Lars Kristian Eriksen må stå over oppgjøret mot Kongsvinger grunnet karantene. (Foto: Larsen, Håkon Mosvold/SCANPIX)
Lars Kristian Eriksen må stå over oppgjøret mot Kongsvinger grunnet karantene. (Foto: Larsen, Håkon Mosvold/SCANPIX)

Eksperthjelp til Lillestrøm

Trondheimsfirma har tilbudt å kurse Lillestrøm-spillere i bruk av sosiale medier.

- Vi har kontaktet Lillestrøm onsdag kved, og tilbudt kursing i bruk av sosiale medier. Forhåpentligvis er tabbekvoten stor når man av og til trår feil i den digitale verdenen.

Åråsen (TV 2 Sporten): Twitter og Facebook har blitt folkesport, og elitefotballspillere henger ikke i bakleksa.

LES OGSÅ: Nosa: – Skammelig

Verdensstjernene fra Manchester United Wayne Rooney og Rio Ferdinand, Arsenal-kaptein Cesc Fabregas og den pensjonerte fotball-dandyen Robbie Savage, ytrer alle sine meninger om alt fra snooker, via Britain`s Got Talent til sine nye hårfrisyrer, på Twitter. Såkalte «tweets», ofte med blandet hell.

Våre hjemlige Tippeliga-stjerner står ikke tilbake for de internasjonale celebritetene, og særlig Lillestrøm har kommet utenomsportslig rampelys på grunn av spillernes instinktive tastetrykk.

- Stor tabbekvote
I går kunne TV 2 Sporten fortelle om at LSK-forsvarer Lars-Kristian Eriksen, karakteriserte lagkamerat Nosa Igiebor som «en klovn», i en statusoppdatering på Facebook.

I etterkant av saken har Trondheims-firmaet TENK, tilbudt å hjelpe klubben å sette rettningslinjer for spillernes eskapader på internett.

- Vi har kontaktet Lillestrøm onsdag kved, og tilbudt kursing i bruk av sosiale medier. Forhåpentligvis er tabbekvoten stor når man av og til trår feil i den digitale verdenen. Det gjør tross alt de fleste, sier daglig leder i Tenk, Øran Tinnen til TV 2 Sporten.

Må være bevisste
Tinnen rådgir til daglig kunder som NHO og Trondheim kommune i bruken av sosiale medier, men har i den siste tiden fokusert spesielt på idrettsutøvere. Han har observert flere uheldige episoder, og ønsker å jobbe for å bevisstgjøre aktørene.

- Det er selvsagt dumt at det blir slike negative saker. I utgangspunktet er det jo veldig positivt at idrettsutøvere er aktive og tilgjengelige i sosiale medier. Men, det er viktig at de er digitalt bevisste og klare over sine roller som forbilder - også på nettet, forteller Tinnen.