På TV 2s nettsider bruker vi og våre partnere informasjonskapsler (cookies) for personlig tilpasning av annonser og måling.
Du kan lese mer om dette i vår personvernpolicy og vår informasjonsside om informasjonskapsler.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Et av høydepunktene i årets Broom-sesong er reporter Kjetil Høye Svilands besøk på fabrikken til Bugatti, der verdens raskeste bil, Bugatti Veyron Super Sport, settes sammen.
- 270 km/t på et øyeblikk, gliser en storøyd og helt tydelig imponert sørlending fra passasjersetet.
Like imponert, og betydelig mer skremt, blir han når Bugattis sjåfør slipper rattet i over 200 km/t mens han presser bremsepedalen til bunns for å vise hvor godt bremsene fungerer.
Kjetil har altså ikke bare fått besøke fabrikken og snakke med de ansatte, han har fått kjøre en av de spesiallagde Super Sport-modellene.
SE HELE KLIPPET VED Å KLIKKE PÅ VIDEOVINDUET LENGER NED I ARTIKELEN
200 - 300 km/t på 9,4 sekunder
Det å sitte bak rattet i verdens dyreste biler er en skrekkblandet fryd som bare ytterst få personer i verden er forunt.
Bugatti er datterselskap av Volkswagen, men det som kommer ut med den håndlagede Bugatti-logoen er langt, laaaaangt, ifra noe "folkebil".
Bugatti Veyron
Veyron-modellene ble tilgjengelig tilgjengelig fra 2005/06 - og var den gangen verdens raskeste bil.
0-200 km/t og 0-300 km/t gikk unna på henholdsvis 7,3 og 16,7 sekunder. Minst like imponerende er det at det bare tok 9,4 sekunder å gå fra 200-300 km/t.
Veyron-eierne må imidlertid holde et øye med bensinmåleren mens de er ute og "flyr" - for tanken som rommer 100 liter tømmes på 12,5 minutter hvis du gir bånn gass hele veien...
Bugatti Veyron Super Sport. Verdens raskeste bil. Men det er ikke verdens raskest solgte bil. Faktisk sitter Bugatti på 40 usolgte biler - og det er en dyr bilpark å ha stående ...
Det hele var ganske så rått med andre ord. Men så ble det imidlertid bestemt at verdens kraftigste produksjonsmodell gjerne kunne få litt mer guff.
Det kan vi jo skjønne. Av og til er jo ikke W16, fire turboladere, noe over 1000 hestekrefter, 10 radiatorer og en toppfart på 411 km/t nok.
Slik ble Bugatti Veyron Super sport til. Motoren, som jo er bilverdens villeste kreasjon, er stort sett den sammen. Men det gjort noen justeringer slik at den får rundt 1200 hk.
I tillegg måtte den ha nye dekk - for de som står på en "vanlig" Veyron vil kunne eksplodere om bilen kjørte fortere enn 407 km/t.
Sterkere motor og nye dekk var nok til at Super Sport satte ny fartsrekord 4. juli i fjor, med 431,072 km/t.
KLIKK PÅ VIDEOVINDUET UNDER FOR Å SE BUGATTI-KLIPPET: