SHOP RETT PÅ NETT: Stadig flere velger å handle på Internett fremfor å gå i butikken. Vi gir deg tipsene du trenger å vite før du legger ut på nettshopping.
SHOP RETT PÅ NETT: Stadig flere velger å handle på Internett fremfor å gå i butikken. Vi gir deg tipsene du trenger å vite før du legger ut på nettshopping.

Her er tipsene til god nettshopping

– Lær deg reglene og vit hvilke rettigheter du har på forhånd, råder forbrukerøkonom Sidsel S. Jørgensen.

Det er ikke alltid like enkelt å motstå Internetts mange fristelser når det gjelder klær, sko og tilbehør. Nå får man kjøpt nesten alt online, både fra innland og utland.

Ender opp med full handlekurv på nett

Hobbynettshopperen Marielle Torsvik (21) er en av mange norske jenter som handler i utenlandske nettbutikker.

– Jeg går sjelden inn på en nettbutikk med ett mål for øyet. Jeg skal som regel bare innom for å kikke litt, men har en tendens til å ende opp med full handlekurv, sier Marielle, som innrømmer at det er lett å falle for fristelsen på Internett.

– Hvis jeg først har lagt en vare i handlekurven, er det lett å tenke «pytt sann, da tar jeg denne i samme slengen».

LES OGSÅ: Versace for H&M: Nå får du designerklær på «billigsalg»

Sidsel Sodefjed Jørgensen, Forbrukerøkonom i DnBNOR, råder folk til å undersøke rettighetene før man klikker varer i handlekurven.

– Når man er på internasjonale sider, må man tenke på at det er et annet språk. Folk bør også kjenne til hvilke regler som gjelder for å føre inn varer fra det landet man kjøper fra. Man må være oppmerksom på at man beveger seg over på en internasjonal side, sier hun.

– Mye forbrukslån

Ifølge Jørgensen, er det mange som tar opp forbrukslån, enten det er for handel på nett- eller vanlige butikker.

– Det lånes mye. Jeg synes ikke det er lurt å låne til forbruk, det er rett og slett veldig ufornuftig. I så fall skal det være fordi du er lutfattig og ikke har penger til å kjøpe brudekjole! Men det må i de fleste tilfellene ikke skje, forklarer hun.

Dessverre er det altfor mange som ikke klarer å betale regningene sine, og kommer da til banken for hjelp.

– Det er en god del som sliter økonomisk med regninger de har pådratt seg, som de ikke har klart å betale. Da hjelper vi dem med å sette opp et budsjett, også må vi finne ut hvor mye penger det er snakk om.

Kjøpte pc til 5000

Marielle tar ikke opp lån for å dekke utgitftene hun har i forbindelse med nettshopping, men velger bort andre ting til fordel for nye klær og sko.

– Alt handler om prioritering. Jeg har alltid tatt meg råd til nye klær, sko og gadgets. Det handler bare om å velge bort andre ting. I tillegg jobber jeg fulltid, og har bare meg selv å forsørge, forklarer 21-åringen.

LES OGSÅ: Kjoleguide: Finn sommerkjolen som passer for deg

Det dyreste Marielle har kjøpt med et tastetrykk, er en pc til rundt 5000 kroner på en norsk nettbutikk.

– Jeg måtte bare ha den, og når den bare var et tastetrykk unna var det lett å bare gjøre det, sier hun, og konstaterer at hun er veldig fornøyd med kjøpet.

BRUKER INTERNETT: Marielle er en hyppig bruker av internettets kjøpetjenester, men handler mest på utenlandske sider.  (Foto: Anne Lene Øksnes/privat)
BRUKER INTERNETT: Marielle er en hyppig bruker av internettets kjøpetjenester, men handler mest på utenlandske sider. (Foto: Anne Lene Øksnes/privat)

Ønsker økt tollgrense

Alle varer som importeres til Norge er i utgangspunktet avgiftspliktige. Unntaket er varer med verdi inntil 200 kroner, eller private gaver inntil 1000 kroner. Varer med verdi over 200 kroner er altså toll- og avgiftspliktige

Marielle synes at tollgrensen på 200 kroner burde økes, men har likevel forståelse for at den er der.

– Det er helt greit og forståelig at man må betale moms for utenlandske varer når vi lever i et land med så mange fordeler og privilegier. Men jeg synes grensen burde steget til 500 kroner med tanke på hvor vanlig det er å handle på utenlandske nettsteder i dag, sier Marielle.

Nekter å betale for nettshopping

Hos Posten har de opplevd at folk nekter å betale når de skal hente varene de har handlet på nett.

Det er ofte de ansatte i Posten som må ta imot netthandlerne, og det er de som må ta ansvaret hvis kunden ikke gjør det. Pressesjef i Posten, Hilde Ebeltoft-Skaugrud, kan fortelle at noen kunder nekter å betale for varene de har handlet på nett.

LES OGSÅ: Guide: De beste nettbutikkene for sko

– Folk forstår som oftest at det får konsekvenser når man handler fra utlandet, i form av avgifter knyttet til varen. I noen tilfeller hender det at varer blir sendt tilbake til avsender, som følge av at kunden ikke betaler. Selv om det egentlig er mottaker av varen som er ansvarlig for importavgifter og kostnader knyttet til sine bestillinger, sier hun.

Blir overrasket over totalprisen

Til tross for at de fleste nordmenn kanskje vet at det er ekstra utgifter ved å kjøpe på utenlandske nettsider, er det kunder som blir overrasket.

– Da gjelder det nok noen som har spontanshoppet uten å ha sjekket opp totalkostnadene først. De fleste forstår nok at de må betale en pris for fortolling, og at det kommer avgifter når man transporterer varer til Norge, sier pressesjefen.

Vil bruke smarttelefonen

Netthandelsundersøkelsen Posten og Bring gjennomførte i vår, viser at nesten halvparten av de som eier en smarttelefon eller et leserbrett, tror de vil netthandle ved hjelp av disse hjelpemidlene i løpet av det neste året.

- Netthandelen utvikler seg stadig. At det norske folk nå ønsker å netthandle fra telefonene eller lesebrettene sine, er et naturlig steg. Telefonen din har du så å si alltid med deg, tenk å kunne kjøpe det du trenger mens du sitter på bussen hjem, på hytta eller ligger på stranda, avslutter Ebeltoft-Skaugrud.