Tvillingene Kine og Einy Paulsen (23) følger gründerdrømmen i Hollywood. De har utviklet moteriktige 3D briller for TV og kino. (Foto: Ingri:Dahl)
Tvillingene Kine og Einy Paulsen (23) følger gründerdrømmen i Hollywood. De har utviklet moteriktige 3D briller for TV og kino. (Foto: Ingri:Dahl)

– Norske gründere gir opp for lett

Norge ligger i verdenstoppen med antall gründere, men mange gir opp.

Tall fra Statistisk Sentralbyrå og Kvinnovasjon viser at det har vært en jevn økning av kvinnelige norske gründere de siste årene.

– Norge ligger på verdenstoppen i antall nyetableringer, også når det gjelder kvinnebedrifter. Hovedutfordringen er å få selskaper til å vokse og lykkes. Når du først har etablert et AS så har prossessen kun begynt, sier direktør Ketil Lungaar fra Innovasjon Norge.

Her får du tipsene til hvordan du lykkes som gründer.

Kan for lite

Det å være gründer krever enormt mye. Du kan ikke forvente at det blir en dans på røde roser.

Totalt var det registrert omlag 49 000 nye foretak i 2010, en økning på over 8 prosent fra året før (SSB). En hovedutfordring er imidlertid at for få oppstartsbedrifter vokser.

– De fleste gründere elsker produktet sitt, men mange kan for lite om hvordan de skal tjene penger på sitt produkt eller idé. Uten kunder blir ikke drømmen realisert, sier Lungaar til God morgen Norge.

Prøver seg i Hollywood

Tvillingsøstrene Kine og Einy Paulsen (23) har nylig begitt seg ut på sitt eget gründereventyr. I mai 2011 fullførte de sin utdannelse ved University of Southern California i Los Angeles, og jentene har bestemt seg for å leve ut sin drøm i stjernenes by.

Gründertvillingene går med store planer om å utvide sin kolleksjon
  av designer 3D-briller. Denne er modellen «Faye» som skal lanseres høst
  2011. (Foto: ingri:Dahl)
Gründertvillingene går med store planer om å utvide sin kolleksjon av designer 3D-briller. Denne er modellen «Faye» som skal lanseres høst 2011. (Foto: ingri:Dahl)
I dag jobber de for fullt med markedsføring og salg av sitt egetdesignet produkt, nemlig fasjonable 3D-brilller fra deres bedrift Ingri:Dahl.

– Her i Hollywood har det allerede blitt veldig populært med fancy 3D-briller. Folk er alltid opptatte av hvordan de ser ut. Ser man på en film med glamorøse filmstjerner på skjermen ønsker man jo ikke å sitte med en sekk over hodet selv, sier Kine på telefon fra Los Angeles.

Les om kvinnen bak «Passion4baking», som sluttet i jobben for å bake cupcakes.

Ingen dans på roser

– Akkurat nå har vi én modell som er til salgs og vi jobber med å utvikle flere. Etterspørselen i markedet gir oss motivasjon til å gå videre, sier Kine til God morgen Norge.

Ingri:Dahl er registrert som bedrift både i Norge og USA. Men det er ikke bare lett å skulle utvikle og selge sin egen produktidé.

– Vi overlever på oppsparte midler og kommer ikke til å ta ut lønn dette året, sier Kine.

Slik starter du for deg selv!

På verdenstoppen

Tvillingjentenes 3D-briller er inspirert av Skandinavisk design
  og den klassiske Hollywood-stilen. Denne modellen har fått navnet «James
  Dean». (Foto: Ingri:Dahl)
Tvillingjentenes 3D-briller er inspirert av Skandinavisk design og den klassiske Hollywood-stilen. Denne modellen har fått navnet «James Dean». (Foto: Ingri:Dahl)
Det er ikke bare Hollywood-tvillingene som opplever en slik problemstilling. Innovasjon Norge bekrefter at Norge ligger på verdenstoppen når det gjelder antall nyetableringer. Likevel er hovedutfordringen at for få oppstartsbedrifter vokser.

