tyrkia (Foto: Privat)
tyrkia (Foto: Privat)

Allinclusive.no krevde 6400 kr for flybilletter barnefamilien ikke fikk brukt

Familien Prestgård bestilte hotell og fly sammen, men plutselig var det fullt på hotellet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En onsdag kveld i slutten av juni bestemte Tore Prestegård, pluss kone, to barn og svigerinnens familie seg for å finne en billig sydentur.

De fant en tur til Tyrkia på Silence Beach Resort med Allinclusive.no. Tore bestilte både fly og hotell samtidig til reisefølget på sju.

– Noe gikk galt med betalingen, så jeg registrerte reisen to ganger. Beløpet ble registrert på nettbanken, men jeg fikk bare bestillingsbekreftelse på flyreisen som var med Detur. Flyreisen på 18.000 kroner måtte jeg betale med en gang, fordi det var under 35 dager til avreise, sier Tore.

Les saken: Stod uten hotell – reiseselskapet hadde tatt helg

Ikke plass på hotellet

Dagen etter fikk han en telefon fra Allinclusive.no, de kunne fortelle at det ikke var plass på hotellet.

– Vi kunne få et annet, men det kostet mer, og var ikke halvparten så fint, sier Tore.

Han ble enig med familien om at det overskred budsjettet, så Tore takket nei, og måtte ringe Detur for å avbestille flyturen. Da fikk han beskjed om at avbestillingsgebyret var på 9000 kroner.

– Jeg kan ikke ta reisen, for jeg har ikke noe hotell, sa jeg til dem. Allinclusive.no gikk med på å ringe Detur, og de klarte å få ned prisen til 6400 kroner. Da betaler vi altså 900 kroner per hode, som er depositumet. Dette går jeg videre med, sa jeg til dem, forteller Tore.

Les også: Alenemor fikk hotellrom i potetkjeller – Allinclusive.no hadde ikke sjekket standarden

«Tar ikke noe ansvar»

Allinclusive.no skriver i sine vilkår på hjemmesiden at de formidler hoteller gjennom flere hotellagenter, og tar derfor intet ansvar, økonomisk eller på andre måter, dersom det presenterer feil eller utelatt informasjon i hotellbeskrivelsene på våre internettsider, eller andre feil eller endringer forårsaket av tredjepart (for eksempel hotellagentene eller hotellene).

«Avtalen gjøres direkte mellom deg som kunde og hotelleverandøren, og du må akseptere disse reglene for alle som omfattes av din bestilling.»

Se også: Ryanair nektet Helene (13) å fly hjem fra London

Forbrukerrådet: – De har avbestillingsrett

Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, forteller at man ikke kan lage dårligere vilkår enn det som faller under loven.

Ifølge Pakkereiseloven skal familien få avbestille reisen, eller få et tilsvarende hotelltilbud.

– I dette tilfellet her så synes vi Allinclusive.no bør ordne at familien ikke skal betale noe, når de ikke får det hotellet de vil ha. Så lenge de ikke finner et tilsvarende tilbud med samme standard, sier Skaug Halsos.

Markedsføres med felles pris

– Uansett har familien mulighet til å avbestille. Dette fordi fly og hotell markedsføres med en felles pris, sier Skaug Halsos.

Familien bør få heve kjøpet hvis pakkereisen har vesentlige mangler, for eksempel hvis det var viktig for dem å være på dette hotellet.

– Uansett, les alltid betingelsene, for da slipper man å kjøpe av noen, og så måtte starte en krangel. Velg heller selskapene med gode betingelser. Denne saken kan man eventuelt klage inn for reiseklagenemnda hvis den ikke løser seg, sier Skaug Halsos.

Allinclusive: – Situasjonen er løst

Iren Carlström, daglig leder i Allinclusive.no, har undersøkt saken og forteller at kundeserviceavdelingen har løst situasjonen med kunden.

– Allinclusive.no formidler allinclusive-hotell til reisemål over hele verden. Størstedelen av våre kunder bestiller hotell hos oss og flybilletten hos flyselskapet eller på et annet nettsted. Vi har nå en ny tjeneste som pakker fly og hotell, såkalt dynamisk pakking, som for eksempel Expedia.no og Solfaktor.no gjør, sier Carlström.

Hun bekrefter at reiser som bestilles med fly og hotell kommer under pakkereiseloven, og forteller at de derfor er medlem i Reisegarantifondet.

– Svært sjelden feil

– Nå er det høysesong, og siden Allinclusive-ferier vokser meget raskt, erfarer vi stor trafikk på våre sider. Vi arbeider med meget avanserte tekniske løsninger og programmering mot eksterne systemer, og kombinert med stor pågang kan det oppstå situasjoner der hoteller eller flybilletter blir booket opp av andre mens man er i bestillingssituasjonen, som også skjer hos flyselskaper og charteroperatører, sier Carlström.

– I tilfellet du referer til har dette skjedd, og kunden fikk informasjon om at det var en feil, som skjer svært sjelden. Vi har meget stor pågang og travle dager, blant annet takket være dårlig vær i Norge, så det var nok en misforståelse mellom vår kundeservice og kunden i går, men som sagt er dette nå i orden, sier Carlström i Allinclusive.no.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter