Rynker er en av flere ting kvinner frykter ved å bli eldre, men du kan ta dine forhåndsregler.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Rynker er en av flere ting kvinner frykter ved å bli eldre, men du kan ta dine forhåndsregler. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Dette frykter vi mest ved å bli eldre

Både kvinner og menn frykter dvaskere kropp.

Dvaskere kropp, furer og rynker og hengende øyelokk er kvinners største frykt når det gjelder aldringstegn.

Mennene er mindre forfengelige, men også hos dem er dvaskere kropp det de frykter mest. Deretter er de redde for å miste håret.

Det viser en undersøkelse gjort av Respons Analyse, på oppdrag for norske Scandinavian Dermal Group (SDG) og Skin Science.

Naken 63 åring som forsidepike, les mer her!

Si din mening!

Hva frykter du mest ved å bli eldre?

Stem i avstemningsboksen til høyere!

Vi vil ikke bruke Botox

– At 1 av 4 kvinner frykter furer og rynker aller mest ved det å eldes utseendemessig, og at 44 prosent vil bruke produkter som utsetter aldringstegn samsvarer med trendene i hudpleiemarkedet, sier Geir Håvard Kvalheim, gründer og adm. direktør i SDG.

– I Norge anslår vi at det ble solgt antiage-produkter for over en milliard kroner i fjor. Dette er et marked i sterk vekst nasjonalt og internasjonalt, sier Kvalheim.

Likevel viser trenden at plastisk kirurgi og Botox er lite aktuelle hjelpemidler for folk flest.

Kun 7 prosent av de som svarer vil ty til plastisk kirurgi, og 3 prosent vil bruke Botox for å utsette aldringstegnene.

Slik blir du kvitt åreknuter uten å få arr

kremer (Foto: Illustrasjonsfoto)
kremer (Foto: Illustrasjonsfoto)

Aldring kan ikke stoppes

– Vi opplever at det drives svært mye misvisende markedsføring av anti-aging-produkter i markedet, sier Kvalheim.

Ifølge SDG direktøren, hevder enkelte leverandører at aldring kan stoppes eller reverseres, det er tøys.

– Aldringen kan verken stoppes eller reverseres, kun bremses, sier Kvalheim.

Riktig pust mot angst og stress

Hudpleie – en milliardindustri

– Det globale hudpleiemarkedet er verdsatt til 44.5 milliarder dollar drevet av en aldrende befolkning med stor fokus på personlig pleie. Dette kombinert med økt velstand vil gjøre at markedet er forventet å vokse jevnt de neste årene, sier Geir Håvard Kvalheim.

I Norge ble det ifølge Kosmetikkleverandørenes forening (KLF) solgt hudpleieprodukter til forbrukere for 2.24 milliarder NOK i 2009.

Fem år tidligere var summen 1.65 milliarder NOK. Det tilsvarer en økning på 36 prosent.

Det anslås at anti-aging-produkter står for omtrent halvparten av dette markedet.

Mari Maurstad: – Jeg har prøvd Botox og det var katastrofe

Smiler mer med Botox, les mer her!