Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

"Bedre liten og kjapp, enn stor og slapp"

Slagordet over stammer egentlig fra da VW Golf GTI kom i 1976, men passer perfekt til denne friskusen av en Audi A1 også. Hissig som en klegg - og noe av det morsomste vi har sette på lenge.

Bilen leder tankene tilbake til Carlo Abarths små, hissige Fiat-er på 60-tallet. Grunnprinsippet er det samme. Liten bil, men med stor og trimmet motor.

Motor fra TT-RS

Audi har puttet en oppskremt 2,5-liters femsylindret turbomotor som vi vanligvis finner i Audi TT-RS ned mellom forskjermene på vesle-Audien. I samme slengen skrudde de opp ladetrykket til 1,3 bar.

Resultatet er brutale 500 hestekrefter og hele 600 Nm i moment som plantes i asfalten via forhjulene. Den har nemlig IKKE quattro, men trekker på forhjulene.

MTM-Audi-A1-Nardo-Edition-e

Vi har testet helt nye Audi Q3:


324 km/t

0-100 km/t går unna på super-kjappe 4,5 sekunder, mens det som kanskje imponerer oss mest er at den lille Audien ble klokket til en hastighet på hele 324 km/t rundt den Italienske Nardo-banen.

Det er mildt sagt friskt med en så liten bil, med såpass kort akselavstand.

Det er faktisk ikke gjort veldig mye med bilen heller.

Under rekordforsøket ble den utstyrt med hjulkapsler på 18-tommers felgene for å optimalisere aerodynamikken, den er senket litt og har så klart også fått litt grovere bremser – for å få bremset ned igjen den hissige kleggen.

Del med Facebook-vennene dine

Les vår test av Audi A1 her:

A1-bakfra

Se flere tøffe Audi A1 her: