Audi Q3: Vi har prøvd råskinnet to år før tiden

Denne kan du kjøpe i 2013. Bli med på testtur nå!

Q3 en er 'fanget' mellom av sveitsisk politi. Politimann Oliver Derrer synes Audi sjåfører er harde på gassen   men liker designet på nye Audi Q3.
Q3 en er "fanget" mellom av sveitsisk politi. Politimann Oliver Derrer synes Audi sjåfører er harde på gassen men liker designet på nye Audi Q3.

Sveits er et av landene i Europa som virkelig slår ned på de som bryter fartsgrensa. Politiet er ofte på pletten med laseren - og blir du tatt, kan du vente deg bøter som svir. Skikkelig. Dette ble pressen grundig informert om i forkant av prøvekjøringen av nye Q3 i Zürich.

Undertegnede, som i tillegg er notorisk uheldig når det kommer til fartskontroller, er ikke i tvil om at her skal fartsgrensene respekteres 100 prosent. Det er ikke fristende å bli vinket inn av onkel Polizei!

Men så fikk jeg en tidlig morgen lov til å dra avgårde med Q3-prototypen med samme 2,5-liters bensinmotor som finnes i blant andre RS3. Den er riktignok tunet ned til 300 hk - men vi kan love at det går unna.

Vi har skrevet en omfattende omtale av de mer siviliserte utgavene, her kan du lese om plass, design, ustyr og priser. Prototypen er imidlertid en rebell - som ber om å bli kjørt hardt - og der alt annet enn yelser kommer i andre rekke.

LES OGSÅ: Nybiltesten av Audi Q3

Flytter hårfestet

Mens jeg ruller nedover bakken ut fra hotellet, purrer motoren dovent på 1 500 omdreininger , før jeg kommer til første T-kryss. Jeg skal til høyre - og får første mulighet til å teste litt av kreftene som bor i bilen. Førstegir og rolig gass inntil vi står med snuta riktig vei, og så klampen i bånn.

På et øyeblikk går purringen over i et illsint snerr som bare en femsylindret motor kan - bakenden synker ned og vi skyter fart bortover gata. Det er bare å holde seg fast - og glise bredt. Takk og lov for quattro! Hårfestet er flyttet noen millimeter bakover under akselerasjonen, men det kan vi leve med.

Neste kryss er ikke langt unna, så det blir en hard oppbremsing mens vi venter på grønt lys, og kommer til hektene igjen. De ventilerte bremseskivene sørger for at hårfestet igjen er på plass der det hører hjemme. Godt å vite at det er lagt vekt på at bilen skal kunne stoppe skikkelig også.

Hadde foreldrene mine sittet i baksetet, ville jeg garantert fått en "må du kjøre så rykkete???" slengt etter meg. Men de er ikke med - så det er bare å la det stå til!

Klangen fra 2,5-literen overdøver lett tidligere nevnte oppfordringer om å passe seg for lovens lange arm. Dessuten er vel ikke politiet ute så tidlig en onsdag morgen?

LES OGSÅ: Sjekk Daniels heftige Audi S4

Vitenskapelig testing

Audi Q3 i RS-blått. En flott fargekombinasjon som blir ytterligere framhevet at S-line-pakken.
Audi Q3 i RS-blått. En flott fargekombinasjon som blir ytterligere framhevet at S-line-pakken.

Smilet kommer stadig tilbake mens vi kjører rundt. Det er ikke det aller råeste på fire hjul - bare utrolig morsomt. Gir, styring og motor er så velstemt - selv i prototypen - som ikke har justerbart understell. Med sportsunderstell og 19" felger, suger den seg fast i veibanen i svingene likevel.

Men det merkes noe bedre enn på de andre Q3-modellene at den er SUV, og ikke en sportsbil. Vekt og høyde gjør sitt til at du må passe på i svingene.

Det er ikke mulig å få noen faktaopplysninger om ytelsene på bilen. De er ikke tilgjengelig ennå..

Men vi foretar noen tester selv i stedet. Og våre vitenskapelige metoder avslører at 0-100 km/t er unnagjort på "et blunk", mens forbruket er "høyt" og CO2-utslippet sannsynligvis er "makabert", sammenlignet med en diesel.

