Med taklukene av og vinduene nede er de siste C3-Corvettene med stor bakrute blant de bilene som virkelig skaper turbulens. Bildet er av en 1982 Collector Edition - og er ganske sikkert tatt før kjøreturen. Foto fra brosjyren.
Med taklukene av og vinduene nede er de siste C3-Corvettene med stor bakrute blant de bilene som virkelig skaper turbulens. Bildet er av en 1982 Collector Edition - og er ganske sikkert tatt før kjøreturen. Foto fra brosjyren.

Tre som garantert ødelegger sveisen din

Håret ditt blir aldri helt det samme etter en kjøretur i en av disse.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er rart med åpne biler. I dag er det mulig å skaffe seg en cabriolet for småpenger, da utvalget i alle klasser har blitt stort. For et par tiår tilbake var alle åpne biler offer for ekstra avgifter ved import, og mange av oss havnet i en lei skvis:

Mens vi sparte og gnudde for å få råd til en bil der vi kunne føle fartsvinden løfte forsiktig på luggen, flyttet nevnte lugg seg bakover på skallen i en faretruende fart. Og da vi endelig realiserte drømmen ble det fort vill vest i de spredte forekomstene av hårpryd når turbulensen tok tak fra alle kanter på én gang.

Noen åpne biler er verre enn andre når det gjelder å buste til sveisen. På en del moderne biler kan effekten nesten fjernes med et såkalt "windschott" - hold forresten utkikk etter mange morsomme stavemåter i bruktbilannonsene. Men det er for pyser. Her er et utvalg som etter vår erfaring gjør friskluft-opplevelsen til en virkelig turbulent affære:

Del med Facebook-vennene dine!

Chevrolet Corvette C3 med T-top

Skal vi kjøre med taklukene av? Da er det bare å begynne å buste seg til med én gang. 1982 Corvette, her en Collector Edition, er en av de bilene som kan tilintetgjøre en 1.000-kroners frisyre på 50 meter. Foto fra brosjyren.

Ingen ting tar tak i nakkehårene som en gammel C3-Corvette med T-top, ikke engang en Corvette cabriolet. Og for best effekt skal du velge en modell mellom 1978 og 1982. Det "store" bagasjerommet under den store bakruten lagrer ekstra mye luft som må trenge seg sammen og vri seg ut gjennom takåpningene og sidevinduene.

Selve coupeen på Corvetten er smal, dermed får du sidevinduet svært tett på hodet. T-stolpen midt i det åpne taket gjør heller ikke noe for å redusere turbulensen. Den beste oppskriften for å trives er å gi akkurat så mye gass at eksoslyden overdøver fartsvinden.

Les også: Dette bør du sjekke før du kjøper cabriolet

Ved en anledning kjørte vi en kort strekning med kun T-toppen på passasjersiden på plass. Da var vi faktisk overrasket over å finne at venstre øre fremdeles satt på venstre side av hodet da vi var fremme...

Sunbeam Alpine Series I og II

Liten og smal, med bratt frontrute og et fint "turbulens-kammer" bak seteryggene gir også de to første utgavene av Sunbeam Alpine mellom 1960 og 1963 en luftig kjøretur. Foto fra 1960-brosjyren.

Undertegnedes aller første tur i en åpen bil fant sted i en alder av ca. ti år i onkels 1961 Sunbeam Alpine serie II. Bilen var alltid under restaurering så lenge han hadde den, men jeg minnes at den var noenlunde komplett - i hvertfall grovt sett karosserimessig.

Turen ble spontant bestemt for å teste ut noen justeringer en pen men skarp ettermiddag i april. Min vettskremte mor fant en gammel, sennepsgul sixpence i bagasjerommet, som ble trukket ned over ørene mine før turen startet. Den gang var langt hår moderne, og ett av de klareste minnene er hvordan det løftet seg opp, og nærmest innkapslet det mugg-luktende hodeplagget.

Les også: Med eller uten tak - nå er Aston Martin oppnåelig!

Omtrent samme opplevelse ville man trolig fått av flere små, britiske roadstere, som på samme måte som Sunbeamen er smale og har liten, forholdsvis bratt frontrute. Alpine Series I og II mellom 1960 og 1963 mangler dessuten de senere bilenes små ventilasjonsruter i dørene. Sammen med tynne og "ettersittende" seterygger og en åpen kulp bak setene gir dette ekstra effekt.

Mercedes CE coupé c124

Vår gamle Mercedes 300 CE ga overraskende trekkfri lufting når alle vinduene var nede på den ene siden - men totalt kaos når det ble åpnet på begge sider samtidig. Au, som vi savner den bilen... (Foto: Tore Robert Klerud)

OK, det er ingen cabriolet, men vi tar den med likevel. For i en "ekte" hardtop, det vil si en bil uten B-stolpe, kan man virkelig komme i kontakt med naturen.

Graden av "åpen følelse" overrasket oss da vi kjøpte vår første 300 CE coupé på midten av 90-tallet. Like så hvor behagelig og nærmest trekkfri lufting det ga når man kjørte med hele vindusflaten senket på førersiden - kileformen i åpningen både foran og bak må ha gjort underverker for å motvirke blafring og slitsomt vinddrag i bilen.

Les også: Mazda 929 var hardtopen for ungdom på 80-tallet

Dermed ble det ofte til at man kjørte med begge vinduene på førersiden nede. Disse bilene var forholdsvis sjeldne den gang, så det ble selvsagt sett på som rimelig "klysete" å kjøre slik, men behagelig var det.

Del med Facebook-vennene dine!

Helt til noen skulle sitte på og ha begge vinduene nede på passasjersiden også - og kanskje takluken åpen i samme slengen. Da sto håret rett ut - til begge sider - og det var bare å anlegge midtskill og gjøre det beste ut av det uansett hva man ellers hadde planlagt...

Les også: Det finnes en cabriolet for enhver lommebok