Tre biler for deg som uansett hadde tenkt å bli hjemme i ferien

Noen biler har flere feil enn andre. Men vi har lyst på dem likevel.

2003 Fiat Barchetta. Foto: Netcarshow.com
2003 Fiat Barchetta. Foto: Netcarshow.com

Skulle alle kjøpt bare de erklært beste bilene, i de mest fornuftige versjonene, ja da ville det blitt kjedelig langs veien.

Og så ville det blitt langt færre ting å diskutere i familieselskap, med trumf-argumentet "man kan jo få statistikk til å vise hva som helst".

I vår bekjentskapskrets finnes en bilglad kar som på slutten av 70-tallet var entusiastisk nok til å kjøpe seg en Rover 3500 - ny.

Allerede da var det kjent at kvaliteten kunne være "ujevn" - og det jevnet seg ikke akkurat ut til det bedre i løpet av årene som kom.

Forleden mimret vi om den, og han fikk et lurt glimt i øyet. Han husket den med glede, selv om mange detaljer om den var glemt. Så var det heller ikke ofte han kjørte med den, det britiske luksus-dråget sto mest på verksted de årene han hadde den - før han til slutt klarte kunststykket å finne en kjøper.

- Det er jo gjerne ikke de snilleste og mest problemfrie barna man får det nærmeste forholdet til, humret han.

Av og til dras man mot biler med mye personlighet, men kanskje diskuterbare kvaliteter. Vi har kikket på tre fristende biler for deg som prioriterer selve eierskapet høyest, og ikke er så nøye på å reise på langtur i ferien uansett:

Har du erfaringer med andre biler som man helst bør la stå hjemme i ferien? La oss høre om det i kommentarfeltet under!

Del med Facebook-vennene dine!

Audi A5

2008 Audi A5. Foto: Netcarshow.com
2008 Audi A5. Foto: Netcarshow.com

Det har de siste årene ikke vært vanskelig å finne advarsler om mulige "kostbare fornøyelser" med brukte Audier, hverken her på Broom.no eller andre steder. Men det pleier da å handle om lettere tilårskomne Allroad-biler med den nærmest selvutslettende 2,5-liters TDI-motoren.

A5 kan imidlertid også være spennende å kjøre, på mer enn én måte. Nettstedet Thisismoney.co.uk hadde A5 på toppen av sin liste over nybiler med flest feil for et par år siden, ergo skal man kanskje være litt på vakt overfor tilstanden dersom man lar seg lokke av den vanvittig lekre coupeen. Generelt skal el-feil ha vært gjengangeren for de fleste bilene på lista.

Har du punget ut såpass for en slik bil at du ikke kan ta sjansen på å bli stående med panseret åpent hverken i inn- eller utland i ferien, bør det dog være en stor trøst at du har en bil som det er en stor glede bare å sitte og se på. Det er også grunnen til at vi godt kan tenke oss å eie en en gang.

Uansett hva folk sier...

Les også: Erlend fordeler risikoen på flere Audier

Mini

2007 Mini Cooper S. Foto: Netcarshow.com
2007 Mini Cooper S. Foto: Netcarshow.com

Amerikanske J.D. Power hadde samtidig Mini på toppen av sin liste over nybiler med høy feilprosent. Mens europeiske biler generelt lå noe over amerikanske i kvalitet, var det likevel en soleklar europeisk "seier" i denne tvilsomme kategorien, og Minien ble rapportert å ha i gjennomsnitt 165 feil per 100 biler.

Også på vår side av havet har vel modellen vært kjent for å ha sine svakheter, spesielt de første som kom. Og eierskap av en bil som har vært systematisk vanskjøttet kan bli en kostbar og frustrerende affære, selv om det er vanskelig å tenke seg at de som har eid en slik entusiast-preget bil faktisk kan ha hatt samvittighet til å slurve.

Nå er en Mini kanskje ikke den mest opplagte langturbilen uansett, selv om den rommer tannbørsten og noen klesskift. Men reiser du avgårde kan det altså være lurt å ta en ekstra nøye sjekk på tilstanden før du reiser. For det er aldri moro å bli stående - selv om en slik liten sjarmerende tass nok vil gjøre det lettere å komme i kontakt og få hjelp fra de du møter.

Les også: Mini er morsom - og nå er den billig!

Fiat Barchetta

2003 Fiat Barchetta. Foto: Netcarshow.com
2003 Fiat Barchetta. Foto: Netcarshow.com

En liten roadster har heller ikke plass til stor ferieoppakning, men vi forstår gjerne at de som har en i garasjen gjerne vil benytte den på ferietur også, så sant det er praktisk mulig. Det er noe eget ved å kjøre nedcabbet de dagene man i utgangspunktet er på veien for å nyte friheten, og italiensk personlighet setter et eget preg på opplevelsen.

Nå er jo italiensk personlighet og lynne også kjent for å være litt mer flammende enn det norske, og det har jo også bilene derfra båret preg av gjennom mange, mange år. Selv om Barchettaen ikke er solgt i så stort antall at den har fått noe særlig rykte på seg her i landet, så er den velkjent i Tyskland. Og mer beryktet enn berømt, når sant skal sies.

Pressemeldinger fra flere undersøkelser i regi av Dekra de senere årene forteller at den lille roadsteren nærmest har fast plass i "feil" ende av listene over biler med minst feil. Likevel forstår vi godt at noen er fristet til å prøve.

La oss foreslå å legge turen sydover, og å påkalle alle gode makter for å nå toppen av Alpene. Kommer du deg først dit, kan du nesten trille ned til bilens hjemland, der det nødvendigvis må finnes folk som kan noen knep for å få renset opp i unotene. Og et par ekstra kredittkort klarer du alltids å klemme inn i feriebagasjen, selv i denne bilen.

Les også: Disse passer best for kvinner

Del med Facebook-vennene dine!