Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er tett mellom de triste nyhetene fra svenske Trollhättan om dagen.

Produksjonen hos det en gang så stolte Svenska Aeroplan Aktiebolag, bedre kjent som Saab, rekker nesten ikke å komme igang før den stopper opp igjen, og fremtidsutsiktene virker mørkere for hver dag som går.

Da er det bedre å mimre litt om den gang svenskene var et bilproduserende folk i "stereo" - da både Volvo og Saab eide seg selv og spyttet ut biler med hvert sitt særpreg.

Særpreg

Begge sto trygt nok på egne ben til at også svenskene selv kunne koste på seg å elske den ene like høyt som man foraktet den andre.

Les også: 900 eller 740 - det store klassikervalget

Særpreget var udiskutabelt. Likte du den var det bra, hvis ikke var det greit også. Svensk ingeniørskap med "flygplan-aner" og praktiske løsninger ble hyllet med uhemmet stolthet, som i denne reklamefilmen for stasjonsvognen 95 fra 1961:

Årene gikk, og man fortsatte å dyrke særpreget. Saab var en nordens Citroën, foretrukket av arkitekter og andre med sans for designmessig understatement, og bunnsolid konstruksjon.

Så kom sportsligheten inn i bildet. Tidlig på 70-tallet hadde vi en brosjyre for Saab 99, hvor siden med den sportslige EMS-modellen ble nokså tynnslitt etterhvert.

Den var tøff - og helt annerledes. Og ikke ante vi at Saab hadde så mange kvaliteter, samlet fra så mange andre biler, som denne reklamen fra 1974 viser. Nå begynte man virkelig å få troen på seg selv:

Så skjedde det: Turbo. Det var da vi fikk opp øynene for Saab på ordentlig. En turbo var noen monstruøse greier som nærmest fikset overnaturlige krefter, noe som vi bare hadde hørt at uoppnåelige Porsche drev med - og så den rare Corvairen i USA, som hadde motoren i bagasjerommet.

Med turbo gikk ikke bare bilen bra, den tok rent teknisk innersvingen på landsrival Volvo, som ikke hadde så mye fetere enn en tvilsom, fransk V6-motor å skryte av i 1977, da Saab 99 Turbo kom på markedet.

Les også: 244 turbo - det svenske turbokappløpet var i gang

Turbo-bilen

Hvordan det gikk vet vi jo. Volvo kom diltende etter, men Saab var for alltid "turbobilen" av de to svenske. Noe som blåste opp både prestasjonene, og ikke minst også egoet til bilbyggerne fra Trollhättan.

Det fikk utover 80-tallet de nøkterne salgsargumentene til å byttes ut mot mer standardiserte effekter også på reklamefilmene for det amerikanske markedet.

Nå skulle Saab velges like mye med hjertet som med hodet:

Så var plutselig Saab der oppe sammen med alle de andre. Det var ikke lenger noe behov for særbehandling bare fordi man var en liten produsent fra lille Sverige.

Turbo-arven levde videre, og ble godt ivaretatt. Man hadde begynt å bygge verdens mest velbygde cabriolet, i hvertfall i følge seg selv, og fått store deler av verden til å kjøpe påstanden.

Og reklamen ble like svulstig og følelsesladet for Saab som for alle andre bilmerker - som her fra 2004-modellen av den toppløse 9-3.

Var det rett og slett der det gikk galt? At bilene ble for bra, og for lik alle andre biler? Ikke lenger sjarmerende på en sær, svensk måte, men et fornuftig og solid valg?

Kanskje. Men heller enn å sylte oss ned i en trist analyse av hva som gikk feil, koser vi oss med denne reklamen for nevnte cabriolet. Som faktisk VAR en usedvanlig velbygd cabriolet.

Og så håper vi inn til det siste at vi ikke har sett det siste til "bilbyggarkonsten och initiativet från Trollhättan"...

Hva er dine beste Saab-minner? Hvilke biler håper du å se fra Saab i fremtiden? Fortell i kommentarfeltet under!

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: 9-2X - denne møter du ikke maken til hver dag