Mercedes-Benz C63 AMG Coupe
Mercedes-Benz C63 AMG Coupe

Mercedes C63 AMG Coupe Black Series: Råeste C-klasse noensinne

AMG har tryllet litt med Mercedes C-klasse - resultatet er heftig!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Spektakulært design, teknologi fra racerbanen og kjøredynamikk fra øverste hylle. Pakk følgene egenskaper inn i en Mercedes C-klasse coupe - og du får den nye, rå og brutale Mercedes C63 AMG Coupe.

AMG har bred erfaring fra internasjonal motorsport, Driving Performance er deres slagord, og det som etter hvert har blitt årevis med Mercedes-Benz-samarbeid har resultert i denne C-klasse coupeen.

Heftige saker

Det er med andre ord ganske heftige saker vi snakker om. Motoren er – litt overraskende faktisk, med tanke på E-klasse AMG-en vi beskrev i forrige uke – fortsatt den ”gamle” 6,3-liters V8-eren uten turbo, men effekten er ikke noe å skamme seg over. Hele 517 hk og 620 Nm har man til disposisjon. Nok til å gjøre unna 0 – 100 km/t på bare 4,2 sekunder, så at dette flytter seg er det liten tvil om...

Mercedes-Benz-C63_AMG_forfr

Les vår test av Mercedes 180 CLC 180, her:

Race-start

Girkassa er også en ”gammel kjenning”, nemlig AMGs pålitelige AMG SPEEDSHIFT MCT 7-trinns sportsgirkasse.. Den har fire forskjellige kjøreprogrammer og også en Race-start funksjon er på plass. ESP-systemet har også tre modus: On, Sport og Off.

Selvfølgelig har bakakselen differenaialsperre – uten hadde 285/30x19 dekkene vært sjanseløse mot friksjonen i asfalten. Fordekkene har dimensjon 235/356x19. Bak de store felgene sitter voksne bremser for å få stoppet råtassen igjen.

Utbygde hjulhus

Mercedes-Benz-C63_AMG_dashb
Mercedes-Benz-C63_AMG_emble

Hjulopphenget har også fått seg en omgang og blant annet har sporvidden økt i forhold til originalen, så de feite, utbygde hjulhusene er ikke bare staffasje til pynt, de har – som det meste AMG lager- en funksjon.

Interiøret i C63 Coupe har også en racingatmosfære. Bakseter finnes for eksempel ikke. Bare et par lette men reale bøtteseter foran. Det både understreker bilens sporty image og reduserer vekten.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Stasjonsvogna for deg som egentlig vil kjøre sportsbil

Mercedes-Benz-C63_AMG_int

Mercedes ML: Drømme-SUVen blir 100.000 kroner billigere