Noe annet kan en heller ikke vente av en slik godbit. Det er ingen tvil om at nettopp prototypen er den vi har mest moro med under vårt hyggelige besøk i Sveits.

Fullt så moro er det imidlertid ikke når vi oppdager en stor fartskontroll. Flere politibiler, en motorsykkel, en van og en minibuss med gitter foran vinduene (skulle de frakte fartssynderne direkte til fengselet??) står parkert langs veien.

En streng kar i refleksvest vinker inn alle fartssynderne - og han ser hardt på undertegnede idet vi nærmer oss.

LES OGSÅ: Porsches sportslige mini-SUV

Panikk

En liten diffuser bak og blankpolerte eksosrør er ikke nok til å røpe at dette er en versting. Men prototypen har ikke fått noen ytterligere styling eller S-logo noe sted.
En liten diffuser bak og blankpolerte eksosrør er ikke nok til å røpe at dette er en versting. Men prototypen har ikke fått noen ytterligere styling eller S-logo noe sted.

Etter mange års erfaring, har kroppen min lært seg til å gå i full panikk-modus straks en kar i refleksvest dukker opp i synsfeltet langs veien.

Hjertet hamrer så det nesten bryter ut av brystkassa, høyrefoten flytter seg lynraskt fra gass til brems og det kommer noen gloser som heldigvis ingen i Sveits skjønner noe av.

Jeg skal akkurat til å sette på blinklyset og svinge inn, da jeg ser at han ikke har tenkt å stoppe meg. Sjelden eller aldri har en sveitsisk politimann sett en mer overrasket bilfører kjøre forbi uten å bli stoppet. Lettelsen er ikke til å beskrive.

Litt lenger bort i gata stopper jeg og snur. Når de uansett ikke skal gi meg en bot, så kan jeg jo høre hva de synes om bilen. Det er tross alt en prototype.

Er Audi-sjåfører harde på gassen?

Politiet i Sveits valgte BMW da de gikk til innkjøp av motorsykkel - og ikke den minste modellen de kunne finne heller...
Politiet i Sveits valgte BMW da de gikk til innkjøp av motorsykkel - og ikke den minste modellen de kunne finne heller...

Vel tilbake får jeg snakke med herr Oliver Derrer. Han kjører den Polizei-merkede MC-en - og stopper de som forsøker å stikke av. Selv ikke Q3 med 300 gamp hadde klart å unnslippe den.

I tillegg til å være politimann, er Derrer instruktør ved noe han kaller Touring Car Switzerland. Han liker det han ser av Audi Q3.

- Det er en fin bil, jeg liker utseendet. Lyktene var spesielt stilige, finere enn Q5, mener Derrer.

Nylig ble det påstått av forsker ved Universitetet i Oslo, Pål Ulleberg, at Audi-sjåfører er de som kjører fortest i trafikken. Vi er interessert i å høre om Derrer var av samme oppfatning.

- Ja, Audi-sjåførene er blant de som synder mest når det gjelder fartsovertredelser, forteller han med et smil.

Derrer understreker at han ikke har noe forskning som underbygger påstanden, bare at det er en følelse gjennom sin erfaring som politimann.

Etterpå er det bare å sette seg i bilen igjen, og vende snuten tilbake til hotellet. Vi har allerede vært ute lenger enn avtalt, men det er ikke aktuelt å stresse tilbake.

Når en først har hatt sånn flaks, er det om å gjøre og bare prise seg lykkelig, og ikke utfordre skjebnen.

LES OGSÅ: Slik blir VW-SUV-en tøffere!

En god nyhet, to dårlige

Vel tilbake forsikrer vi oss om at denne bilen blir tilgjengelig for folket - det blir den. Det er gode nyheter.

Dessverre er det to dårlige også. For det første blir den ikke det de fleste vil anse som billig, og for det andre kommer den først på markedet i 2013.

Vi kommer ikke til å glemme prøveturen med det første - og heller ikke møtet med en hyggelig politimann.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Alt du må vite om drømme-SUV-en Volvo XC60