Sportsbil-klassikerne kom ut av låven - etter 30 år

Fullblods-italienerne kan være de minst kjørte i sitt slag i verden. Og du kan kjøpe dem!

Har du noen gang fulgt opp en gammel røverhistorie om en låve som skulle være full av verdifulle biler   og oppdaget at virkeligheten overgikk historien? Det skjedde i Dallas, Texas, da disse nesten ubrukte superbilene kom ut av låven i bakgrunnen. Photo courtesy of Mecum Auctions (Foto: Michael Le Guellec)
Har du noen gang fulgt opp en gammel røverhistorie om en låve som skulle være full av verdifulle biler og oppdaget at virkeligheten overgikk historien? Det skjedde i Dallas, Texas, da disse nesten ubrukte superbilene kom ut av låven i bakgrunnen. Photo courtesy of Mecum Auctions (Foto: Michael Le Guellec)

Gjennom flere år gikk ryktene om en liten samling med nesten "nye", gamle italienske sportsbiler som skulle være hensatt i ett eller annet lagerlokale i Dallas. Ryktene hadde svirret gjennom så lang tid at folk etterhvert avskrev det hele som en vandrerhistorie, siden ingen noen gang hadde sett noe konkret bevis.

Nå har bilene dukket opp, og vandrehistorien er dermed bekreftet. Men hvorfor bilene har stått bortgjemt i en halv mannsalder er fremdeles en gåte, rapporterer Jalopnik.com.

Vakkert trekløver - selv med støvet på

Det dreier seg om et trekløver av usedvanlig vakre superbiler fra 70-tallet:

En Ferrari Daytona er selve drømmebilen for svært mange. Denne tidløse klassikeren har både en uvanlig farge og en unik kilometerstand - selv om dette er den av trekløveret som både er eldst og har gått
En Ferrari Daytona er selve drømmebilen for svært mange. Denne tidløse klassikeren har både en uvanlig farge og en unik kilometerstand - selv om dette er den av trekløveret som både er eldst og har gått

En Rosso Corsa 1974 Ferrari Dino 246 GTS, en lys blå metallic 1977 Maserati Bora Coupé og en Dark Rosso Cordoba metallic 1972 Ferrari 365 GTB/4 Daytona. Og det mest påfallende ved dem er kilometerstanden: Daytonaen har gått 9.750 miles og Dinoen 2.900 miles - og Boraen har ennå ikke rundet 1.000 miles!

Les også: Denne Cherryen har gått 34.000 km på 33 år

Eieren som gjemte dem bort skal ha vært en nær venn av Luigi Chinetti, en italiensk racerfører som etablerte den første Ferrari-butikken i USA i Greenwich, Connecticut. Ferrariene er trolig kjøpt nye hos Chinetti, mens Maseratiens papirer viser at den ble solgt ny i New Jersey, til en kunde med adresse i Baltimore, Maryland.

Når de ble flyttet til lagerbygget i Dallas, Texas, er ikke klart, men en samler der nede slo til raskt da eieren kontaktet ham for å få hjelp med å selge dem nå i mars.

Den nyeste og minst kjørte av bilene er denne 1977 Maserati Boraen, som ennå ikke har rundet 1.000 miles. Medfølgende dokumentasjon viser at den kostet røslige 39.000 dollar da den var ny. Photo courtesy of Mecum Auctions (Foto: Michael Le Guellec)
Den nyeste og minst kjørte av bilene er denne 1977 Maserati Boraen, som ennå ikke har rundet 1.000 miles. Medfølgende dokumentasjon viser at den kostet røslige 39.000 dollar da den var ny. Photo courtesy of Mecum Auctions (Foto: Michael Le Guellec)

Deretter har bilene blitt solgt nok en gang før de i det hele tatt rakk å bli hentet ut fra lageret - og nå nylig er de altså kommet ut i solen for å transporteres til Mecums auksjon i fasjonable Monterey, California, etter en nøye gjennomgang og utskifting av en del detaljer som bremser, bensinslanger, støtdempere og andre ting som har tatt skade av tornerose-søvnen.

Lagret i over 30 år?

Spesielt Boraen må vel snart ha kjørt lenger på lastebil enn på egne hjul i løpet av sitt snart 35-årige liv...

Tilstanden ser ut til å være bortimot "showroom"-standard, i hvertfall på de bildene hvor det jevne støvlaget, som fortalte sitt om det utrolige garasjeoppholdet, er fjernet. Ifølge auksjonsfirmaet Mecum Auctions har bilene vært gjemt bort i lagerbygningen like i utkanten av Dallas i "nesten 40 år".

Akkurat dét er å ta kraftig i med hensyn til alderen på den nyeste av bilene, Maseratien, og som Jalopnik påpeker har samtlige av bilene skilter som viser at de sist var inspisert og registrert i New Hampshire i 1989. Men om de har vært kjørt, eller kun stått på lager mens de har fått nye skiltoblater utover 80-tallet, det sier ikke historien noe om.

Auksjonsstjerner i selveste Monterey

De har uansett stått så lenge at de kostbare og finstemte fartsmaskinene må gås nøye etter i sømmene, når de nå selges på Mecums auksjon i Monterey, California, i helgen 18. til 20. august, selv om noe jobb allerede er gjort for å vekke dem til live igjen på forsvarlig måte.

Spesialister som har tatt låvefunnene i øyesyn hevder at denne Dinoen trolig er verdens mest strøkne i sitt slag. Støvlaget er nå borte, og bilen blir en av stjernene på auksjonen i Monterey, California, midt i august. Photo courtesy of Mecum Auctions (Foto: Michael Le Guellec)
Spesialister som har tatt låvefunnene i øyesyn hevder at denne Dinoen trolig er verdens mest strøkne i sitt slag. Støvlaget er nå borte, og bilen blir en av stjernene på auksjonen i Monterey, California, midt i august. Photo courtesy of Mecum Auctions (Foto: Michael Le Guellec)

Del med Facebook-vennene dine!

Utseendemessig har de latt seg vaske og rense opp så flott at i hvertfall Dinoen påstås å være den kanskje fineste i sitt slag i verden. Vi vil tro at de andre ikke er langt bak - og at det uansett er få tilsvarende biler som kan vise til kortere kjørelengde enn dette trekløveret.

Les også: Tucker nummer 10 frem etter 54 år i garasjen