Det er to enkle sannheter om vektreduksjon: Du må innta færre  kalorier enn du forbrenner eller du må forbrenne flere kalorier enn du  inntar. (Foto: Montasje/Scanpix)
Det er to enkle sannheter om vektreduksjon: Du må innta færre kalorier enn du forbrenner eller du må forbrenne flere kalorier enn du inntar. (Foto: Montasje/Scanpix)

Slik kvitter du deg med sommer-kaloriene

Se oversikten over favorittmaten og hva som må til for å trene den bort.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi liker ofte å kose oss litt ekstra nå om sommeren, og mange fortrenger ordet «kalorier» når vi har ferie. Men dessverre tar ikke kaloriene ferie selv om du gjør det.

Her får du en oversikt over hvor mye en gjennomsnittlig, norsk kvinne må være i aktivitet for å forbrenne kaloriene i typiske sommermåltider.

Forbrenn mer enn du spiser

– Det er viktig å huske på at alle mennesker er forskjellige og at det ikke finnes en fasit for hvor mye man forbrenner ved ulike aktiviteter, sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius fra BraMat.no, til God morgen Norge.

– Det kommer an på hvor stor man er, hvor intensivt man trener og hvor høy forbrenning man har. I bunn og grunn er det et nokså enkelt regnestykke; hvis man spiser mer kalorier enn man forbruker, går man opp i vekt. Hvis man forbruker mer kalorier enn man spiser, går man ned i vekt, forklarer ernæringsfysiologen.

Slik lager du lavkarbo-frokost

Lavkarbo-oppskrift: Fete vaffler til frokost

Dagens viktigste måltid

Spiser du en frokost bestående av hvitt brød, egg og bacon tilsvarende posjonen på bildet under får du i deg rundt 580 kalorier. Skal du forbrenne kalorier tilsvarende denne frokosten koster det deg en løpetur i høyt tempo på en time.

En skive hvitt brød: 105 kcal. To stekte egg: 350 kcal. Ca. 50 gram bacon: 175 kcal. TOTAL: 580 kcal. (Foto: Illustrasjonsfoto)
For at en gjennomsnittlig kvinne skal forbrenne 580 kalorier må hun jogge/løpe i høyt tempo i en time. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Det sies ofte at frokost er dagens viktigste måltid. Under ser du en alternativ frokost til den typiske søndagsfrokosten med egg og bacon. Det må likevel til en times trening for å forbrenne en müslifrokost.

Her får du oppskrift på sunne sommerbrunsjer.

200 g. yoghurt naturell: 148 kcal. 150 gram müsli: 495 kcal. En halv banan: 45 kcal. TOTAL: 688 kcal. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Trener du hard aerobic i en hel klokketime kan du forbrenne bort de nærmere 700 kaloriene du inntok om du valgte müsli-frokosten. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Rekesmørbrød er typisk sommerlunsj. Så lenge det er varmt i vannet kan du forbrenne lunsjen ved å hoppe i havet.

Etter rekesmørbrødet kan du ta deg en lang svømmetur for å forbrenne kaloriene. Du må svømme en time og 20 minutter for å forbrenne 400 kcal. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Les mer her om hvordan du holder deg slank med lavkarbodietten.

Grillmat

Mange nordmenn sverger til grillen om sommeren. Her ser du hva en enkel pølsemiddag inneholder av kalorier, og tilsvarende treningsmengde på sykkelen.

To magre grillpølser inneholder 190 kcal. To pølsebrød har 270 kalorier. Tar du på ketsjup og senep kan du plusse på 46 ekstra kalorier. TOTAL: 506 kcal. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Tar du deg en sykkeltur i rolig tempo forbrenner du cirka 300 kalorier på en time. Dermed må du tråkke i en time og 40 minutter for å forbrenne den raske pølsemiddagen. (Foto: Illustrasjonsfoto )

Her får du tips til trening på sykkel fra Thor Hushovds personlige trener.

Desserten

En is er alltid godt om sommeren og det er greit å unne seg noe godt innimellom. Det kan likevel være lurt å holde oversikten over hvor mange kalorier man får i seg hvis man spiser en is hver dag.

Her finner du oppskrift på iskrem à la Hellstrøm.

For mange er den klassiske kroneisen ensbetydende med sommertid. Herligheten inneholder 230 kalorier dersom du velger sjokoladevarianten. (Foto: Henning-Olsen)
Tar du med deg kjæresten på en rolig gåtur er kaloriene kroneisen tilførte borte i løpet av en time. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Spar penger og kalorier på Wenches tunfisksalat. Få oppskriften her.

Noko attåt

Skal du først unne deg et glass alkoholholdig drikke er hvitvin noe av det beste med henhold til hvor mange kalorier du får i deg. Faren er derimot å stoppe etter ett glass...

Spiller du golf i 20 minutter har du forbrent kalorier tilsvarende et vinglass. Har du latt deg friste av potetgullet må du tilbringe 25 minutter ekstra på golfbanen. (Foto: Ilustrasjonsfoto)

Her finner du God morgen Norges vintips: «Den kule, nye vinen» og «Vin for de kongelige».

Råd fra ernæringsfysiologen

Ernæringsfysiologen legger vekt på at det er et totalregnskap som er viktig, ikke nødvendigvis hva man spiser og forbrenner hver eneste dag.

– Det gjør ikke noe om man går opp noen gram ekstra på en dag. Det er helheten som teller, men det er lettere å regne kaloriinnhold i maten man spiser hver dag i stedet for all maten man får i seg på ett helt år, sier Borchsenius.

Det er også viktig å huske på at man kan veie mer noen dager uten at man nødvendigvis legger på seg i form av fett. Spiser man for eksempel mye salt mat binder saltet vannet i kroppen og man kan bli noe tyngre. Det samme skjer om man drikker masse vann i løpet av en dag.

– Dette er ingenting å bekymre seg for, forsikrer ernæringsfysiologen. – Fettprosenten går ikke opp av den grunn, og den er mye viktigere å holde øye med, legger hun til.

(Hvor mange kalorier du forbrenner i de ulike øvelsene er basert på gjennomsnittlig forbrenning til en frisk kvinne på rundt 70-75 kilo.)

Les også:

Spis deg slank med lavkarbo

Nå er det bærfest

Så mye kan du spare på å kjøpe helsekost på nett

Sommerlige krabbesmørbrød

En tynn, veltrent kropp gir økt sosial status