Totalt var det registrert omlag 49 000 nye foretak i 2010, en økning på over 8 prosent fra året før (SSB). Samtidig viser tallene fra SSB at andelen kvinnelige gründere har hatt en jevn vekst de siste årene. Det er allikevel et godt stykke igjen for å nå regjeringsmålet på 40% kvinnelige gründere innen 2013.

In the Moods for Hollywood, les mer her!

Erfaren gründer

Silje Vallestad vet alt om utfordringene som venter unge kvinnelige gründere. Vallestad er kvinnen bak Bipper Communications og ble i mars kåret til årets kvinnelige gründer. Selv om hun har vært gjennom flere tøffe år for å få bedriften på bena har hun ikke gitt opp. Nå skal gründeren lede lanseringen i USA, med nye kontorer i New York og Silicon Valley.

Det finnes mange norske gründer som følger drømmen i Hollywood.
  Musikkvideoskaperen Ray Kay startet sin karriere her. (Foto: colourbox.no)
Det finnes mange norske gründer som følger drømmen i Hollywood. Musikkvideoskaperen Ray Kay startet sin karriere her. (Foto: colourbox.no)
– Det å være gründer krever enormt mye. Det er jobb 24 timer i døgnet og man kan ikke forvente at det skal være en dans på røde roser. Jeg har vært gjennom mange nedturer og har vært nesten konkurs. Da føles det som at hele verden er i mot deg og det er lett å gi opp, sier Vallestad til God morgen Norge.

Hun har selv opplevd at mange norske gründere gir opp håpet om å utvide bedriften.

– Spesielt her i Norge har man et godt sikkerhetsnettverk. Det eneste man egentlig har tapt hvis ting ikke går riktig vei, er drømmen sin, sier Vallestad.

Les også: Bipper-gründer lager trygghetsalarm til unge jenter

Fantastisk mann

Bipper Communications fokuserer på trygge mobiltjenester for barn. Vallestad kommer nå til å pendle mellom USA og Norge. Hjemme i Norge har hun mann og to barn.

– Folk er ofte overrasket over at mannen min legger opp sin karriere etter meg. Hvis mannen din er sjef og leder får kvinnen alltid høre hvor fantastisk han er. Legger han opp sin karriere etter kvinnens skjema får du også høre hvor fantastisk han er. Kvinnen forventes ikke å skulle være gründer på heltid, forteller en entusiastisk Vallestad.

Les Vallestads egne tips til hvordan man lykkes med gründerdrømmen her.

silje-vallestad (Foto: Morten Holm)
silje-vallestad (Foto: Morten Holm)
I begynnelsen av sin gründerkarriere var Vallestad med i en av Kvinnovasjons inkubatorer. Kvinnovasjon er Selskapet for industrivekst (SIVA) sitt program for å øke andelen kvinnelige gründere. Gjennom nettverket får man tilgang til kontorplass, kompetanse og inspirasjon til å videreutvikle sin idé.

– Vi har hatt en stor vekts innenfor vårt innovasjonsnettverk, spesielt innenfor industrisektoren. Denne andelen har økt fra 13% i 2008 til 25% i 2010, forklarer Silje Hole, direktør for strategi og samfunnskontakt i SIVA.

Hole mener det er forskjell på kvinnelige og mannlige gründere.

– Kvinnelige gründere er mer avhengig av nettverk og samtalepartnere enn menn. De tar også mindre risiko og bygger heller sten for sten enn å kaste seg ut i det, sier Hole.

– Det er mulig

Silje Vallestad er enig i at nettverk er essensielt for å lykkes. Hun er derimot ikke overbevist om at kvinnelige gründere er så annerledes enn menn.

– Uansett kjønn krever det enormt mye og man kan ikke være gründer på deltid. Man må være villig til å gi alt. Det er tøft, men det er mulig, avslutter Vallestad.

Les mer:

Det blir flere kvinnelige gründere

Nå får du kontroll over barnas mobilbruk

Mindre stress og mer struktur: Slik får du en mer effektiv hverdag