Her er den splitter nye 1-serien fra BMW
Nå blir den enda tøffere for konkurrentene.
BMW 1-serie, eller E87 som den kalles på BMW-språket, har vært i produksjon i hele syv år.
Den kan ikke beskrives som noe annet enn en stor suksess for BMW, som har lyktes med å trekke til seg mange nye kunder med denne modellen. Hele 70 % av kjøperne er førstegangskjøpere av BMW.
Men i bilverdenen er syv år lenge, selv på en populær modell. Det er også flere år siden vi i Broom-redaksjonen fikk de første spørsmålene om når neste generasjon ville dukke opp.
Nå er den altså her – den helt nye BMW 1-serie!
Og – til alle BMW-fans: Ja, den har fortsatt langsmontert motor og bakhjulstrekk! Noe som jo har vært selve ryggraden i BMWs varemerkeprofil. I alle fall enn så lenge ...
Den nye 1-serien er på den måten tro mot det opprinnelige konseptet. Kjøreglede, opplevd kvalitet, dynamikk og komfort har fortsatt hovedfokus. Og det er nok ingen tvil om at også dette kommer til å bli en stor salgssuksess.
To Utgaver
Den nye 1-serien leveres til å begynne med i to utgaver. "Sport Line" og "Urban Line". Den vil etter hvert også bli tilgjengelig med M-sport-pakke, men det må vi vente litt på.
Dette er den første bilen som har det nye "BMW Lines-systemet". Det åpner opp for en helt ny verden av muligheter for personalisering. Et eksklusivt og bredt utvalg av interiør- og eksteriør-utstyrsalternativer bidrar til at du lage din høyst personlige 1-serie.
Større bil? Les vår test av BMW 5-serie her:
Design:
Designmessig kjenner vi den godt igjen fra forgjengeren. Men den økte lengden gjør den mer elegant og harmonisk i linjene.
Fronten er glattere som gjør det to "neseborene" enda mer framtredende enn tidligere. BMWs varemerke – de doble frontlyktene – har fått en mer kantete innpakning som gjør at fronten ser litt mer aggressiv ut. Baklampene har også fått et helt ny design.
Innvendig kjenner vi igjen den førerfokuserte layouten på dashbord og midtkonsollen. Høy finish og god materialkvalitet loves.
Motorer:
Foreløpig får du den kun med firesylindrede motorer.
To bensinalternativer og tre dieselalternativer.
Bensinutgavene har samme grunnmotor på 1598 ccm.
116i:136 hk / 220 Nm. 0–100 km/t: 8,5. sekunder. Snittforbruket er oppgitt til 0,56 l/mil.
118i: 170 hk / 250 Nm. 0–100 km/t: 7,4 sekunder. Snittforbruket er oppgitt til 0,59 l/mil.
Dieselutgavene har også samme grunnmotor på 1955 ccm, men med forskjellige effektuttak
116d: 116 hk / 260 Nm. 0–100 km/t: 10,3 sekunder. Snittforbruket er oppgitt til 0,44 l/mil
118d: 143 hk / 320 Nm. 0–100 km/t: 8,9 sekunder. Snittforbruket er oppgitt til 0,45 l/mil.
120d: 184hk / 380 Nm. 0–100 km/t: 7,2 sekunder. Snittforbruket er oppgitt til 0,56 l/mil.
Alle motorene er utstyrt med det BMW kaller ”TwinPower Turbo teknikk”. Det kan høres ut som om det er to turboer, men det er det ikke. Det betyr derimot at turboen har doble innløp. Totalt har BMW klart å senke drivstofforbruket med 10 % i gjennomsnitt i forhold til første generasjon 1-serie. Samtlige dieselmodeller har et CO2-utslipp på under 120 gram/km, og BMW lover også en 116d EfficientDynamics Edition. Den skal ha utslipp på 99 gram/km. Alle modeller leveres nå med start / stopp-teknologi.
Nye 1-serie blir også segmentets eneste bil som blir tilgjengelig med 8-trinns automatgirkasse
Større, men lettere
Som allerede nevnt s har andre generasjon 1-serie vokst litt. 8,5 cm i lengderetningen, hjulavstanden har økt med 3 cm, og bredden med 1,7 cm. Dette skal være nok til å bøte på det punktet der den gamle 1-serien har fått litt kritikk, nemlig den innvendige plassen i baksete og bagasjerom.
Til tross for at den har vokst, har nykommeren blitt 60 kilo lettere.
Forhjulstrekk kommer:
Les også: Pur kjøreglede med forhjulstrekk:
Det gikk syv lange år før andre generasjon av BMW 1-serie kom. Så lenge går det garantert ikke før neste generasjon er her. Skal vi tro ryktene så vises tredje generasjon 1-serie allerede i 2014 – altså om bare drøyt to år.
Den vil bli bygget på den nye samme plattformen som den nye Mini, som kommer neste år. Og – ja – det betyr at den kommer til å få forhjulstrekk. Den vil komme i et utall varianter. Som både en høyreist flerbruksbil, som GT (dvs. Coupe på BMW-språket) og trolig som cabriolet også.
En helt ny roadster, og Mazda MX5-konkurrent vil også se dagen lys på samme forhjulstrekk-plattform. Nemlig BMW Z2.
BMW har nemlig som målsetting at innen 2020 så skal mer enn en tredjedel av konsernets biler ha forhjulstrekk.
Bevare kjøregleden
Det er nok i all hovedsak to grunner til dette. For det første å spare penger på utvikling, ved å bygge flere biler på samme plattform. For det andre å redusere drivstofforbruk og miljøskadelige utslipp. Det er BMW-sjef Norbert Reitenhofer og utviklingssjef Klaus Draeger som letter på "framtids-sløret" og forteller dette til tyske Auto Motor und Sport.
Dette er trolig dårlige nyheter for mange BMW-fans. Man det er absolutt grunn til å tro at BMW er sitt ansvar bevisst når det gjelder å ivareta arven om kjøreglede. Vi tror at det framover også vil bli gøy å kjøre BMW, selv om drivhjulene etter manges mening havner i ”feil” ende.
Ifølge BMW selv er det svært mange av dagens BMW 1–serie eiere som faktisk IKKE vet at bilen har bakhjulstrekk, men som tror at den har forhjulstrekk!
Les også: Årets mest sexy BMW-nyhet?
Hva synes du om at BMW kommer med forhjulstrekk – skriv inn i kommentarfeltet under: