BMW E46, 2001. Illustrasjonsbilde
BMW E46, 2001. Illustrasjonsbilde

Sjokkbeskjed fra verkstedet: - Du må skifte motoren!

Tim fikk beskjeden alle bileiere har mareritt om

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Nå trenger jeg virkelig ditt råd Benny! Har vært hos Mekonomen for å feilsøke min BMW 318 E46 som har gått 139.000 km. Motoren har vært plaget med ujevn tomgang en liten stund, så jeg dro dit for feilsøking. Der fikk jeg beskjed om jeg må bytte hele motoren!!!

Jeg forstår ikke hvordan dette kan stemme, for bilen har fullt servicehefte og den var på oljeservice i januar og siden da har jeg ikke kjørt mer enn noen få tusen km. Har lest en del liknende historier hvor verkstedene anbefalte motorbytte, når det egentlig var snakk om en dårlig ventil eller andre småting. Hva mener du om det?

Motoren går faktisk greit, bruker ikke for mye bensin. For å overbevise meg, dro mekanikeren oljepinnen ut mens motoren sto på tomgang og da hørtes det ut som det kom masse trykk/luft fra motorrommet. Er dette et bevis på motorhavari? Håper du kan si noe om den saken! Tim.

Benny Svarer:

Heisann.

Dette hørtes litt rart ut – og de burde jo informere deg om HVORFOR hele motoren må byttes. Hvis det virkelig er slik som du sier at det kommer ”trykk” opp av peilepinnerøret så har du en stor kompresjonslekkasje.

Men det bør dobbeltsjekkes om du ikke føler deg sikker på diagnosen. Mekanikere kan også ta feil...

Stemmer det, så er det en ganske alvorlig sak, og har neppe noe med topplokk og ventiler å gjøre. Her er det nok snakk om stempler / stempelringer og slitasje i sylindere i så fall.

For å bøte på dette er det borring av motorblokk og nye stempler som er den offisielt riktige løsningen.

BMW 316 motor. Illustrasjonsbilde.

Men det kan kanskje gjøres billigere også, litt avhengig av hvor stor slitasjen i sylindere og på stempler er. Du kan forsøke på å hone (veldig forsiktig) opp sylindrene og bytte stempelringer – altså ingen helt fullverdig reparasjon, men mye billigere. Hvis det ”bare” er stempelringene som har mistet spennet, så kan dette funke greit.

Hvis du ikke skrur noe selv, men må sette dette bort, blir det fort dyrt. Det går noen timer med til en slik jobb, og ikke forvent å få noen garanti på ”billigløsningen” Kanskje er en brukt motor allikevel et godt alternativ, men man vet jo aldri helt hva man får da heller.

Håper det ordner seg og at både du og bilen får en fin sommer!

Les også: Motoren havarerte en time etter at han kjøpte BMW-en


Del med facebook-vennene dine

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer - skriv inn i kommetarfeltet under: