PASS OPP: Fra 1.juli fikk trailere på inntil 25 meter utvidet adgang til det norske vegnettet. (Foto: TV 2)
PASS OPP: Fra 1.juli fikk trailere på inntil 25 meter utvidet adgang til det norske vegnettet. (Foto: TV 2)

Pass opp for monster-trailere

1. juli fikk 25 meter lange trailere utvidet adgang til det norske veinettet. – Tenk deg nøye om før du prøver deg på en forbikjøring, sier UP-sjef.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

P ÅNORSKE VEIER MED KJEMPETRAILER: Yrkessjåfør Arne Bråthen sitter bak rattet i en av «monstertralerene». De fleste vil nok ikke se forskjell, men skal man kjøre forbi vil man nok merke det, sier Bråten. (Foto: TV 2)
P ÅNORSKE VEIER MED KJEMPETRAILER: Yrkessjåfør Arne Bråthen sitter bak rattet i en av «monstertralerene». De fleste vil nok ikke se forskjell, men skal man kjøre forbi vil man nok merke det, sier Bråten. (Foto: TV 2)
Å kjøre forbi en vanlig trailer på 18 meter kan være en psykisk kraftprøve. Fra 1. juli fikk trailere på inntil 25 meter utvidet adgang til det norske veinettet.

6 meter lengre

– De fleste vil nok ikke se forskjell på en vanlig trailer på 19 meter og den jeg nå kjører, sier Arne Bråthen.

– Men de vil nok merke det om de forsøker å kjøre forbi, legger yrkessføren til, før han tråkler seg ut fra Tromsø moEuropaveg-nettet som vil føre han til Oslo. Hans første tur sørover med det nye vogntoget.

Og gjør du et forsøk på å kjøre forbi, bør du være mer enn sikker på at du har tilstrekkelig sikt, og framfor alt fri veibane. Om traileren kjører i 75 kilometer i timen, og du foretar en forbikjøring i en 80-sonen vil du trenge over en halv kilometer på å passere «monstertraileren».

Les også: Norske trailersjåfører er verstinger

Tenk deg om

Fungerende UP-sjef i Troms og Finnmark, Yngve Widding advarer mot å kjøre forbi slike doninger.


Fungerende UP-sjef i Troms og Finnmark, Yngve Widding. (Foto: TV 2)
Fungerende UP-sjef i Troms og Finnmark, Yngve Widding. (Foto: TV 2)

– Du bør tenke det godt om, om du virkelig trenger å kjøre forbi, sier Widding. UP-sjefen minner om at reglene er klare. Også i forbindelse med en forbikjøring gjelder fartsgrensene.

– Det er ikke noe fritak eller unntak fra reglene når du kjører forbi et vogntog. Er det 90, så er det 90. Dette må du også ta med i betraktning når du forbereder en forbikjøring, sier Widding.

Oppgitt over veiene

Arne Bråthen er godt tilfreds med det nye vogntoget. Det er seks meter lengre, men det merkes i mindre grad på førerplass. Sjåføren fra Tromsø har nærmere fem millioner kilometer bak rattet å vise til, og han er oppgitt over standarden på store deler av det norske veinettet.

– Reis til Sverige for å lære. Der har de skuldre påkalle veiene. Her hos oss mangler det over alt. Vi trenger ikke reise langt for å lære, sier sjåføren fra Tromsø.