Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen biler brenner seg mer fast i hukommelsen enn andre. Bilen på bildene er en slik - både for undertegnede, og for svært mange andre nordmenn.

Midt på 80-tallet var et knippe svenske custom-byggere svært aktive, og de klarte å få til noen meget iøyenfallende kreasjoner som ble slått stort opp i bladet "Bilsport", som også solgte meget godt i Norge. Og denne stasjonsvognen har vi hørt folk mimre om mange ganger i årene etterpå - helt uavhengig av hvilke favorittmerker de selv har hatt.

Bilen var - og er åpenbart fremdeles - rimelig spesiell. Vi vil tro en og annen plakat av den fremdeles henger igjen på ett og annet gammelt gutterom - falmet, og med krøllete hjørner.

Uvanlig å bygge stasjonsvogn

Håkan Sahl het byggeren. Han tok utgangspunkt i en Mercedes 450 SEL av 116-serien, en bil som ikke kan ha vært mye mer enn 10 år gammel den gang, og en svært kostbar bil - selv i Sverige.

Les også: Sjekk disse custom-skissene av svenske klassikere

Å bygge en custom stasjonsvogn var liksom ikke så opplagt den gang som det er i dag, når skandinaver generelt - og nordmenn spesielt - er blitt vant med at en familiebil liksom "skal" være av ryggsekk-typen. Sahl benyttet både tak, bakre sideruter og - om vi ikke husker feil - også deler av bakluken fra en Granada stasjonsvogn.

Også det en biltype som var en vanlig bruksbil den gang, men som er i ferd med å bli klassikere i dag. Fælt som tiden går...

Mest iøyenfallende var dog karosserijobben for øvrig.

Den ble omtalt i flere svenske blader, og plakatene hang på mangt et norsk gutterom også. Flere ganger har vi hørt folk mimre om custombilen fra 80-tallet, og nå dukker den opp til salgs - for første gang siden 1987. Faksimile: Blocket.se

Sideskjørt og bredding var topp moderne den gang, og Sahl egenkomponerte et widebody-kit til bilen som også inneholdt ribber a´la Ferrari Testarossa foran bakhjulene. "SEC-grill" var også topp mote på all Mercedes på 80-tallet, til tross for at linjene ikke passet hverken mot panseret den var fuget sammen med eller mot støtfangeren under.

I tillegg var det populært å plaste eller sveise sammen alt mulig for å unngå skjøter. Som man ser fikk denne bilen også støtfangere fra Mercedes 126-serie, før fangere, skjermer og spoilerkit ble fuget sammen til en sammenhengende enhet som etter alt å dømme går rundt hele bilen.

"Sveriges snyggaste bil 1986"

Tøft - helt til man fikk en skramme i et hjørne, som kanskje førte til sprekker over et stort område.

Denne bilen ble imidlertid bygget for show, og slike praktiske hensyn ble selvsagt ikke tatt. Og mens mange slike showbiler forfalt ganske raskt etter å ha fått den første, uunngåelige skaden, har altså denne klart seg svært bra.

Vi hadde ikke hørt noe om den på mer enn 20 år da den nå dukket opp til salgs hos et bilfirma i Hoting i Jämtland. Selger opplyser at den har stått på museum og vært i deres eie helt siden 1987, året etter at den vant den prestisjefylte tittelen "Sveriges snyggaste bil", og kun har gått 15-20 mil på alle disse årene. Den røde candyapple-lakken er like skinnende fremdeles.

Del med Facebook-vennene dine!

350.000 svenske kroner er riktignok ikke til å kimse av, men selger viser forhandlingsvilje. Dermed kan du altså få en nesten "ny", gammel customlegende dersom du nå synes det er på tide å avansere fra plakat på veggen til "the real thing" i garasjen...

Hvilke custombiler husker du fra 70- og 80-tallet? Fortell i kommentarfeltet under!

Les også: Vil du heller ha en BMW 7-serie stasjonsvogn?