Porsche 911: Folke-sportsbil til 200 000,-

Nei - en fullbolds sportsbil behøver ikke koste mer

Joda  den er tøff... (Foto: Ditlev Eidsmo)
Joda den er tøff... (Foto: Ditlev Eidsmo)

Sportsbil til folket – og maksimum 200 000 kroner - var oppdraget Jan Erik sendte meg ut på denne gangen. Så med 200 000 ”lissom kroner” i lomma dro jeg på sportsbiljakt. Men hva skulle jeg velge – og hvorfor.

En Mazda MX5 kanskje – verdens mest solgte roadster og pålitelig som et sveitsisk urverk. For de midlene jeg hadde til rådighet ville jeg fått en fin en også. Men nei – den blir litt for tam. Må ha noe med litt mer hyl og vræææl!

Kanskje en Triumph TR6. Jeg er jo litt anglofil. Engelskmenn kan jo dette med sportsbil, og TR6 er både en klassiker og en koselig bil, men nei – jeg fikk ikke helt los på den heller. Kanskje litt for sær og selv om jeg er glad i engelske biler så er nok kanskje folk flest redde for at de kan være litt lunefulle og gammeldagse. Og det er jo ikke helt uten grunn heller...

Det er klassiske 911-linjer på 1982 modellen (Foto: Ditlev Eidsmo)
Det er klassiske 911-linjer på 1982 modellen (Foto: Ditlev Eidsmo)

Porsche 911 – kanskje verdens mest berømte bil-silhuett. Vakkert coupe-karosseri, brede hofter – eller bakskjermer om du vil, klassisk, tidløs, med grom lyd, suspekt tyngdepunkt og sprek som få andre. Jo – det måtte bli en Porsche 911. Kanskje verdens beste sportsbil!

Dette får du for 199 000,-

199 000 kroner står det på prislappen til bilen jeg finner hos Autotuning i Råde. Perfekt – da får jeg fylt opp tanken også!

Bilen er en mørk grønn 1983 modell Porsche 911 SC. Det vil si med 3-liters motor på 204 hk. Denne bilen har i tillegg sportseksos som gir grom lyd - uten at det blir for ”harry”, RUF-felger og sportsunderstell (senkesett).

Den klassiske, store bakspoileren er fjernet for et litt cleanere look – det liker jeg! Bilen er altså ikke 100 % original men har et tøft og litt sint stuk som mange liker. Ønsker man evt. senere å bygge den tilbake til originalstand så er heller ikke det noe problem.

Innvendig er et av få steder hvor alderen merkes litt (Foto: Ditlev Eidsmo)
Innvendig er et av få steder hvor alderen merkes litt (Foto: Ditlev Eidsmo)

Bilen er betydelig påkostet, omlakkert og oppgradert de siste årene, og gir stort sett er godt inntrykk. Skal man pirke på noe så må det være at interiøret ikke helt stod i stil med resten av bilen. Men med sportsseter og helskinn bør man kanskje ikke klage...

Giroverføringene var heller ikke helt perfekt, men trolig bare en bagatell å fikse – foringer eller noe annet smårusk.

Kvikk og rask

Motoren viket både kvikk og rask, den deilige lyden fra bokser-sekseren trekker jo heller ikke akkurat ned. Med sporstunderstell så blir kjøreegenskapene enda skarpere enn originalt, men at det går litt ut over komforten er ikke til å komme i fra.

Men hva så – man kjøper jo ikke sportsbil for komfortens skyld?

Hva som er det beste folkesportsbil-kjøpet til 200 000 kroner kan jo sikkert diskuteres natta i gjennom, men jeg mener i alle fall at en fin og velholdt 911 er et godt valg. Solide, legendariske, raske og ikke minst skikkelig sexy biler. Denne er mitt valg!

Undertegnede mener at Porsche 911 er et godt sportsbilvalg til 200 000 kroner (Foto: Ditlev Eidsmo)
Undertegnede mener at Porsche 911 er et godt sportsbilvalg til 200 000 kroner (Foto: Ditlev Eidsmo)

Bruktbilguide:

Der andre supersportsbiler er skjøre som et persilleblad er Porsche 911 like solid som en vedovn fra Jøtul. Men selv om bilene er gode så finnes det absolutt ting du bør sjekke før du handler deg bil, for husk dette begynner å bli gamle biler. Men sjekker du vår bruktbilguide og følger rådene som er gitt så kan du bli en lykkelig Porsche-eier!

Bruktbilguide til Porsche 911 (1964 - 1989)

Bruktbiltest:

Vi har selvfølgelig en bruktbil test av en litt eldre Porsche 911 også. En tidligere kollega hadde aldri kjørt 911 før, men hadde en liten våt drøm om å prøve en slik bil. I og med at jeg den gangen hadde en slik i garasjen var ikke det ønsket veldig vanskelig og i møtekomme. I linken under får du hans inntrykk av bilen.

Bruktbiltest av Porsche 911 3,2 Carrera:


Ny, men gammel - eller var det omvent?

Mange ønsker seg en gammel bil, men er litt redde for at gammel teknikk og umoderne løsninger kan gjøre bilholdet både vanskelig og dyrt. Også her finnes det en løsning. Her (i linken under) får du det aller beste fra to verdener – nemlig gammelt, klassisk utseende men med ny og moderne teknikk. Helt perfekt – eller er det noe som skurrer allikevel?

Singer / Porsche 911: Gammel - men helt ny!


Del med Facebook-vennene dine

Hvilken sportsbil hadde du valgt til 200 000? Skriv inn i kommentarfeltet under:


Klassiske, vakre linjer på 911-en (Foto: Ditlev Eidsmo)
Klassiske, vakre linjer på 911-en (Foto: Ditlev Eidsmo)