Mx5 og Z3
Mx5 og Z3

Duell: På tide å oppfylle cabriolet-drømmen

BRUKTBIL: BMW Z3 og Mazda MX5 byr på billig cabriolet-moro. Men hvilken er best?

Å kjøre bil med himmelen som tak er en opplevelse som flere burde unne seg. Følelsen av å kjenne naturens dufter, høre fuglekvitter, få vind i håret og kjenne solen som varmer. Dette gir bilkjøringen en helt ny dimensjon – og kan lett skape avhengighet. Ikke behøver det å være dyrt heller. Det finnes fine, brukte cabrioleter på markedet til under 100 000 kroner. Slik som for eksempel disse to: Mazda MX5 og BMW Z3.

Mazda MX5:

Mazda MX5 er verdens mest solgte roadster og over 900.000 biler har trillet ut av fabrikkportene i Hiroshima – fordelt på tre generasjoner. Den så dagens lys første gang i 1989, men kom til Europa først året etter. To seter, kalesje, motor foran og bakhjulstrekk er en gammel, god og klassisk roadster-oppskrift. Så var også ”malen” klassikere som Triumph Spitfire, Lotus Elan og MGB. MX5 er en større suksess enn selv de mest optimistiske hadde turt å håpe på. De billigste bilene- som krever litt omsorg og kjærlighet - får du fra 20.000 kroner og oppover.

BMW Z3:

Dette er ikke som mange tror BMWs første roadster i moderne tid. De hadde nemlig en før denne også – BMW Z1 som vel må beskrives om en gedigen flopp. Noen flopp ble imidlertid ikke Z3, som bygger på E36-serien av BMW 3-serie, men den har bakstilling fra BMW E30 og ikke den avanserte multilinkbakstillingen til E36.

Den kom i 1996 og fikk mye oppmerksomhet og blest rundt lanseringen, gjennom James Bond-filmen Golden Eye. Bilen ble erstattet i 2003 av BMZ Z4. Liker du ikke å få krøllene ødelagt av fartsvinden, finnes den også som en tredørs coupe. For å bli Z3-eier trenger du heller ikke grave så dypt i lommeboken. Fra rundt 70 000 kroner koster de eldste bilene nå.

1998, Mazda MX5
1998, Mazda MX5


Kjøreglede

Mazda MX5: Motoren oppleves som kvikk og bilen er svært lettkjørt. Rask styrerespons og sporty hjuloppheng er som det skal være på en bil av denne typen. At bilene i tillegg er små evighetsmaskiner trekker også opp. Støynivået derimot, er ikke helt på topp, både noe hjulstøy, motorlyd og vindsus blir følgesvenner på turen.

BMW Z3: I kjent BMW-stil er dette en bil som trives på svingete, utfordrende og koselige landeveier. Motoriseringen i Norge består som regel av en firesylindret sak på enten 1,8 eller 1,9 liter. Ikke all verden på papiret, men det fungerer greit i praksis. Presis styring og godt avstemt og sporty understell gjør at smilet allikevel lokkes fram.

Interiør og plass:

Interiør i BMW Z3
Interiør i BMW Z3

Mazda MX5: Du kan ikke være altfor for lang / ha for store sko om du skal kjøre Mazda MX5, i allefall om vi snakker første generasjon. De senere utgavene har lagt på seg litt. Men kommer du deg på plass i den litt trange, men velorganiserte cockpiten, vil du trives. Bilen har helt aksptabel bagasjeplass for en hygggelig ferie for to.

BMW Z3: Interiøret i Z3 er BMW-typisk. Ikke så rart, de plukket så mye de kunne av det de hadde i lagerhyllen for å holde kostnadene nede. Både et smart og gammelt roadster-triks det. Plassen er raus foran og det er ikke noe problem å finne en god sittestilling selv for langbeinte, men man sitter lavt. Også her holder bagasjerommet for en hyggelig ferie for to.



Under panseret:

I Z3 kunne du få et utall motoralternativer, men Z3 er vanligst i Norge med 1,8- og 1,9-liters motorer med 115, 118 og 140 hk. Det holder til å gi den relativt lette bilen underholdende ytelser. Om det ikke skulle holde, så får du den med sekssylindrede maskiner også, både på 2,5, 3 og 3,2-liter. Noe for enhver smak altså.

Mazda har vært litt mer beskjedene i forhold til motorisering. Stort sett har man kunnet velge mellom to alternativer. En 1,6-liter som er den mest vanlige, men også en 1,8-liter for de som ønsker litt mer fart og spenning. Siste generasjon tilbyr enten 1,8 eller 2 liter.

Se opp for:

Mazda MX5 har en nesten legendarisk god driftssikkerhet. På de første årsmodellene er vibrasjoner i hovedlyktene, feil hjulvinkler og dermed skjev dekkslitasje vanlig. Bremsene bør også kontrolleres. Rust begynner også komme på de eldste bilene. Sjekk nøye rundt hjulhusene bak og kanalene – det er der det kommer først.

Sjekk Mazda i vår bruktbilguide her:

BMW Z3 ble produsert i USA og på de aller første årgangene kan kvaliteten være litt ujevn. Feil med elektriske rutehevere, slakke i kuler og ledd i forstillingen, noe elektronikktrøbbel og slitasje på kalesje og bakrute er ting du bør bør du sjekke litt nøye.

Alt om BMW Z3 i vår bruktbilguide her:


Z3_-forfra
Z3_-forfra


Konklusjon:

Du kjøper Mazda MX5 hvis: Du ønsker deg en billig og uproblematisk cabriolet.

Du kjøper BMW Z3 hvis: Du ønsker deg noe litt mer enn bare en uproblematisk cabriolet

Broom mener:

Begge disse bilene har lidd litt under stempelet ”frisørbiler”, men det er ikke vi i Broom-redaksjonen enige i. De bygger på god, gammel roadster-tradisjon, men uten at det blir jålete eller vulgært. Begge er biler for Kjøreglede med stor ”K” og perfekte å gli inn i solnedgangen med en varm sommerkveld. Dette er livskvalitet på fire hjul!

Del med Facebook-vennene dine

Les mer om Mazda MX5 her:

Mazda-MX-5_2-biler
Mazda-MX-5_2-biler

Full oversikt før du kjøper bruktbil - klikk her:

Hvilken velger du – MX5 eller Z3? Skriv inn i kommentarfeltet under: