Denne ble solgt på 30 sekunder

Hytte ved vannet? Nei, dette er husbåt PÅ vannet.

- Førstemann som kom om bord sa etter 30 sekunder: Denne skal jeg ha. To timer etterpå var pengene på konto, forteller Einar Lyshaug.

Vi har tidligere skrevet om den meget spesielle husbåten hans. Nå er den solgt - og skal snart flytte fra innlandet og ut på sjøen!

Lyshaug er byggmester av yrke, så det var derfor naturlig at valget falt på trebåt når han bestemte seg for å bygge sin egen båt, tilbake i 2004.

- Men trebåt og "trebåt". Det er jo ikke akkurat en typisk trebåt, dette?

- Nei... Vi hadde lyst på både båt og hytte ved sjøen. Så da fant jeg ut at dette var den perfekte måten å slå to fluer i en smekk! "Grunnmuren" er en katamaran-konstruksjon. Og så er det masse boltreplass oppå, forteller en fornøyd båtselger.

Se hele annonsen her:


God plass

Han legger til at båten trolig har verdens største ”ferskvannstank”. Nå ligger den nemlig på Storevatnet i Rissa kommune – som er den lokale drikkevannskilden. Et rør rett gjennom gulvet og en liten pumpe sikrer uendelig tilgang på vann.

Her er byssa ombord (Foto: Einar Lyshaug)
Her er byssa ombord (Foto: Einar Lyshaug)

LES OGSÅ: Dette er årets båt-trend

Båten på 28 fot er utstyrt med fullt kjøkk... - unnskyld – bysse, to salonger og har soveplass til syv personer. Maskinrommet huser en pålitelig 5 hk Mercury motor, som gir båten en toppfart på ca 5 knop.

Det er altså ikke noe speedbåt vi her snakker om. Strekningen Oslo - Tjøme vil derfor ta ca 12 timer, men sommeren er jo lang!

- Der den ligger nå, er begrensingen 5 hk. Men det er selvfølgelig fullt mulig å putte inn større motor, forsikrer Lyshaug.

- Hvor sjødyktig vil du si at den er?

- Jeg må vel innrømme at dette ikke er noe å krysse Nordsjøen med. Fribordet er såpass lavt at store bølger fort vil feie inn over stuegulvet. Dessuten er den litt var for mot- og sidevind. Båten trives nok best i smul sjø!

Maskinrommet (Foto: Einar Lyshaug)
Maskinrommet (Foto: Einar Lyshaug)

God respons

Nå skal husbåten etter hvert flyttes til Hitra - med semitrailer.

- På Hitra har jeg en vanlig båt liggende på samme brygga der hvor husbåten etter hvert blir liggende, så jeg kommer nok til å komme på besøk i ”gamlebåten” innimellom, sier Einar som innrømmer at det var litt vemodig å selge denne spesielle farkosten.

- Jeg er glad for at den har fått hyggelige og ivrige eiere som kommer til å ta godt vare på den, avslutter han.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Denne går like godt til lands som til vanns

Kveldsstemning på akterdekk (Foto: Einar Lyshaug)
Kveldsstemning på akterdekk (Foto: Einar Lyshaug)

LES OGSÅ: Luksusbåt-markedet går fortsatt tregt

Joda, det er en båt! (Foto: Einar Lyshaug)
Joda, det er en båt! (Foto: Einar Lyshaug)
Kveldsstemning på akterdekk (Foto: Einar Lyshaug)
Kveldsstemning på akterdekk (Foto: Einar Lyshaug)
Landgang i baugen. (Foto: Einar Lyshaug)
Landgang i baugen. (Foto: Einar Lyshaug)
Styreposisjonen (Foto: Einar Lyshaug)
Styreposisjonen (Foto: Einar Lyshaug)
Her er byssa ombord (Foto: Einar Lyshaug)
Her er byssa ombord (Foto: Einar Lyshaug)
Salongen ombord (Foto: Einar Lyshaug)
Salongen ombord (Foto: Einar Lyshaug)
Maskinrommet (Foto: Einar Lyshaug)
Maskinrommet (Foto: Einar Lyshaug)