Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alle endringer på en bil forutsetter at bilen fremstilles for ny godkjenning hos Statens Vegvesen. Dersom endringen blir godkjent, skal det utstedes nytt vognkort.

Hvis endringen har medført økt toppeffekt - noe som den jo gjør ved elektronisk trimming - utløses også et avgiftskrav.

50 % Straffeavgift

Hvis du blir tatt for ulovlig elektronisk trimming, risikerer du et avgiftskrav basert på manglende innbetalt effektavgift.

Det vil utgjøre miniumum ca 1000 kroner per hk. I tillegg risikerer du inntil 50 prosent straffeavgift på toppen av dette.

Lyst på tøff varebil? Les test av Mercedes Vito Brabus her:

Dyrt

Hvis din bil i dag yter 130 hestekrefter og den eksempelvis trimmes opp 15 hk ekstra(11 kW), utløses i utgangspunktet et avgiftskrav på 11 ganger 1.274 kroner.

Men dette er småsummer i forhold til den som trimmer en allerede sprek bil. Hvis din bil i dag yter 211 hestekrefter og den trimmes med 50 (37 kW), utløses i utgangspunktet et avgiftskrav på 37 ganger 2.655 kroner.

LES OGSÅ: Hjelp - hva gjør jeg med en trimmet bruktbil?

Hva koster det å trimme bilen din?

År:

Biltype:

Org. effekt:

Ny effekt:

Avgift:

2007

MB ML 280 CDI

190

240

68 764,-

2007

Volvo V70 D5

163

190

26 539,-

2006

BMW 320 D

163

200

32 534,-

2005

Audi A3 2,0 TDI

140

170

13 190,-

2005

MB E 220 CDI

150

179

12 664,-

2000

VW Passat 1,9 TDI

110

140

1 030

Er ikke din bil i denne tabellen? Du kan selv enkelt beregne avgiftene med kalkulatoren i linken nedenfor.

Avgiftskalkulator finner du her:

Billigere med årene

Men heldigvis MÅ det ikke bli så dyrt. Det er nemlig bruksfradrag for dette også.

Det betyr i praksis at det er langt billigere å trimme en gammel bil enn en helt ny. Bruksfradraget øker for hvert år som går fra bilen ble registrert.

NB: her er det verdt å merke seg en felle noen dessverre går i. Bruksfradraget begynner å løpe fra første gang bilen ble registrert i Norge. Hvis det er en bruktimportert bil, er det altså ikke årsmodellen som teller, men når bilen ble registrert i Norge.



Satsene for bruksfradraget er:

Over 1 år : 15%

Over 2 år : 30%

Over 3 år : 45%

Over 4 år : 55%

Over 5 år : 65%

Over 6 år : 75%

Over 7 år : 85%

Over 8 år : 90%

Over 9 år : 95%

Over 10 år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt Trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.)

Saab-på-ruller (Foto: BSR Tuning)

LES OGSÅ: Dette må du vite om chiptuning