen, som blå lys i de tradisjonelle nyrene i fronten, samt store vindusflater og et svært futuristisk utseende gjennom blant annet utstrakt bruk av blå LED-lys rundt om på bilen.

Dessuten rommer også denne fire personer. Men i8 har helt andre krefter å by på enn i3.

En tresylindret motor på 1,5 liter høres kanskje ikke helt verst ut - men den yter faktisk 220 hk - og når den får hjelp av en elmotor på 170 hk blir det mer enn nok fraspark.

LES OGSÅ: BMWs miljøsensasjon

Vekten på bilen, som er 463 cm i lang, er for sikkerhets skyld begrenset til drøyt 1400 kilo. Sammen med 390 hk er det nok til å sende i8 fra stillestående til 100 km/t på imponerende 4,6 sekunder.

Og når snittforbruket ligger på 0,3 liter per mil og utslippet ligger på svært lave 66 gr per km, er det lett å se hvorfor nettopp elbiler kommer til å bli en stadig viktigere del av bilindustrien.

Toppfarten er begrenset til 250 km/t.

Hvis en ønsker det, kan i8-en også kjøres kun ved hjelp av elmotoren. Rekkevidden er da 35 kilometer - og ved hjelp av vanlig stikkontakt kan batteriet lades helt opp igjen på et par timer.

Utålmodig?

i3 i bymiljø II
i3 i bymiljø II

Disse to modellene er som nevnt konseptbiler, men det ble på presentasjonen lovet at også produksjonsmodellene skulle få med seg mye av det futuristiske designet.

Hvis du er utålmodig er det lov å begynne nedtellingen til slutten av 2013 - men noe tidligere enn det er det ingen som forventer at i-serien skal være klar.

Del med dine Facebook-venner