Volvo-XC60_2-biler
Volvo-XC60_2-biler

Bruktbilguide: Slik gjør du best kjøp på Volvo XC60:

En suksess fra første stund - men hvordan er XC60 som bruktbil?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å lage en stor SUV er nok noe av det smarteste Volvo noen gang har gjort. XC90 ble en umiddelbar suksess og har særlig solgt bra i USA. Den debuterte som 2003-modell - og egentlig er det rart at det tok Volvo så mye som seks år før den fikk en lillebror.

Men timingen har likevel vist seg å være god. XC60 kom inn på markedet akkurat da de store SUV-ene begynte å få et lite harry-stempel. Mange begynte å se på dem som både litt vulgære og ikke minst svært lite miljøvennlige. Dermed ble det for mange kunder mer attraktivt å kjøpe en SUV som var litt mindre prangende.

XC60 fikk umiddelbart mye skryt for både utvendig design og høy interiørkvalitet. Kjøremessig er den preget av fokus på komfort. Plassen er god og XC60 fikk ikke overraskende svært gode resultater i kollisjonstester.

På motorsiden lot det seg imidlertid ikke skjule at Volvo hadde havnet litt i bakleksa. Dieselen på 2,4 liter var den klart mest vanlige motoriseringen i starten, i forhold til de beste konkurrentene var den både litt dorsk og litt tørst. Det ble heller ikke bedre av at automatgirkassa (i denne klassen sverger de aller fleste til automat) ikke hang helt med på notene. Dette skremte nok bort noen kunder.

Bortsett fra det fikk XC60 en kjempemottagelse både av biljournalister og kunder - og ble raskt bestselgere i sitt segment i Norge. Introduksjonen av nye dieselmotorer og ny automagirkasse i 2011 ga også bilen et solid løft.

Benny mener:

Benny foran garasjen

Volvo XC60 kommer godt fra det i kvalitetsundersøkelser. I tillegg er dette trolig en av de aller sikreste bilene du kan kjøre.

Men heller ikke XC60 har vært helt feilfri. På 2010- og 2011-modellen har det vært kontaktproblemer på airbag. Giroverføringene på biler med manuelt gir har det også vært feil på – i verste fall får man ikke skiftet gir. På dieselbiler som går mye på småkjøring, kan partikkelfilteret tette seg. På noen veldig få biler har det også vært feil på styringen, slik at tannstangen må byttes.

På biler med T6 bensinmotor – det finnes vel knapt i Norge - har det vært noe problemer med oljelekkasjer fra motoren.

På biler med 2,4-liter dieselmotor hvor det er påfylt for mye olje, dvs over maks-merket, kan det i verste fall ende med at gassen henger seg opp.

Volvo har også fått en del kritikk for at automatgirkassa virker litt ”treg” sammen med den gamle 2,4-liters motoren. Dette er bedre i nyere biler med D3-motoren.

Feilene på XC60 har så langt vært dekket av nybilgarantien, men nå er denne i ferd med å utløpe på de eldste bilene. Biler fra 2011 og nyere har fem års nybilgaranti.

"Familiesvakheten" med feil på endeledd og lenkarmer ser det endelig ut til at Volvo har fått bukt med på XC60.

Dette er en DRIVe-utgave med forhjulstrekk og manuelt gir.

Alt du må vite om brukte Volvo finner du her:

Hva skal du betale:

Kr. 375.000 - 750.000

De billigste bilene er utgavene med forhjulstrekk, som har gått langt – ofte som drosje - de koster ned mot 400 000 kroner

For en velutstyrt 2009-modell med dieselmotor og firehjulstrekk og med ca 50.000 km på telleren, må du ut med ca. 500.000 kroner.

XC60 fikk nye motorer i 2011. De fikk da også 5 års garanti. En slik bil med D3-motor, R-Design-pakke og med lav km. stand koster ca 650.000 kroner.

Volvo-XC60_dashbord

Beste kjøp:

Velutstyrte utgaver med den nye D3-motoren, firehjulstrekk og automatgir

Styr unna:

Biler med lite utstyr og manuelt gir oppleves som litt ukurante.

Kjøpt ny av:

Bemidlede familier som ville ha en ny, sikker og trendy SUV med grei plass og god framkommelighet. Statusfaktor - uten at det blir vulgært.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Volvo V60 - denne bilen utfordrer deg

Volvo-XC60_2009_i-snø

Les vår store test av 2009-modell Volvo XC60 her: