Bruktbilguide: Saab 900 cabriolet er en fremtidig klassiker

Her får du våre beste kjøpetips for Saabs "ur-cabriolet".

Året var 1983, stedet var Frankfurt og det var klart for internasjonal bilutstilling. Det var her man kunne se Saab 900 cabriolet for aller første gang.

Tanken bak bilen var todelt. Dels ville Saab selge flere biler i USA (ideen til bilen kom faktisk fra den amerikanske importøren), og dels ville man opp et nivå rent statusmessig, og 900 cabriolet ble valgt som strategi for å nå begge disse målene med en og samme bil.

900 cabriolet var på sett og vis ganske unik for sin tid. Den hadde fire greie sitteplasser, anstendig bagasjerom og ingen targa-bøyle som ødela noe av åpen bil-følelsen. Saab satset også på en helårs-cabriolet med en tykk, isolert kalesje, noe de gjerne viste i markedsføringen av bilen. Reklamebildene var ofte tatt med snødekte fjell som bakgrunn eller med ski på det spesiallagde skistativet man kunne få kjøpt.

900 cab. har trelags kalesje og kan godt brukes på vinteren
900 cab. har trelags kalesje og kan godt brukes på vinteren

Bjørn Envall heter mannen bak designteamet som hadde ansvaret for utseendet. Bilen bygger på to-dørs sedanutgaven av 900 og produksjonen fant sted hos Valmet Automotive i Finland.

Saab 900 cabriolet ble raskt anerkjent og ble brukt blant annet i filmer som Sideways og High Fidelitiy.

Dette er trolig også den bilen med uoffisiell verdensrekord i lang bakspoiler. Den starter helt framme ved sidespeilet og går hele veien rundt bilen - til sidespeilet på motsatt side!

48 880 eksemplarer av ur-cabrioleter ble laget fram til andre generasjon tok over i 1994.

Med 16-ventilers 175-hesters motor er dette en svært kjøreglad bil. Turboen er av den gode, gammeldagse ketchup-typen. Først skjer det ingen ting, så kommer alle kreftene på en gang. Da gjelder det å holde godt fast i rattet, sporing er det nemlig mye av. Understellet henger heller ikke helt med når du virkelig vil utnytte kreftene i motoren.

Benny mener:

Benny foran garasjen
Benny foran garasjen

Kalesje: Sjekk denne nøye, første tegn på at den er dårlig er at bakruten løsner i nedkant. Denne kalesjen er trelags hvor det midtre laget er et slags vanntett gummimateriale – som eldes. Vanlig levetid på kalesjen er 7 – 10 år. IKKE kjøp nye gjennom Saab – de er svinedyre og du får tak i den mye rimeligere som ”piratdel”.

Rust: Sjekk bunnen / undersiden av dørene, sjekk bærearmsfester foran og sjekk støtdemperinnfestingen bak. I tillegg ruster det ofte friskt under plastlistene på hjulhuskantene. Løsne dem for evt. kontroll.

De fleste av disse bilene har fått ny, vannavkjølt turbo (kom standard i 1988) minst en gang, men turbohavari forekommer. Lekkasje fra topplokk er heller ikke uvanlig, det samme gjelder sprekt grenrør og defekt intercooler. Girkassen er heller ikke verdens beste, så sjekk også den litt nøye. Håndbrekket på biler før 1988 er en svakhet. I tillegg bør du sjekke vanlige slitedeler som hjullager, drivakselledd, bremser, clutch og forstilling.

Skinnsetene begynner også gjerne å bli temmelig slitt etter så mange år. Det lar seg gjøre å skifte dem ut, men det koster fort en god slump penger. Sjekk også at alt det elektriske virker, både takmekanismen og vindusheiser.

saab_900_cabrio_solnedgang
saab_900_cabrio_solnedgang

Les også: Hvor mye kan jeg få for cabriolet-råskinnet?


År for år:

1986: De første bilene – et begrenset opplag på 400 stk. - selges i USA.

1987: 900 Cabriolet blir tilgjengelig for alle markeder. Skinninteriør og elektrisk kalesje er standard i alle bilene.

1988: Nye og bedre bremser og håndbrekk. Får vannavkjølt turbo

1989: Får katalysator og effekten reduseres fra 175 hk til 160 hk. ABS bremser innføres og du kan få den med automatgir.

1990: Ny 16-ventilert motor uten turbo på 128 hk innføres. Bensintanken blir 5 liter større og rommer nå 68 liter. Lavtrykksturbomotor på 145 hk blir også tilgjengelig i cabrioleten.

1991: Aero-styling som option på alle modeller. Får elektrisk justerbare stoler.

1992: Ny 2,1 liters motor på 140 hk innføres. En knallgul spesialmodell – ”Monte Carlo” produseres i 300 eks.

1993: Dette er siste året og den selger dårlig. ”Alle” venter på den nye...

Bilde fra Saab-brosjyren i 1987
Bilde fra Saab-brosjyren i 1987

Hva skal du betale:

Det finnes ikke veldig mange biler til salgs, og prisene varierer tildels mye. For en nyere, skikkelig fin originalbil med turbo og manuelt gir og med bare forsiktig kjørte sommermil på telleverket, må du betale ca 125 000 kroner.

Grei, men ikke strøken bruksbil får du for ca 60.000 – 80.000 kroner. Biler til under 50.000 kroner må du regne med å tilbringe en del tid i garasjen sammen med.

Turbo er liksom litt obligatorisk på 900 cabriolet og biler uten turbo skal derfor ligge under turbobilene i pris.

Dette er biler som trolig er på prisbunnen nå. Ikke ny nok til å være kul, og ikke gammel nok til å være klassiker. Ennå. Fine originalbiler vil trolig holde seg i pris, kanskje endog stige noe på sikt.

Ny-salget i Norge var svært begrenset pga høy pris. Mange eksemplarer har derfor funnet veien hit som bruktimport, både fra Sverige, Italia og USA. Amerikanske biler har aircondition, det er ikke nødvendigvis alltid noen fordel.

Slik ser den ut med kalesjen oppslått
Slik ser den ut med kalesjen oppslått
Dette er det første bildet av prototypen
Dette er det første bildet av prototypen

Beste kjøp:

Det aller viktigste er å finne en pen bil som er i god stand. En personlig favoritt er en hvit Saab 900 cabriolet med vinrødt skinninteriør, med stor turbomotor og manuelt gir.

Styr unna:

Dårlige biler som krever mye jobb og oppussing selv om de er billige. En restaurering er sjeldent regningssvarende. Være også litt ekstra påpasselig med importbiler fra USA. Ikke alle er like pent behandlet.

Kjøpt ny av:

Velstående individualister som ville kjøre cabriolet året rundt.

Del med Facebook-vennene dine

Tre generasjoner Saab 900 cabriolet
Tre generasjoner Saab 900 cabriolet

Les også: Cabriolet-salget stuper


Saab 900 Cabriolet Monte Carlo. Produsert i kun 300 eks.
Saab 900 Cabriolet Monte Carlo. Produsert i kun 300 eks.
Bilde fra Saab brosjyren i 1987
Bilde fra Saab brosjyren i 1987
900 cab. har trelags kalesje og kan godt brukes på vinteren
900 cab. har trelags kalesje og kan godt brukes på vinteren
saab_900_cabrio_solnedgang
saab_900_cabrio_solnedgang
Saab 900 cab bakfra02
Saab 900 cab bakfra02
Slik ser den ut med kalesjen oppslått
Slik ser den ut med kalesjen oppslått
1992 modell uten turbo
1992 modell uten turbo
Dette er det første bildet av prototypen
Dette er det første bildet av prototypen
Tre generasjoner Saab 900 cabriolet
Tre generasjoner Saab 900 cabriolet