Med disse får du varig glede av skattepengene dine
Kjøp deg en prosjektbil, og lær deg noen nye kunster underveis!
Det er ikke ofte man får rundhåndede gaver fra staten, uten i det hele tatt å ha gjort seg fortjent til dem. Slik er det ikke med skattepengene heller, slik om det kan fortone seg slik den dagen de triller stille og rolig tilbake på den samme, hardt prøvede kontoen som de en gang ble skviset ut av: De er dine penger, og har i realiteten vært det hele tiden.
Men nå er de altså tilbake der de hører hjemme. Og siden du allerede hadde vent deg til å leve uten dem, kan du jo unne deg noe du ellers ikke ville fått.
Og du kan jo forsøke å utvikle deg litt samtidig. Det sies jo at det er mye småfiks på en bil man kan klare selv, bare man prøver. Og at det gir kunnskap som man i neste omgang kan spare mye penger på.
Ifølge VG er det gjennomsnittlige beløpet som betales ut til de som har skattepenger til gode på ca. 10.500 kroner.
Ingen voldsom sum, men nok til å sikre deg et objekt som trenger litt småjobb for å bli kjørbart igjen. Og som er gammelt og uvanlig nok til at det blir litt morsomt å holde på med også. Vi har plukket ut noen kandidater for deg:
1985 Audi GT coupé
Noen vil mene vi starter litt friskt, med et skikkelig puslespill. Denne klassiske gamle Audi coupeen selges nemlig i demontert stand, og å kjøpe restaureringsobjekt som er demontert er egentlig en øvelse for viderekomne. På den annen side følger det med en delebil som også skal være komplett, dermed er det en sjanse for at totalbildet ikke blir så galt.
Se annonsen her:
Dessuten kan du få litt deler til overs, som det sikkert er mulig å få solgt eller byttet mot ting du trenger innenfor entusiastmiljøet. For disse kantete, gamle Audiene er populære biler, og meget stilige når de er i orden. At det er en original 1985-modell med faceliftet front og interiør trekker også litt opp.
Rusten skal være under kontroll etter forrige eiers innsats, selv om litt sveising også gjenstår. Det er kanskje den største bøygen for en vordende hobbymekaniker, sammen med eventuell lakkjobb. Men øvelse skal jo etter sigende gjøre mester.
Les også: Fred reddet Audi-coupeen sin fra tyvene
1978 Peugeot 504 GLD
En gang i tiden var dette en meget populær og vanlig bil i Norge. Ikke minst som taxier, blant taxieiere som holdt seg utenfor de største byene og ikke hadde noe imot å gire selv. For 504 var slitesterkt som bare dét, og da det begynte å røyne på ble mange av dem eksportert til Afrika - der de sikkert gjør tjeneste den dag i dag.
Denne har en meget uvanlig farge, som virkelig skriker 70-tall. Dessuten har den et utrolig helt og pent interiør, som kan tyde på at kilometerstanden på svært beskjedne 170.000 kilometer kan være riktig. Teknisk skal da også bilen være bra, lover selgeren i Aurskog.
Også her må du regne med å få noen leksjoner i sveising, hvis du da ikke er ekstremt heldig og finner andre, rustfrie dører. Da må du høyst sannsynlig lære deg å lakkere i stedet, for denne fargen er virkelig sjelden. Og det bidrar til å gjøre bilen ekstra morsom å ta vare på.
Les også: Denne 504´en ble solgt for 14 millioner!
1964 Opel Kadett Caravan
Denne bilen har nok ikke så konsentrerte "plager" som Peugeoten, men er mer et generelt totalobjekt. På den annen side er den så gammel og enkelt oppbygget, at det burde være et relativt oversiktlig objekt å begynne å jobbe med. Overflaterust kan de fleste få skikk på, og forhåpentligvis er det mulig å finne en ny forskjerm slik at kanalen er det eneste du trenger å sveise.
Se annonsen her:
Det som gjør den ekstra interessant er at den skal ha stått avskiltet helt siden 1970, og dermed kan kilometerstanden på bare 72.000 kilometer faktisk være reell. Avhengig av konserveringsjobben som ble gjort da den ble parkert kan ting likevel ha satt seg, men med list, lempe og litt diesel kan det være mulig å få løst opp i de fleste floker.
Når du blir ferdig vil du dessuten ha en uvanlig bil å reise på treff med. En del av disse Kadettene har riktignok overlevd, men stasjonsvognen er nok i desidert mindretall.
Les også: Her er 10 høydepunkter fra Opel
1977 Audi 80 LS
Her lukter det lite kjørt pensjonistbil lang vei når man ser bildene, og man blir rent overrasket når den faktisk er gått 250.000 kilometer. Saltfrie veier forklares som årsak, og selger understreker også at bilen tross alt har et par bulker og litt rust.
Likevel, med en så omfattende karriere bak seg på veien har den nødvendigvis fått litt vedlikehold underveis, og den er også EU-godkjent så sent som i desember. Ergo tipper vi dette kan være et godt prosjekt for deg som ikke vil begynne å sveise sånn med én gang i hvertfall, men har mer lyst på en mekanisk skru-utfordring.
Det får du under panseret, der selgeren mener at en eller to av sylindrene har meldt seg ut av aktiv tjeneste, og lar det være opp til nestemann å finne ut hvorfor.
Les også: Audi 100 GL 5E - her startet oppturen
1988 Pontiac Bonneville SSE
Her er en outsider - en skikkelig en. Presumptivt morsom, men den kan kanskje også gi deg noen grå hår!
Hvis du vil ha en amerikaner, kan du finne både Ford Taurus og flere litt større 80-tallsfullsizere fra GM rundt de magiske ti lappene med det meste av bilen i behold.
Se annonsen her:
I GM-kategorien finner vi noen Buick LeSabre, men også denne adskillig mer rampete Pontiac-versjonen av det samme karosseriet. Og for å si det med én gang: SSE var "GT-versjonen" av den store Bonnevillen, med mye elektronikk som meget vel kan ha tatt kvelden for godt. På den annen side opplyser den entusiastiske selgeren at han har byttet ut mange deler underveis - og han virker svært interessert i at bilen skal bli tatt vare på.
Noe rust må du forberede deg på å ta. Den største utfordringen er dog en vrangvillig automatkasse - men vi har hørt om nybegynnere som har kjøpt seg en overhalings-manual, satt gearkassen foran seg på arbeidsbenken og gått systematisk løs på den med godt resultat...
En Bonneville SSE har mye artig utstyr - å sette seg i de vilt skålede setene med 9-veis el-justering føles som å få et formidabelt kyss over hele akterspeilet, og rattet med tolv - 12 - knapper må kunne betegnes som et multi-multifunksjonsratt. Skal man ta vare på én forhjulsdrevet, 80-talls GM-sedan med gode kjøreegenskaper kan dette være et lurt valg.
Les også: Bonneville Salt Flats - her fikk den navnet sitt