Land Rover Range_e Concept vakte berettiget oppsikt på vårens Geneve utstilling, og mye av teknikken er sikkert med i den hybriden som debuterer sammen med hele neste generasjon Range Rover i 2013 eller 2014. Men noen plug in blir det altså ikke. Foto: Netcarshow.com
Land Rover Range_e Concept vakte berettiget oppsikt på vårens Geneve utstilling, og mye av teknikken er sikkert med i den hybriden som debuterer sammen med hele neste generasjon Range Rover i 2013 eller 2014. Men noen plug in blir det altså ikke. Foto: Netcarshow.com

Range Rover: Hybrid-versjon i rute til 2013 eller 2014

Men stikkontakten droppes - i hvertfall i denne omgang.

Tester av det som skal bli drivverket i den kommende bilen er nå i full gang i øyriket, og Autocar har bilder av en "testing mule" som er så lite diskrét at vi har produsenten mistenkt for å søke all mulig oppmerksomhet om hva som er på gang, heller enn å forsøke å skjule det. En tidlig versjon med plug in-teknologi var da også vist frem i en Range Rover Sport under vårens Geneve-utstilling.

Mer hemmelighetskremmeri blir det sikkert når prototyper av den komplette, nye bilen skal ut og trille. For nå i første omgang er det altså ny teknikk som evalueres, innbakt i et karosseri av den nåværende generasjonen.

Testbil ute på veien

Ifølge Autocar er Range Rover Storbritanias mest solgte luksusbil, altså ikke bare innenfor selve SUV-kategorien. Og man tar selvsagt ingen sjanser med et slikt flaggskip, hverken når det gjelder teknikk eller omdømme. Og man setter også store krav når man videreutvikler den - så store at den kommende hybridversjonen visstnok skal slippe ut så lite som 150 gram co i snitt.

Dette er den rullende testbilen som Autocar har møtt på i trafikken. Det skal ha vært Bosch-ingeniører som kjørte den på det aktuelle tidspunktet. Faksimile: Autocar.co.uk
Dette er den rullende testbilen som Autocar har møtt på i trafikken. Det skal ha vært Bosch-ingeniører som kjørte den på det aktuelle tidspunktet. Faksimile: Autocar.co.uk

Kantete utvekster i aluminiumsfinish både bak og foran på den fotograferte bilen avslører at den har mer under skallet enn en vanlig Range Rover. Bak er det etter all sannsynlighet batteripakken som sitter, en pakke man regner med at vil forsvinne inn under bagasjeromsgulvet, som på de fleste andre tilsvarende.

Det er praktisk både med tanke på vekt, kollisjonssikkerhet og mulighet for å sørge for ventilasjon og oppvarming rundt pakka.

Les også: Fisker Karma - nå er den endelig i produksjon

Det er kanskje for tidlig å bruke begrepet "tradisjonelt" om hybridløsninger, men Range Roveren ser i hvertfall ut til å følge i de grønne hjulsporene etter flere andre bilprodusenter.

Elektromotor fra Bosch

Elmotoren er også her bygget inn mellom motoren og den åttetrinns automatkassen fra ZF, der hvor converteren hittil har pleid å sitte på fossilbrennerne. Denne løsningen leveres av Bosch, og brukes blant annet på Porsche Cayenne og Volkswagen Touareg. Det skal ha vært Bosch-ingeniører som hadde bilen til testing da Autocar møtte på den i trafikken.

Ideen er god, men veier for mye i forhold til gevinsten, ser man ut til å ha konkludert med hos Land Rover. Dermed droppes stikkontakten i denne omgang. Foto: Netcarshow.com
Ideen er god, men veier for mye i forhold til gevinsten, ser man ut til å ha konkludert med hos Land Rover. Dermed droppes stikkontakten i denne omgang. Foto: Netcarshow.com

Nettstedet refererer til et tidligere møte med "Range-e Concept" fra Geneve, som hadde en 69 kilowatts elmotor og batteripakke med plug in-teknologi i tillegg. Hvor interessant det enn kan høres så skal plug in-ideen være droppet for produksjonsmodellene. Grunnen er at den tilhørende batteripakken ville veie så mye som 200 kilo. Og vekt er svært viktig:

En av de store nyhetene på neste generasjon Range Rover vil nemlig være en konstruksjonsmessig vektbesparelse i karosseriet på hele 450 kilo i forhold til dagens utgave.

Del med Facebook-vennene dine!

Det oppnår man ved å bytte til en avansert aluminiumskonstruksjon, og den ferdige bilen vil dermed bli overraskende lett til en så stor bil å være. Det gir i sin tur lavere bensinforbruk, og man har tydeligvis beregnet at effekten av dette totalt sett vil være større enn den ekstra el-effekten man kunne få av å ofre 200 kilos vektbesparelse for å få mulighet til å plugge den til i stikkontakten hjemme.

Les også: Denne luksus-hybriden er snill mot kontoen din