nav_split
nav_split

Nav vil se på søknader på nytt etter pappaperm-tabber

Nav innrømmer at regelverket er vanskelig å forvalte, og at fedre kan ha fått feil informasjon.

TV 2 fortalte på tirsdag om Tormod Gusfre som måtte ta opp lån til pappapermisjon etter en Nav-tabbe. TV 2 har mottatt en rekke tips fra fedre og foreldre i samme situasjon.

Fungerende Nav-direktør Inger-Johanne Stokke innrømmer overfor TV 2 Nyhetene at regelverket er vanskelig å forvalte.

Fungerende Nav-direktør Inger-Johanne Stokke. (Foto: Bjørn Roger Brevik/TV 2)
– Det er komplisert. Vi ser at i en del tilfeller har vi gitt feilaktig informasjon til fedre om hvilke regle som gjelder.

Hun har ikke noe godt svar på hvorfor ikke det blir ryddet opp i disse sakene. Nå tar Arbeids- og velferdsdirektoratet en helomvending, og lover å se på samtlige saker igjen.

– I de sakene fedre mener de har mistet rettigheter fordi Nav har gitt feil informasjon, vil vi be dem ta kontakt med sitt lokale Nav-kontor slik at vi kan få gått igjennom sakene på nytt.

Gjorde alt rett

En av dem som har mistet halve pappapermisjonen på grunn av Nav-rot er Robert Egeland.

– Det går først og fremst utover barnet som ikke har noen som kan være hjemme med dem. Man blir helt handlingslammet, og vet ikke hvor man skal starte, sier Robert Egeland til TV 2.

Han bor på Randaberg med kona Mari Westergaard og to barn – en av dem er sønnen Henrik Egeland Westergaard. Henrik har akkurat fylt ett år, men ikke hatt pappa hjemme så lenge som han ville.

For å være helt sikker søkte Egeland om pappapermisjon ett år før han skulle være hjemme med sønnen. Familien gikk også til det lokale Nav-kontoret for å bekrefte at alt var gjort riktig.

– Vi fikk beskjed om at alt var i orden, men viste seg at det skulle bli et langt kapittel etter hvert, forteller pappa Egeland.

Sendte avslag ett år etterpå

For da han begynte permisjonen, fikk han plutselig brev i posten om delvis avslag på søknaden. Grunnen Nav ga var at familien hadde søkt på feil skjema – et skjema som Nav så på og godkjente da familien var på det lokale kontoret året i forveien.

BARE ROT: Robert Egeland ville være hjemme med sønnen Henrik, men Nav skapte problemer. (Foto: Øyvind Torjussen)

– Jeg reagerer også på at de sender et brev til oss om avslag midt i permisjonen når det er for seint å gjøre noe med. Vi hadde søkt ett år i forveien og da hadde de hatt god tid til å si fra om dette før, sier Mari Westergaard.

LES OGSÅ: Remi går på Nav-kurs – får ikke ta pappaperm

Ikke fått permisjon eller penger

Familien oppsøkte Nav lokalt nok en gang og der innrømmet de feilinformasjon og la seg flate. Familien sendte inn klage, men fikk likevel blankt avslag på den. Familien hadde ikke råd til å ha permisjon uten lønn mer og dermed måtte Robert Egeland tilbake på jobb mye tidligere enn planlagt og han mistet dermed halve permisjonstiden.

Familien har verken fått permisjonen eller pengene de har krav på.

– Nav innrømmer at de har gjort feil i et brev til oss, men legger hele ansvaret og det økonomiske ansvaret på oss. Jeg synes synd på syke folk som må ta opp kampen med NAV. Vi er friske og raske og kan ta den kampen, men det er en tøff utfordring, sier Robert Egeland.

– Vi er heldige som hadde besteforeldre, familie og hjelpsomme arbeidsgivere, sånn at det gikk greit med Henrik. Men det er barna det går ut over til slutt.