NYTT NETTVERK, FOLKENS: Nå håper Google at vi vil melde overgang fra Facebook til deres nye tjeneste Google+. (Foto: HO/Reuters)
NYTT NETTVERK, FOLKENS: Nå håper Google at vi vil melde overgang fra Facebook til deres nye tjeneste Google+. (Foto: HO/Reuters)

Google+ skal knuse Facebook

Søkegiganten hiver seg inn i kampen om deg og vennene dine.

I fjor forsøkte Google å etablere seg som en aktør innen sosiale medier med tjenesten Google Buzz. Med programmet skulle man dele statusoppdateringer, bilder og videoer. Men tjenesten har aldri slått an. Heller ikke Google Wave, som blant annet skulle bedre kommunikasjon innad i grupper ble en suksess.

Google gir seg imidlertid ikke, og lanserer nå Google+.

Videosamtaler

Her skal enkeltpersoner dele bilder, meldinger og kommentarer. Googles kart og bildesøk skal også integreres, i tillegg til at det skal være enkelt å organisere kontakter i grupper.

Hovedtrekkene i Google+ er ifølge BBC:

* Circles – en funksjonalitet som lar enkeltpersoner til å plassere venner inn i grupper. Slik kan brukerne dele ulike former for innhold med målrettet gruppe venner.

* Hangouts – Kan ha gruppesamtaler som videokonferanse.

* Huddle – Chatsystem hvor du kan snakke med flere samtidig

* Sparks – en funksjon som knytter folk på nettverket til andre med felles interesser.

Nytenkning

Ligner på konkurrenten, hevder kritikere. (Foto: HO/Reuters)
Ligner på konkurrenten, hevder kritikere. (Foto: HO/Reuters)
Foreløpig er det bare testbrukere som har fått prøve tjenesten, snart skal det være tilgjengelig for alle. Konkurrenten Facebook, startet av Mark Zuckerberg (27) i 2004, har i dag over 600 millioner brukere.

– Vi trenger å tenke nytt rundt deling på internett. Det var på tide å komme i gang, sier Vic Gundotra, seniorvisepresident i Google, i en pressemelding.

Hun hevder at andre sosiale nettverk verktøy gjør selektiv deling i små grupper vanskelig.

Lojale Facebook-brukere

Men ifølge BBC har kritiske analytikere sagt at Google uansett vil få problemer med å få Facebook-fans til å melde overgang til Google+. De får også kritikk for å ha hermet for mye etter konkurrenten.

– Folk har sine sosiale sirkler på Facebook. Å be dem om å opprette en annen sosial sirkel vil være utfordrende, sier Debra Aho Williamson, som er markedsanalytiker innen nettindustrien til nyhetsbyrået AP.

Hun sier at det ikke er tvil om at Googles tidligere forsøk har vært mislykkede.