SPISE PÅ RESTAURANT:   Middagsmat er ofte mer kaloririk enn dagens øvrige måltider, så husk at én middag om dagen er nok, råder Trine Thorkildsen. (Foto: Glenn Beanland/Lonely Planet/Scanpix/)
SPISE PÅ RESTAURANT: Middagsmat er ofte mer kaloririk enn dagens øvrige måltider, så husk at én middag om dagen er nok, råder Trine Thorkildsen. (Foto: Glenn Beanland/Lonely Planet/Scanpix/)

Spis sunt på restaurant

Sportys kostholdseksperter gir deg de beste rådene for ferien.

– Å spise ute er en hyggelig og sosial begivenhet. Dette er ikke noe man behøver å avstå fra selv om man ønsker å leve sunt, men det er nødvendig å være bevisst på hva man velger, sier Sportys kostholdsekspert Trine Thorkildsen.

Trine har mastergrad i samfunnsernæring og er ansatt i MatPrat.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Unngå småspising
Hun anbefaler at man holder seg til måltidene selv om det er sommerferie.

VÆR BEVISST: - Vær bevisst på hva du velger å spise på restaurant. Husk også å spise sakte og nyte maten, råder Sportys kosholdsekspert, Trine Thorkildsen. (Foto: Frode Sunde/)
VÆR BEVISST: - Vær bevisst på hva du velger å spise på restaurant. Husk også å spise sakte og nyte maten, råder Sportys kosholdsekspert, Trine Thorkildsen. (Foto: Frode Sunde/)

– Småspising mellom måltidene er noe vi ofte ikke tenker på, men en liten porsjonspakke med potetgull (30 grams) og en softis gir 500 kcal, i tillegg til masse sukker og usunt fett.

LES OGSÅ: Disse drikkevarene inneholder flest kalorier

Uansett ferieform blir ofte spisevanene våre annerledes enn til hverdags, spesielt om man bor på hotell eller er på bilferie.

Uten dårlig samvittighet
– Middagsmat er ofte mer kaloririk enn dagens øvrige måltider, så husk at én middag om dagen er nok, råder Trine.

– Dersom du ikke går så ofte på restaurant kan det være et alternativ å knipe litt inn på måltidene tidligere på dagen, og heller spise lettere mat eller litt mindre mengder før du skal ut. Da trenger ikke samvittigheten å gnage, selv om du ikke tar de aller sunneste valgene på restauranten, sier hun.

LES OGSÅ: Romantisk middag for to

For deg som ønsker å holde kaloriregnskapet, og som ofte spiser ute, er det enkelte ting du bør være obs på.

Her er Trines tips:

  • Unngå å være skrubbsulten når du kommer til restauranten. Da kan det være vanskelig å gjøre fornuftige valg. Hvis det har gått mange timer siden du spiste, kan det være en idé å spise lite grann før du drar på restaurantbesøket. Da vil du også lettere kunne unngå å overspise.
  • Ofte serveres det hvitt brød og smør før maten kommer. Dette vil fort gi mange kalorier ekstra før måltidet i det hele tatt har begynt. En loffskive eller to med smør vil fort løpe opp i over 100 kcal og mye mettet fett. I tillegg inneholder loff raske karbohydrater som gir en hurtig blodsukkerstigning, for deretter å gi et fall i blodsukkeret. Dette vil derfor gi et sug og gjøre deg mer sulten, og øker derfor sannsynligheten for at du også velger dessert til måltidet.
  • Når du skal velge fra menyen, bør du velge retter med rent kjøtt eller fisk. For å spare kalorier bør kjøttstykkene være magre, uten synlig fett. Har du lyst på biff, velg for eksempel ytrefilet fremfor entrecôte. På en 200 grams biff vil du da kunne spare rundt 150 kcal bare på kjøttet.
  • Unngå farseprodukter (kjøttdeig, pølser etc.) og panerte produkter (trekker til seg mye fett) som ofte vil være fettrike og derfor også kaloririke.
  • Velg kokt ris eller kokte poteter fremfor pommes frites. 2–3 poteter inneholder 200 kcal, mens en stor porsjon pommes frites vil inneholde 500 kcal Ovnsstekte poteter er et bedre valg en pommes frites, men disse er ofte tilsatt olje. Velger du bakt potet, så be om å få tilsette kryddersmøret selv. Da har du selv kontroll over hvor mye du har i.
  • Unngå sauser basert på mye smør/fløte/creme fraiche. Velg heller en tomatsaus eller annen type saus basert på grønnsaker. Be om å få servert sausen ved siden av maten slik at du selv kan ha på den mengden saus du ønsker.
  • Grønnsaker til maten er lurt. I tillegg til at de er rike på vitaminer, mineraler, antioksydanter og fiber, så er de fattige på kalorier. Ved å spise grønnsaker til maten vil du bli mettere på færre kalorier. Vær likevel obs på hvordan grønnsakene er tilberedt. Dersom de er smørdampede eller ostegratinerte vil vinningen raskt kunne gå opp i spinningen. Salat, kokte eller ovnsbakte grønnsaker er gode valg.
  • Er du usikker på hva du skal velge: spør betjeningen som har kunnskap om hvordan de ulike rettene tilberedes. Er menyen lite beskrivende, så forhør deg om hvordan maten er tilberedt, hva sausen er basert på osv.
  • Spis sakte og nyt maten, slik at hjernen og magen rekker å registrere det du spiser.
  • Ikke spis deg stappmett, men spis likevel nok slik at du blir mett og tilfreds.


LES OGSÅ: Frykter amerikanske helsetilstander

Ekstra salat

Siri Marte Hollekim (Foto: Frode Sunde/)
Siri Marte Hollekim (Foto: Frode Sunde/)

Sportys ekspert på trening og kosthold, Siri Marte Hollekim, er også opptatt av å gjøre restaurantbesøket sunnere.

– Jeg pleier å be om å få dressingen ved siden av, slik at jeg selv kan ha på så mye jeg vil. Jeg ber også om og ikke få fint brød verken før måltidet eller ved siden av hovedretten. Hvis det skal være brød, vil jeg ha det grovt, sier Siri Marte.

Hun styrer unna pastaretter som ikke inneholder fullkornspasta og som flyter i saus og fløte.

LES OGSÅ: Spis så mye du vil av dette

– Jeg ber også om å få ekstra salat, enten på tallerkenen eller ved siden av. Som drikke bestiller jeg alltid vann, sier Sporty-eksperten.

Slå ut håret
Forøvrig mener hun at det kan være viktig å slå ut håret en gang i blant.

– Går man sjelden på restaurant kan man unne seg å nyte kokkens kunst og ikke tenke så mye. Men er jeg på ferie og spiser mye ute, da hopper jeg over desserten,

LES OGSÅ: Sunt festmåltid

Man kan få i seg mange kalorier på byen uten å tenke over det. (Foto: LOUISA GOULIAMAKI, SCANPIX/Afp)
Man kan få i seg mange kalorier på byen uten å tenke over det. (Foto: LOUISA GOULIAMAKI, SCANPIX/Afp)

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!