Audi Q4 - for deg som synes Q5 blir for traust

Audi chopper taket og tar den helt ut på ny, høyreist coupé.

Rund, lav og kjøreglad   slik vil Audis nye Q4 bli når den dukker opp i 2014 eller 2015. Hovedkonkurrenten blir Range Rover Evoque, tror Autocar. Illustrasjon: Autocar.co.uk
Rund, lav og kjøreglad slik vil Audis nye Q4 bli når den dukker opp i 2014 eller 2015. Hovedkonkurrenten blir Range Rover Evoque, tror Autocar. Illustrasjon: Autocar.co.uk

Trodde du Audis modellprogram nå begynte å nærme seg komplett, tok du feil. For det er åpenbart meningen at man alltid skal finne en modell som passer som hånd i hanske, uansett hvilke egenskaper man prioriterer.

Et sted rundt 2014 eller 2015 regner britiske Autocar med at Audi Q4 skal debutere. Og det blir etter alt å dømme en bil for de som vil ha en såkalt firedørs coupé, men som samtidig trenger - eller rett og slett bare har lyst på - en bil med høy bakkeklaring, firehjulstrekk og en freidig fremtoning.

Teknisk halvbror til Porsche Cajun

Sagt med få ord - en krysning mellom en A5 Sportback og en Q5, og teknisk sett en halvbror til Porsches kommende Cajun.

Det ryktes nemlig, fortsatt ifølge britene, at bilen for å spare kostnader skal dele mye med alle disse modellene, og at den både utvikles parallellt med og vil debutere omtrent samtidig som Porschen. Q4 kan muligens komme til å bli produsert sammen med Cajun på Porsches fabrikk i Leipzig.

Les også: Slik tror vi Cajun vil bli

Den utvendige størrelsen blir den samme som Q5, hjulavstand - og hele chassiet, vil vi tro - blir det samme, og den største forskjellen blir den lave og svært avrundede takprofilen. Som i sin tur ligner veldig på A5 Sportback.

Det er også ventet at bilen vil bli en femdørs-modell, med en hatchback-bakluke av temmelig bastante dimensjoner.

Diverse utvendige detaljer, samt hele taklinjen fra A5 Sportback ventes å dukke opp på Q4 også. Den vil trolig få en hatchback-bakluke av imponerende dimensjoner. Foto: Netcarshow.com
Diverse utvendige detaljer, samt hele taklinjen fra A5 Sportback ventes å dukke opp på Q4 også. Den vil trolig få en hatchback-bakluke av imponerende dimensjoner. Foto: Netcarshow.com

Tegningen som Autocar presenterer har også noen relativt markerte, sportslige trekk som vi må litt tilbake i Audi-historien for å finne. De profilerte skjermbredderne, som vi husker fra den legendariske "ur-Quattroen" på 80-tallet, kan muligens komme tilbake, skriver de, og viser til at modellen nå er kommet forholdsvis langt i planleggingen - men uten at noe sikkert foreløpig har lekket ut fra Ingolstadt.

Friske takter under panseret

Med så markerte, sportslige linjer som den ser ut til å få, vil det også stilles krav til noe som følger opp under skallet. Interiørmessig vil det være mye Q5-preg opp til der rutene starter, det er sikkert sportslig nok, og motormessig forventes bilen blant annet å få kommende versjoner av Audis 2,0-liters turbodiesel på 170 og 210 nettohester, samt en 3,0-liters V6 diesel på røslige 240 nettohester.

Bensinalternativer vil også komme. En 3,2 liter n/a V6-motor på 270 nettohester er nevnt, og man spekulerer også i to forskjellige S-modeller for hvert sitt marked: En kompressormatet 3,0 bensin-V6 på 328 nettohester for Kina, Russland og Nord-Amerika, og en europeisk 3,0 TDI V6 med twinturbo og 308 nettohester - for øvrig en motor som nylig er lansert for bruk i A6 Avant.

Ingen vil vel heller bli overrasket dersom drivlinjen fra kommende Q5 Hybrid også vil dukke opp i Q4´en.

Les også: Q5 Hybrid kommer allerede til høsten

Enda flere modeller på gang

Som nevnt innledningsvis betyr dette at en fra før av omfattende modellrekke hos Audi vil bli enda mer komplett. Men det stopper ikke der:

Autocar mener nemlig å erfare at Q4 bare er én av til sammen tre nye SUV-aktige farkoster som skal lanseres fra den kanten innen 2016, og uten at noen av de eksisterende vil forsvinne.

Del med Facebook-vennene dine!

Mens dagens Q3, Q5 og Q7 er tradisjonelle i uttrykket, vil kommende Q4 sammen med tilsvarende Q2- og Q6-modeller sørge for sportslig design og kjøreegenskaper på søstermodellenes grunn-teknikk.

Les også: Cross Cabriolet - hva med en SUV uten tak?