Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En dag for ikke lenge siden var en lykkelig, ung amerikaner ute og kjørte med sin forholdsvis nyinnkjøpte 1996-modell Mazda MX-5.

Solen fikk den blanke lakken til å glinse, fuglene kvitret og selvfølgelig var cabriolet-taket nedslått – livet var herlig! Så langt – alt vel.

Påkjørt bakfra

Så må vår venn stoppe for rødt lys. Det gjorde ikke bilen bak, og MX-5-en ble en halv meter kortere.

Forsikringsselskapet ville ikke bygge opp igjen bilen. Vår venn ville ikke vrake den – og bestemte seg for å ta saken i egne hender. Som tenkt, så gjort.

Mazda-MX5
mazda-mx-5-rat-rod_front02

Les mer om alle generasjoner MX5 her:


Gjenbruk

Mazda-vraket ble fraktet hjem og forvandlingen startet. Motor, girkasse bakaksel, forstilling, styring og instrumenter var intakt og ble brukt om igjen. Så vidt vi kan forstå er det også samme plattform som fortsatt er i bruk men med en eller annen form for hjelperamme foran og bak.

mazda-mx-5-rat-rod-motor

Frontlyktene stammer fra en 1940 Packard, grillen er hjemmelagd, setene kommer fra en 1970 Chevrolet Monte Carlo, mye av karosseriet er hjemmelagd - og resten kommer fra den lokale bilopphuggeren.

Rat-look

Underveis i byggeprosessen med mye gjenbruk og lavbudsjett blir det klar at bilen blir en rat-look. Det går i korthet ut på at bilen skal se ut som den har stått på låven i 20 år, og at det godt kan bo både mus og rotter i den.

Patinert er IKKE et dekkende ord her. Det tekniske og driftsikkerheten derimot er som regel helt på topp.

Når man ser på bildene av den gjennomførte rat-look rodden er det nesten utrolig å forestille seg at opprinnelsen er en forholdsvis ny Mazda.

Del med Facebook-vennene dine

Les vår test av Mazda MX5 her:

Hva synes du om forvandlingen – tøff eller håpløs? Skriv inn i kommentarfeltet under:

Mazda-MX-5-rat-rod-bakfra