130 kilometer i timen, og bilen styrer selv innenfor vegmerkingen og innenfor trygg avstand til bilen foran. Teknologien finnes allerede, og høyt gasjerte mennesker jobber for at bilen din snart skal oppføre seg på samme måte. Foto: Volkswagen Group
130 kilometer i timen, og bilen styrer selv innenfor vegmerkingen og innenfor trygg avstand til bilen foran. Teknologien finnes allerede, og høyt gasjerte mennesker jobber for at bilen din snart skal oppføre seg på samme måte. Foto: Volkswagen Group

Denne bilen kjører helt av seg selv

Men du må likevel passe på så den ikke gjør noe galt.

Se nøye på bildet. Ikke bare er Passaten av forrige generasjon, men den har likefullt autopilot også.

Neida, det sto ikke gjemt på bestillingslista over ekstrautstyr, slik at du ikke fikk det med deg. Bilen er en del av et EU-forskningsprosjekt som nylig ble presentert i Borås i Sverige.

Forskningsprosjektet har pågått siden 2008, og har kostet 28 millioner euro, hvorav en betydelig del ganske sikkert er brukt på elektronikk som blant annet får nettopp denne test-Passaten til å kjøre av seg selv.

Det er noen som har det.

"HAVEit" er forresten navnet på prosjektet. Det står for Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport. Altså biler som kjører selv, og som dermed skal eliminere en del feil du som fører kan være troende til å gjøre når du sitter bak rattet: For eksempel å sovne og skjene ut i motgående kjørefelt, eller å kjøre for nær bilen foran, slik at du ikke rekker å stoppe.

Temporary Auto Pilot

Professor dr. Jürgen Leohold, sjef ved Volkswagen Group Research, presenterte systemet i Passaten som en "Temporary Auto Pilot". Det vil si et system som gjør at bilen selv kan holde seg i gang og følge trafikken, men som vi formoder at har visse begrensninger i start- og stoppfasen, og da spesielt utenfor oppmerket vei.

Les også: Ny veimerking smartere enn tidligere

Systemet er nemlig en videreutvikling og først og fremst en kombinasjon av alle nymotens overvåkningssystemer, og det er altså ikke fullt så enkelt at du kan stille inn GPS´en på hvor du skal for så å våkne opp uthvilt i passasjersetet når bilen har kjørt deg dit på egenhånd.

Ikke ennå, i hvertfall.

Systemet bruker avstandsradaren, cruise controlen og optikken for filskiftevarsling - samt sikkert andre tilgjengelige ting som skiltgjenkjenning, viltvarslere og lignende - for at bilen skal følge trafikken på sin tilmålte plass i køen. Kjent teknologi det meste, og det oppsiktsvekkende nye ligger i at den nå også tar kontroll over rattet selv, basert på filskift-systemets "lesing" av oppmerkingen på asfalten.

Testbilen til HAVEit-prosjektet er ikke imponerende i seg selv, men den har innbygget elektronikk for en anseelig sum EU-genererte forskningspenger. Foto: Volkswagen Group
Testbilen til HAVEit-prosjektet er ikke imponerende i seg selv, men den har innbygget elektronikk for en anseelig sum EU-genererte forskningspenger. Foto: Volkswagen Group

I hastigheter helt opp til 130 kilometer i timen kan testbilen kjøre selv - nødvendigvis avhengig av kvaliteten på asfaltmerkingen, vil vi tro. Og det er vel kanskje her systemets største begrensning vil ligge, i hvertfall i overskuelig fremtid.

Bilen tar styringen

For det høres utrolig ut for oss som vet hvor ømfintlige noen av disse optisk baserte filskift-systemene er for delvis snødekket asfalt på vinteren.

Det føles også som at det ligger noe inn i fremtiden at en produksjonsmodell faktisk kan ta tidvis ansvar for styringen, som på mange måter er det mest kritiske betjeningsorganet en bilfører har til sin disposisjon. Normalt vil refleksreaksjonen være først å styre for å unngå en hindring, for så i neste omgang å få stans på kjøretøyet.

Les også: Zafira Tourer - med automatisk panikkbrems

I testbilen kan man rent teoretisk legge seg til å sove mens bilen fosser frem i 130 kilometer i timen, men det poengteres selvsagt desto sterkere at sjåføren må bruke sine frigjorte konsentrasjons-ressurser på å lese trafikkbildet, slik at han eller hun er parat til å gripe inn dersom det plutselig skjer noe som ikke elektronikken kan oppfatte.

Reduserer egne feil

Ergo vil systemet kunne redusere mulighetene for førerfeil i egen bil ytterligere, ut over hva disse systemene kan avstedkomme når de jobber på hvert sitt felt. Men utfordringene ligger utenfor bilen - i elger, syklende småbarn, haglbyger og tomflasker i veibanen.

Del med Facebook-vennene dine!

Samt i form av andre bilister, som ikke har like mye elektronikk og/eller folkevett å basere sitt kjøremønster på, og dermed aldri kan bli særlig forutsigbare for elektronikken i HAVEit-systemet.

Uansett begrensninger er prosjektet en interessant pekepinn på hvor langt man faktisk har kommet allerede i dag, og det kan etablere en viktig felles plattform for videreutvikling av teknologien inn i fremtiden.

Les også: Denne superbussen har fungerende autopilot