Sommer er høysesong for bærplukking. Bær er fulle av antioksidanter og godt for hjerte og sjel.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Sommer er høysesong for bærplukking. Bær er fulle av antioksidanter og godt for hjerte og sjel. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Her er de norske superbærene

De norske bærene er vinnere i sunnhetskampen.

Supermat er en rekke planter som har ekstremt høyt innhold av næringsstoffer. Bruken av disse matsortene representerer en ny trend og livsstil for mange nordmenn.

Gojibær, inkabær og surkirsebær er alle bær som kan kjøpes i helsekostforretninger eller på internett. Disse søte, og påståelig supersunne, bærene er blitt superpopulære.

Så mye kan du spare på å kjøpe helsekost på nett

Her er friske oppskrifter med norske bær

Det norske «superbæret»

I helsekostbutikkene skyter salget i været, og folk er villig til å betale i dyre dommer for de næringsfulle bærene. Men er de verdt det?

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius fra BraMat.no er ikke helt overbevist.

– Det er billig, og like bra med ferske bær fra Norge, sier Borchsenius.

Hun mener du får god helse av å spise variert av de bærene landet vårt har å by på. Det er spesielt ett bær ernæringsfysiologen vil karakterisere som supermat: Aroniabær, eller svartsurbær som de også kalles.

– Aroniabær inneholder nesten dobbelt så mye antioksidanter som blåbær og er noe av det sunneste du kan få i deg, sier hun.

Bærene er enkle å plukke, og du finner dem nesten overalt.

– Ser du deg rundt i nabolaget, finner du helt sikkert aroniabusker. Plantene brukes ofte som prydplanter uten at folk vet at bærene på buskene er «superfood» av høy klasse. Nesten ingen plukker bærene, sier hun.

Desverre er ikke bærene modne ennå. Bærene modnes sent, og gjerne skal det en frostnatt eller to til, før bærene er riktig gode. Men mens vi venter, anbefaler Borchsenius å fråtse i andre norske bær.

Garantert bedre sexliv

Norsk lege anbefaler «supermat»

– Garantert bedre sexliv med supermat

Slik lager du lavkarbo-frokost

Helsebringende farger

– Blåbær har lenge vært det norske «superbæret». Blåbær er proppfull av næring og antioksidanter, sier ernæringsfysiologen, og legger til at de dessuten smaker bedre enn aroniabærene.

Mange av antioksidantene gir sterk farve til matplantene. Generelt er det derfor slik at jo mer farge produktene har, jo mer antioksidanter inneholder de. Blåbær farger fingrene når vi plukker dem, og tungen når vi nyter dem, og er dermed rik på antioksidanter.

Jordbærene har ikke en like sterk farge, men liker du jordbærsmaken bedre enn blåbærene, er de også en super kilde til de helsebringende antioksidantene. Markjordbær inneholder mer antioksidanter enn jordbær fra åkeren.

Dårlig dokumentasjon

– Det vi vet, er at bær og andre antioksidantrike matvarer gir oss bedre helse, blant annet ved å redusere risikoen for kreft. Dette gjelder nok også superbær som er å finne i butikken. Men når det gjelder antioksidanter i pulver eller pilleform, vet vi fremdeles ikke hva slags innvirkning det har på helsen. Noen studier tyder faktisk på at slike tilskudd kan virke mot sin hensikt, sier Borchesenius.

– Det unike med bær og andre naturlige antioksidantkilder, er at de inneholder en enorm mengde stoffer som ser ut til å virke sammen og øke hverandres positive virkning. En slik effekt klarer vi ikke å skape ved å ta ut et eller flere næringsstoffer og putte i pulver eller piller.

Hun mener derfor at vi skal være litt skeptisk til piller med supermatstempelet.

Her er matbloggernes egne favorittblogger

Sluttet i jobben for å bake cupcakes

Lege anbefaler supermat

Dag Schiøth er lege, og bruker den såkalte supermaten i behandlingen. Han forteller at mange pasienter har hatt god effekt av greenfood.

– Hvis genene våre fikk bestemme alene ville vil levd til vi var 120 år. Våre daglige levevaner, i komplekst samspill med våre gener, har den viktigste rollen for hvor raskt vi eldes og om vi utvikler sykdom. Vi vil gjerne leve lenge og forbli friske så lenge som mulig, men vi vet at det er normalt at noen av funksjonene vår blir dårligere med tiden. Hovedpoenget må derfor være at vi forblir så friske at vi kan opprettholde livskvaliteten vår lengst mulig, sier Schiøth.

Legen mener vi kan klare dette, og mener supermat kan spille en viktig rolle på veien dit.

– Inntil ganske nylig var vitaminer, mineraler og fibre betraktet som de eneste gunstige egenskapene ved frukt og grønnsaker når det gjaldt å forebygge kroniske sykdommer og særlig kreft. Men flere resultater som er oppnådd i løpet av de siste årene, har satt spørsmålstegn ved en slik betraktning, og man blir stadig sikrere på at beskyttelsen som frukt og grønnsaker gir er knyttet til innholdet av fysiokjemiske forbindelser, det vil si farvestoffet i frukt, bær og grønnsaker.

Bærsesong i gang

Rolf Nestby er bærekspert ved Bioforsk. Han tror ikke det er noen grunn til å frykte for at de norske bærene skal utkonkurreres av superbærene med stor mengde næringsstoff. Nordmenn er aktive bærplukkere, og ifølge bæreksperten er bærsesongen allerede godt i gang flere steder i Norge.

– I Trøndelag kan man finne modne molter og blåbær i lavlandet. Jeg var på ferie i Sør-Troms, og der fant jeg blåbær i sjøkanten. Også molten var på vei til å modne der, forteller Nestby.

Nestby sier at bærene modnes tidligere enn normalt flere steder i landet.

– Flere steder var vinteren litt varmere enn normalt. Der snøen i tillegg ikke lå så lenge, er bærsesongen i full gang.

Frys ned bær

Effekten av de nye «superbærene» mener bæreksperten vi skal ta med en klype salt.

– Det er mer enn nok av antioksidanter i ville, norske bær. Man behøver ikke spise superbær om man har et normalt balansert kosthold som inneholder grønnsaker, frukt og bær, sier Nestby.

Ifølge forskeren skal det kun 50-100 gram blåbær til for å dekke ditt dagsbehov av antioksidanter. Er du ikke glad i blåbær, er jordbær og bringebær gode alternativer. Også moltebær inneholder antioksidanter.

– Sank inn og frys ned de norske bærene. Da kan du fylle på med antioksidanter gjennom vinteren, anbefaler han.

Hva er det norske «superbæret»?

– Moltebær og blåbær. Molte er har et høyt innhold av c-vitaminer, og blåbær er allsidige bær med et høyt innhold av vitaminer og antioksidanter.

Maria Hovtun har skrevet boken
Maria Hovtun har skrevet boken

Sol og sommer i deilige Skagen

Nå har camping blitt trendy

Helsebringende bær

  • Kosthold med mye frukt, bær og grønnsaker er vist å beskytte mot flere kronisk sykdommer, særlig kreft og hjerte-karsykdom. Den forebyggende virkningen antas å ha sammenheng med den store mengden antioksidanter man får i seg ved å spise et slikt kosthold.
  • Blåbær og tranebær kan hjelpe mot urinveisinfeksjoner fordi de inneholder stoffer som hindrer at bakterier slår seg ned på slimhinnene.
  • Enkelte forskere har undersøkt om blåbær kan forsinke Alzheimers sykdom og andre aldringsprosesser i hjernen. Svekket hukommelse, læreevne og koordinasjon med økende alder ser nemlig ut til å skyldes at nervecellene blir mer utsatt for skade fra frie radikaler og betennelsesfremmende stoffer når kroppens eget forsvarsstystem blir svakere.
  • I folkemedisinen har tørkede blåbær vært brukt som stoppende middel for løs mage. Friske bær har derimot en drivende virkning hvis man spiser mye.
  • Under andre verdenskrig fikk flygerne blåbær fordi det skulle hjelpe på nattsynet. Forsøk på 1960-tallet bekrefter at stoffer i blåbær bedrer netthinnens funksjon slik at vi ser bedre i dårlig lys.

(Kilde: antioksidanter.no)