SKIPSVRAK: Restene av Roald Amundsens «Maud» slik det ligger  i Cambridge Bay i Nordvestpassasjen i Canada. (Foto: Ansgar Walk)
SKIPSVRAK: Restene av Roald Amundsens «Maud» slik det ligger i Cambridge Bay i Nordvestpassasjen i Canada. (Foto: Ansgar Walk)

Norge krangler med Canada om Amundsen-skip

Lokalbefolkningen vil ikke at skipsvraket skal fraktes tilbake til Norge.

Vraket av skipet «Maud» har i over 80 år ligget urørt i Cambridge Bay i Nordvestpassasjen i Canada.

Nå bygger det opp til en voldsom dragkamp etter at lokalbefolkningen raser mot at skipet skal fraktes tilbake til Norge.

Roald Amundsens «Maud» ble bygget i Asker i 1917 av båtbygger Chr. Jensen. Etter en lite vellykket ekspedisjon gikk Amundsen konkurs og solgte skipet til Hudson’s Bay Company i 1925 som ville bruke det som lager.

Sank

Men vintrene ble tøffe ved Cambridge Bay og skipet sank mens det lå til kai vinteren 1930.

I 1990 kjøpte Asker kommune skipet tilbake for 1 dollar etter at de første planene om å bringe skipet tilbake til havnen der det ble laget ble lansert.

Men ifølge avisen The Globe and Mail raser nå lokalbefolkningen mot at skipet skal flyttes.

– Eierskap betyr ingenting. Det er et vrak og det har blitt forlatt. Hvordan kan man plutselig si nå at man eier skipet etter at det ikke har blitt gjort noe med det på 80 år, spør Vicki Aitaok.

Hun er talsmann for gruppen «Keep the Baymaud in Canada» som varsler at de ikke vil la vraket bli flyttet uten kamp.

PÅ VANNET: Maud like etter sjøsetting i Vollen i Asker i 1917.

– Viktig for oss

De mener at skipet har en viktig historisk betydning for området, samtidig som det har blitt et turistmål.

– Det ligger i vår bukt og det har blitt en turistattraksjon som er viktig for å få reisende hit. Plutselig kommer disse nordmennene ut av intet og vil ta det fra oss, sier Aitaok.

Jan Wanggaard leder arbeidet med å få hentet skipet hjem, og sier at han til en viss grad forstår engasjementet til lokalbefolkningen.

– Vraket har jo ligget der i 80 år. Det er klart at de som bor der har fått et forhold til skipet – enten de liker det eller ikke, sier han til tv2.no.

– Har en god dialog

Han synes derimot ikke argumentasjonen deres er overbevisende, og viser til at Cambridge Bay er en svært avsidesliggende by med rundt 1500 innbyggere som ikke har noen form for tradisjonell turisme.

– Men vi føler at vi har en god dialog med dem, og har stor tro på at dette skal gå i orden, sier Wangaard.

Han reiser selv over til Canada i slutten av måneden for å ha samtaler med lokale myndigheter og gjøre forarbeidelser til transporten.

– Alternativet er jo at vraket bare blir liggende og forvitre enda mer. «Let the old lady sleep», har ordføreren sagt. Jeg vil overbevise dem om at vi vil vie stor oppmerksomhet til skipets historie i Cambridge Bay i vårt arbeid videre, sier Wangaard.

Prosjektet har fått navnet «Maud returns home» og inneholder planer om et eget museum på Vollen i Asker der skipsvraket skal kunne beskues i de samme omgivelsene det ble bygget for nesten 100 år siden.

Håper å ha «Maud» hjemme i 2013

Nordmennene har foreløpig ikke søkt kanadiske myndigheter om eksporttillatelsen som kreves for å flytte vraket, men regner med at dette blir gjort i løpet av kort tid.

Om alt går etter planen skal en ekspedisjonsgruppe reise fra Norge med slepebåt og lekter våren 2011.

– Da vil vi kunne gå inn i Nordvestpassasjen når isen forsvinner og bruke en to-tre måneder med å få vraket opp. Så må vi nok legge oss til på Vest-Grønland om høsten og overvintre før vi kan være tilbake i Norge våren 2013, forteller Wangaard.

– Drømmen er å kunne vise fram «Maud» i et eget museum på hundreårsdagen for sjøsettelsen 7. juni 1917.

Det er firmaet Tandberg Eiendom som tatt på seg finansieringen av det ambisiøse prosjektet med å bringe skipet hjem. De har tidligere anslått prislappen til 20–30 millioner.